Mededeling

Collapse
No announcement yet.

zwartkop tuinfluiter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door jos
    heeft er iemand ervaring met de zwartkop tuinfluiter en passen ze in een gemeenschapsvoliere met kanarie barmsijs en timor zebravink. Graag een beetje uitleg over deze vogel gr jos
    Uiteraard is het beste insecteneters apart te houden. Vanwege het voedsel maar ook voor het kweeksucces.
    Hoe het gaat met andere vogels? Ik verwacht geen problemen met de genoemde soorten(al vind ik ze er niet tussen passen, maar dat is meer persoonlijk).
    Ze kunnen niet bij andere sylvia's.
    Onderling, man / vrouw kan het ook verschillen. Heb koppels gehad die in pais en vree bij elkaar leefden het hele jaar door en koppels die ineens elkaar de dood in wilden jagen.
    Voor de voeding moet je eigenlijk als basis een goed universeel hebben.
    aangevuld met pinkies en meelwormen en/of buffalowormen. Uiteraard naargelang de broedtijd cq jongen.
    Ga op zoek naar goede voeding. Zoek in dit forum. Er zijn er enkele beschreven.
    Bij mij at het ene koppel alleen het eivoer/universeelmengsel, de andere bijna alleen meelwormen. Ze eten trouwens ook vruchten(appels bessen bramen etc)

    Broeden doen ze in een halfopennest. (zoals kanarie) Ze maken dat van gras, kokos etc. Ze maken er geen voering in. Bij mij broedden ze op ongeveer 1 m hoogte in een bessenstruik. Hierin had ik een draadnestje gebonden.
    Ik neem aan dat ze ook een kanarienestje kunnen gebruiken indien de plaats goed is.
    Ze houden van wel enige beschutting. Ze leven normaal in het jonge opschietende hout en in de boomwallen etc. Liefts in de wildernis van bramen etc.

    Ze leggen normaal 3 eieren, broeden plusminus 14 dagen en na 14 dagen zijn de jongen er ook uit.
    Witte meelwormen, spinnen en krekeltjes zijn dan van belang. met name de eerste dagen.
    Denk je wel om de ringen? Zijn europese vogels dus moeten met de goede ring geringd zijn.

    Opmerking


    • #17
      mooi dat hier de zwartkop ook zwartkop word genoemd en geen zwartkop tuinfluiter , erger ik me dood aan
      zwartkoppen kan je het hele jaar door prima bij elkaar houden en kunnen tot ongeveer -10 ook prima buiten verblijven
      daaronder willen ze nog wel eens dik gaan zitten en is het beter tegen de 0 graden te zetten , net als de tuinfluiter
      over het algemeen zijn ze gek op appels en vruchtenpathee , daarnaast voer ik meelwormen en fruitvliegjes + wat ze zelf van de bruidsluier en andere bloeiende plante halen
      het nest word gemaakt van stro / cocosvezel en bekleed met paardenhaar / cocosvezel in over het algemeen een conifeerachtige maar het liefst in braamstruiken op ongeveer 90 cm hoog
      het ene jaar geen moeilijke vogel om mee te kweken maar het volgende jaar verprutsen ze alles

      Opmerking

      Working...
      X