Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Zwartborstlijsters

Senior lid
    Thanks
    1

Zwartborstlijsters

Hoi hoi,

Ik heb voor het eerst een koppel (zwartborst-) lijsters. Sinds een paar dagen is 1 van de 3 eieren uitgekomen

Nu heb ik 3 vragen;
    1) Op de hoeveelste dag worden (zwartborst-) lijsters normaal geringd?
    2) De ouders zijn nu zeer agressief naar mij als ik in de buurt kom is dit gebruikelijk?
    3) Moet je bij het ringen ook de ringen afplakken / of ventieltje gebruiken, of is dit niet nodig?

Hopelijk jullie reactie.

Groet Saab

Lid
    Thanks
    0
    Ik heb vorig jaar met 2 poppen gekweekt en dit jaar met 3 poppen.

Voorlopig slechts van koppel een nest. Ze hebben 2 jongen van 3 dagen oud.

Ringen moet tijdig gebeuren. Op dag 5 probeer ik het, als de ring te los zit, probeer ik 1,5 dag later nog een keer.

Vooral de poppen zijn bij mij aggressief als ik in de buurt van het nest komt. Best een pet op zetten en niet in de richting van de vogel kijken, want hij vliegt zo in je gezicht.

Afplakken is volgens mij niet nodig, je hebt altijd uitzondering.

Senior lid
    Thanks
    1
    Hoi hoi,

DimitriD bedankt voor je reactie,.....

Het jong groeit ondertussen goed, en de 2 overige eieren zullen schier zijn. Inmiddels betreed ik de volière alleen nog maar met een bril op (ivm de veiligheid). En wanneer ik echt bij hun in de buurt moet zijn doe ik ook iets over mijn hoofd, ERG nee hoor van mijn kinderen moeten ze toch ook afblijven .

De overige vogels doen ze overigens niets, die schrikken hooguit als ze agressief zijn naar dat mens in hun kooi.

Wanneer kan je zien of het een man of pop wordt?
    Hoeveel legsels doen ze normaal per seizoen?

Groet Saab

Senior lid
    Thanks
    1
    Hoi hoi,

Helaas ben ik door omstandigheden even niet aanwezig geweest. Maar hioer het relaas hoe het is gegaan.

Uiteindelijk heb ik diverse jongen gehad maar steeds weer ging er wat mis net voor of na het uitvliegen (te warm, te nat, te .....?). Resultaat is 1 mooie jonge man. Het valt me op dat ze lekker rustig zijn ook naar kleinere vogels zoals Mozambiquesijzen en Barmsijzen etc,...

Wel heb ik inmiddels vraagtekens of het wel of geen echte Zwartborst lijsters zijn of toch Grijskaplijsters zie bijgevoegde foto's. Via internet zijn er voor beide benamingen foto's te vinden graag jullie reactie hierover. PS ik heb hierover een andere discussie gelezen maar op dit forum dus ik twijfel heel erg.

Groet Saab

man / man / pop / pop / jong
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails lijster man.jpg   lijster man front.jpg   lijster pop.jpg   lijster pop front.jpg   lijster jong.jpg  

Lid
    Thanks
    0
    Op het eerste zicht zeg ik :
    Man = zwartborst
    Pop = grijskap
    Jong = lijkt een jonge grijskap

Dan heb ik de foto's van de man (vader) nog eens bekeken en die foto is niet 100% duidelijk. Is de man nu volop in de rui ?

Ik heb dit jaar van de zwartborsten 16 jongen op stok van 2 koppels.
    De grijskappen hebben dit jaar niets gedaan, pas laat in een nieuwe voliere gezet.
    Dama's hebben ook niets gedaan, wellicht zelfde probleem : nieuwe volieres
    Zanglijsters : in totaal 26 jongen, wildkleur, satinet, split satinet, bruin.

Junior lid
    Thanks
    0
    Altijd moeilijk te zien, vooral het weinige verschil van de poppen zorgt voor verwarring. Uw oude man is duidelijk een zwartborst, in de rui welliswaar, maar voor een grijskap te donker op de kop. De pop is wel een grijskap denk ik, aangezien een zwartborstpop iets meer grijszwart is terwijl de grijskappop meer grijsbruin is.

Uw jong is dus waarschijnlijk (helaas) een kruising, die uiteraard wel prachtig kan gaan zingen.

Toch jammer dat het met de overige jongen niets is geworden, misschien dat het er ook mee te maken heeft dat de kruising minder sterk is? Ik kan namelijk niet zeggen dat de zwartborst veeleisend is.

Senior lid
    Thanks
    1
    Hoi hoi,

De oude man is licht in de rui maar zelf twijfel ik of het een 100% Zwartborst is mogelijk is dit al een kruising. Ik vindt het overigens wel erg mooie en aangename vogels, rustig, mooie zang, mooie om te zien, en geen slakken meer in de volière! Dit zijn zeker vogels die ik andere liefhebbers met een begroeide gezelschapsvoliere kan aanraden. En ja ze zijn op zich niet veel eisend.

Bedankt voor jullie reacties,

Groet Saab

Forum Rechten