Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 23

Onderwerp: Wasmotten

Senior lid
    Thanks
    5
    Niet denken dat je God de Vader bent
    Ik heb die ambitie niet, nu niet en ook niet in de toekomst.

Dit is een ondertoon in een reactie, waarvan de praktijk heeft uitgewezen dat ze kan leiden tot een veelvoud aan verdere berichten, heen en weer, zonder daadwerkelijke inhoud : het princiepe van het "grote gelijk". En, voor een dergelijke escalatie, daar pas ik voor, daar doe ik gewoonweg niet aan mee.

Ik denk dat ik in het verleden enkele liefhebbers heb kunnen helpen, maar nu stop ik ermee, minstens voor een half jaar. Moet even tot bezinning komen (om het in God De Vader termen uit te drukken) of het dit alles nog wel waard is.

Toch nog even een bedenking :

Ergens in december 2012 was er hier op dit forum een topic over een paramyxovirusinfectie bij een parkietenkweker en waarbij deze persoon elke dag wel één of meerdere dode vogels had.

Omdat dit type virusinfectie zéér moeilijk te bestrijden valt, als de uitbraak reeds bezig is in het hok en er uit de reacties op het item ook geen behandelingsmethode kon verkregen worden, ben ik zelf gaan zoeken in mijn documentatie hoe je eventueel dit probleem nog zou kunnen ondervangen, zodat niet alle vogels zouden sterven. Ook dierenartsen hebben geen oplossing voor deze virale infectie, gebruik makend van de traditionele diergeneesmiddelen.

Dat heeft me een heleboel uren gekost, maar uiteindelijk heb ik een mail verzonden naar de liefhebber in kwestie met uitleg over een methode die we zouden kunnen gebruiken, experimenteel, om de ziektetoestand mogelijk daadwerkelijk onder kontrole te krijgen.

De liefhebber in kwestie heeft mijn aanbeveling toegepast en na enkele dagen tot een week, zagen we al een daadwerkelijke vermindering van het aantal sterfgevallen en beperkten we toch enigzins drastisch het aantal sterfgevallen. Na enkele weken had de liefhebber de ziektetoestand volledig onder kontrole. Toen zijn we begonnen met terug het afweersysteem op te bouwen, zodat de kans op herinfectie zou kunnen afnemen.

We zijn nu mei 2013 en de liefhebber in kwestie heeft mij verleden week laten weten dat hij ondertussen 86 jonge parkieten op stok heeft.

Hij is mij dankbaar en ik ben hem dankbaar voor de verstrekte informatie. Voor wat betreft de gebruikte methode : hij mag dat gewoonweg voor zichzelf houden, want destijds waren er ook heftige- en pijnlijke reacties van andere liefhebbers waarbij je vragen kan stellen over het nut van de woordformuleringen.

Neen, ik ben niet God de Vader. Ik probeer enkel liefhebbers te helpen.

Maar, geen probleem, voeder wasmotten : van gelegd ei, over larven, over verpopte larven tot volwassen exemplaren. Waarom denkt u dat de bijenpopulaties in onze contreien zo sterk achteruit zijn gegaan. Zeker niet omdat er larven van wasmotten zich tegoed gaan doen aan hetgeen in de korf zit en ook niet in die mate dat er teveel gespoten wordt met insecticiden.

Ik zet nu zelf en voor mezelf een slot op het forum.

Ik wens jullie de komende maanden veel kweeksucces.

En ja hoor, alweer een gewaardeerd iemand ( in ieder geval door mij ) vertrokken van dit forum.

Hoe krijg je het voor elkaar.
    En de dienstdoende moderator? Waar zijn ze indien nodig?
    Topic starter gaf al aan: verwijder anders mijn topic. Was dit dan daardoor niet te voorkomen geweest?
    Jammer hoor.
    Met vriendelijke groet:
    Henk.

Ook door mij wordt Alfons enorm gewaardeerd. Jammer dat hij een radiostilte inlast. Al vind ik wel dat hij in dit geval mysterieus doet en niet met een antwoord komt. Overigens waardeer ik Vinkeman ook enorm vanwege zijn enorme kennis en het delen van die kennis. En zo zijn er nog velen.
    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Senior lid
    Thanks
    0
    Als Alfons een forumstop inlast " omdat hij tot bezinning wil komen" dan denk ik niet dat dit door die ene reactie van mij is.
    Als dat wel zo is, mijn verontschuldiging hiervoor.
    Ik meen wel dat ik mag zeggen dat hij een reactie, op mijn wasmottenvraag, geplaatst heeft die niets aan informatie inhield en alleen maar bedoeld was om op mijn tenen te trappen. Niet om iemand te helpen!! Hij kon evengoed geschreven hebben: " dommerik waar ben jij mee bezig".
    Als je zulke stevige reactie plaatst, mag je ook een stevig antwoord verwachten.
    In zijn 2de reactie nog steeds geen antwoord op de vraagstelling??????
    Schuif dit voorval ook niet in de schoenen van de moderator(s) want daar kan ook weer gedonder van komen en de fout ligt zeker niet bij hen.
    Er zullen hier nog wel leden zijn die het zonde vinden dat Alfons weg is en mij daar, in de toekomst, de schuld van zullen geven.
    Ik ben steeds heel voorzichtig geweest met mijn antwoorden of reacties, hier op dit forum, omdat ik al heeeeel dikwijls gemerkt heb dat er in een topic ernstig gestart wordt maar dat het uiteindelijk in ruzie eindigt over heel andere zaken dan waarover het topic gestart was.
    Er zijn hierdoor al veel leden vertrokken.

Raar Forum!!

Nogmaals mijn verontschuldiging voor dit voorval. Het zal van mijn kant zeker nooit meer voorvallen.

Veel succes met de hobby
    André

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    284
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Van den Broeck Alfons Bekijk Bericht
    Kweek maar heel veel wasmotten als voedsel voor uw vogels. Kan weken of maanden goed gaan. Tot..., en dan kan je dode vogels blijven rapen.

Goed bezig en daar laat ik het nu echt bij.
    Als je antwoorden geeft zoals hier boven, kan je er op wachten dat er op gereageerd word. en ja dat gebeurd nou eenmaal in een forum.

minstens had je je eigen ervaring kunnen vermelden, en het aan de vrager overlaten wat er mee te doen.

Junior lid
    Thanks
    0
    Weet nu niet of er al echt gereageerd is op de vraag van de starter van deze topic. Want die was toch op zoek achter wasmotten om zelf een kweek op te starten. Zoals trouwens ikzelf graag een kleine portie van de grote wasmot zou aankopen. Steriel gemaakte beestjes hoef ik dus niet want ik wil zelf kweken.
    Nu zoek ik al een tijdje het internet af en stel wel vast dat een adres verkrijgen van een kweker-hobbyist schijnbaar top-secret is. En als Belg ligt het nog moeilijker want voor de belgen bestaat internet schijnbaar niet.
    Het is al Holland wat de klok slaat. En voor een portie van die diertjes aan te schaffen vind ik dan weer dat Nederland een beetje te ver is.
    Ik vermoed dus dat het voor mij wachten wordt tot ik in het voorjaar een imker vind in Vlaams-Brabant met aangetaste raten.
    Voor wat betreft de reacties op deze topic zelf moet mij van het hart dat er veel gereageerd wordt maar wel naast de zaak. Ik hoop voor degene die deze topic opstartte dat hij aan zijn portie kweek-wasmotlarven is geraakt.
    We weten allemaal wel dat eenzijdige voeding met deze beestjes niet aan te raden is voor een gezonde opkweek. En dus hier komen bla-bla verkopen en zichzelf bewieroken als de kenner en genezer van ziekten bij vogels behoort dus niet tot de oorspronkelijke opzet van deze topic.
    De radiostilte waardeer ik dus. Beter dit dus dan commentaar uitlokken want op die manier geraakt niemand aan zijn trekken op een forum.
    Blijf "to the point" en als ge absoluut over ziekten en of slecht eten wil praten, doe dat dan op een topic waar deze zaken onder de loupe worden genomen.
    En een vogel-dokter moet toch zelf weten dat er maar één geneesmiddel is dat het beste is voor de ziekte die hij vaststelt.
    Eerst naar Lourdes gaan om genezing af te smeken is dus niet aan de orde. Want dat lijkt mij eerder de aanpak van een medicijnman in de brousse.
    Als er iets moet gezegd worden; spreek dan klare taal; maar begin geen rondedans ter aanbidding van maan en sterren of van zichzelf.
    Voor de rest nog vriendelijke groeten.
    Polidor

De topicstarter is ook een Belg. Mogelijk dat hij inmiddels al aan wat grote wasmotten is gekomen en jou daar weer aan kan helpen.
    Bekijk mijn vogels op:

Stamgast
    Thanks
    1
    Blijft toch vreemd de reactie van Alfons.
    Ik ken veel kwekers die ze tot tevredenheid geven. De reden die hij vervolgens aangeeft gaat over wasmotten "uit / in het wild" .
    De vraagsteller, en de meeste kwekers, gebruiken gekweekte. Dus lijkt me de suggestie van pesticiden niet van toepassing.
    Wat betreft het verkrijgen van de wasmotten blijft het zoeken. Kijken op fora van reptielen, vogel kwekers.
    Mensen die recepten hebben weten vaak ook wel hoe er aan te komen.

Senior lid
    Thanks
    0
    ik koop ze in het voorjaar en kweek ze idd. zelf verder met wisseld succes vaak gaat de kweek pas na een maand of 2 goed vanstart en kan er zelfs een overschot worden ingevroren voor de wintermaanden te overbruggen ik voeder enkel wasmotten aan japanse nachtegaal.
    grtn.(vaak te koop in hengelsportzaak)

Het gaat niet om de gewone wasmot, maar om de grote wasmot.
    Bekijk mijn vogels op:

Forum Rechten