Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25

Onderwerp: Phytolacca

Stamgast van Tuijl's Avatar
    Thanks
    43

Phytolacca

Beste,

(ik mis echt een kopje: beplanting of planten, dus vandaar mijn vraag hier)

even een vraag over de Karmozijnbes. ik veronderstel dat de meest voorkomende karmozijnbes in onze tuinen de oosterse karmozijnbes is (Phytolacca esculenta) dus ik ga hier even vanuit.

na wat zoekwerk op het net kwam ik erachter dat deze plant toch wel als een echte onkruid wordt gezien. de bessen zijn zeer geliefd bij o.a. merels en de groene bessen zijn (zeer) giftig. de rijpe werden gebruikt als kleurstof in wijn. ook zouden de bessen helpen tegen o.a. reuma. aan de andere kant lees ik ook dat de stoffen in de bessen chromosomen kunnen afbreken en daardoor kanker kunnen ontwikkelen.

in mijn vrije tijd zoek ik zo nu en dan wel eens voor de fun naar wetenschappelijke artikelen over mijn favoriete onderwerp. nu kwam ik een wetenschappelijk artikel tegen van de NSW Scientific Committee. daarin las ik dat de Ptilinopus regina (een helaas niet erg veel voorkomende vruchtenduif in Nederland) in het wild veel eet van de Phytolacca octandra (inderdaad hetzelfde geslacht).

nu mijn vraagstelling: is het mogelijk om de plant in je voliere te zetten met als doel dat de bessen kunnen dienen als voedsel voor bijvoorbeeld vruchtenduiven. maar ook voor tangara's en andere vruchtenetende vogels

Thanks
    43
    is er niemand die mij iets kan vertellen over de ins en outs van de karmozijnbes?

Stamgast girlits's Avatar
    Thanks
    6
    Wordt hier gevoerd en gegeten door div. insecteneters.Heb ze zo her en der in de tuin staan,niet in de voliere.
    Zogauw ik er vogels op zie en meest zwartkoppen gaan ze ook de voliere in.

mvg eddie

Stamgast
    Thanks
    7

Exclamation buitenplanten

Inmiddels het onderwerp overgebracht naar het nieuwe subforum "Buitenplanten".

Groet,

Rob.

Stamgast
    Tauranga Nieuw Zeeland voor de ene helft van het jaar, de andere helft outback Australia
    Thanks
    95

Binnenplanten

Nu een voor de binnenplanten rubriek

https://www.youtube.com/watch?v=9O_hqH0G-0A

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Senior lid
    Thanks
    5
    Je moet een beetje voorzichtig zijn met deze plant.

Alle delen van de plant zijn giftig, doch inzonderheid de wortel en de zaden. De giftigheid wordt veroorzaakt door de chemische stof fytolaccine en zijn afgeleide derivaten.

Nu, waarom eten er dan vogels van de rijpe bessen, als de plant dan toch giftig is ?

Enkel de rijpe bessen (zwarte kleur) worden genuttigd door een waaier van vogelsoorten, doch bijna allen behorende tot de groep van de vruchteneters en/of vruchten/insekteneters zoals bv. merels, maar ook buulbuuls, tangara's ect... Echter nog nooit een wilde huismus zien eten van de bessen, hier in mijn tuin.

De zaden bevinden zich in de bessen en de rijpe bessen bevatten zaden met een erg hard zaadomhulsel. Zolang dat zaadomhulsel niet beschadigd wordt door zuren in de maag van vogels, is er geen probleem.

Maar dat erg hard zaadomhulsel ga je nog niet terugvinden in de onrijpe bessen. Derhalve, onrijpe bessen zijn wel giftig en de merels in mijn tuin blijven er dus ook wijselijk van af. Ze pikken enkel de rijpe bessen aan.

Ik heb verleden jaar eens een schaaltje rijpe bessen gepresenteerd aan mijn gouldamandines. Helaas werd er niets van genuttigd.

Deze plant in de voliëre : wijselijk af te raden, want zodra vogels beginnen te knagen aan de bladeren of andere delen, zou er zich weleens ongelukjes kunnen voordoen.

Thanks
    43
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RobK Bekijk Bericht
    Inmiddels het onderwerp overgebracht naar het nieuwe subforum "Buitenplanten".

Groet,

Rob.
    Te gek Rob, mijn dank

ieder bedankt voor de info. over het algemeen genomen zijn duiven geen vogels die aan planten knagen. maar goed om te weten wat de risico´s zijn.

Thanks
    43
    uiteraard heb ik ook deze vraag gelegd op een ander forum, dit waren de antwoorden:

Many birds can eat poisonous plants realy not eatable for us! What is true about chemical actions on human's health is not automatically true for bird's health...
    Bonjour,
    je suis d'accord avec Marc E, les études de toxicité sont généralement menées sur l'homme ou ses animaux de rapport (moutons, vaches, chevaux...) ou de compagnie (chat, chien...).

J'ai depuis 20 ans, dans ma volière un datura persistant (Brugmansia), très toxique pour les hommes... sans noter de mortalité...

en Amérique du Nord, de nombreuses espèces d'oiseaux consomment le Phytollacca... à maturité... et nous avons longtemps utilisé ses baies (mûres) pour renforcer la coloration des vins de pays !!!
    (Ps. gebruik Google vertaler)

hier wordt het dus van een gehele andere kant bekeken.

ook wordt wel eens in de volksmond genomen: "de vogels weten heus wel wat ze wel en niet kunnen eten"

ook heb ik laatst meerdere stukken gelezen waarin gezegd werd dat vogels UV kunnen zien en daarmee kunnen ze, schijnbaar, ook zien wanneer een vrucht rijp is en wanneer een vrucht giftig is.

zijn mensen hier bekend mee? dit zou dus betekenen dat het 'best' zou kunnen

Senior lid
    Thanks
    5
    waarin gezegd werd dat vogels UV kunnen zien en daarmee kunnen ze, schijnbaar, ook zien wanneer een vrucht rijp is en wanneer een vrucht giftig is.
    Good thinking.

Ik moet zeggen dat je goed op weg bent in uw manier van denken. Proficiat en zeker voor jeugdig iemand als u. Dat siert u en zeker als je verscheidene zaken/resultaten/gegevens probeert aan elkaar te koppelen door logisch te denken. Laat u niet afschrikken door de complexiteit van deze materie : zoveel te meer je erover gaat lezen, zoveel te meer vraagtekens er normaal kunnen rijzen. Ben er ook al een half jaartje mee bezig, gewoon uit interesse, maar ik leer elke week nieuwe dingen, feiten.

Je moet het ook vogelsoort per vogelsoort bekijken, omdat ze niet allemaal even scherp kunnen zien in het UV-gebied. Je hebt verder ook nog dagen met veel zonlicht, derhalve ook meer intensiteit in het UV-gebied. Anderzijds donkere dagen met veel bewolking, waardoor de intensiteit in het UV-gebied sterk kan afnemen.

Een interessante studie destijds, vond ik de relatie tussen koperwieken en blauwe bosbessen.

Het gaat hier over een veldstudie waarbij men het gedrag van koperwieken observeerde in verband met het nuttigen van rijpe blauwe bosbessen. Welke factoren kunnen daarin een rol spelen ?

Vooreerst dient opgemerkt te worden dat rijpe blauwe bosbessen, aan de buitenkant van de bes, een vetachtig beschermlaagje hebben. Dit fungeert als een beschermend middel tegen aantasting van de inhoud van de bes door microörganismen allerhande, maar ook tegen vochtigheid en regen. Op deze manier kan de rijpe bes een langere periode overleven en kunnen de zaden, aanwezig in de rijpe bes, gedurende een langere tijd opgepikt worden door vogelsoorten, dewelke ze dan intact, via hun uitwerpselen, wel verspreiden in de vrije natuur.

Intacte rijpe blauwe bosbessen (intact = met een vetachtig laagje aan de buitenkant van de bes) worden door volwassen koperwieken waargenomen door middel van hun ultraviolet zicht : de mogelijkheid van koperwieken om te zien in het ultraviolet gebied. Het is het vetachtig laagje aan de buitenkant van de rijpe bes, dewelke een fluorescentie veroorzaakt in het ultraviolet gebied en dat wordt door volwassen koperwieken geïnterpreteerd als "ok". Belangrijk echter : enkel voor rijpe blauwe bosbessen en niet voor alle andere soorten bessen. Dus, je mag niet veralgemenen.

Want jonge uitgevlogen koperwieken, dewelke nog een tijdje zullen verblijven in de buurt van hun ouders, kunnen die fluorscentie in het UV-gebied niet interpreteren, zonder de hulp van hun ouders. Dus, via een bepaald leerproces tot volwassenheid, gaan de oudervogels dit wel aanleren aan hun jongen. Je kan dat leerproces klasseren onder de grote noemer : "inprinting".

Verwijderd men het vetlaagje van de rijpe blauwe bosbessen, dan is er geen fluorscentie meer in het UV gebied en nemen de volwassen koperwieken deze rijpe blauwe bosbessen gewoonweg waar als zwart. Dan ontstaat er plots een toestand waarbij volwassen koperwieken voorzichtiger worden in de zin van : dit gaan we toch even nader moeten bekijken vooralleer we ze gaan nuttigen. Ook dit wordt doorgegeven aan de jonge uitgevlogen koperwieken.

Dus, hier is de interpretatie quasi giftigheid, een combinatie van UV-zicht en hetgeen volwassen oudervogels, quasi leren, hebben meegekregen op hun beurt van hun ouders.

Copyright 2013 Van den Broeck Alfons

Thanks
    43
    bedankt voor het compliment Alfons

Je moet het ook vogelsoort per vogelsoort bekijken, omdat ze niet allemaal even scherp kunnen zien in het UV-gebied. Je hebt verder ook nog dagen met veel zonlicht, derhalve ook meer intensiteit in het UV-gebied. Anderzijds donkere dagen met veel bewolking, waardoor de intensiteit in het UV-gebied sterk kan afnemen.
    in mijn voorbeeld heb ik vruchtenduiven genoemd, deze zijn afkomstig van gebieden die dicht aan de evenaar liggen. waarschijnlijk zal dan de UV intensiteit ook verschillen met die van in Nederland. zou het dus ook zo kunnen zijn dat vogels van rond de evenaar het UV licht anders interpreteren dan het UV licht dat in Nederland is? en dat ze dus anders naar de vruchten hier kijken dan dat ze horen te doen gezien de UV intensiteit hier?

overigens denk ik wel dat het niet het proberen waard is om een dergelijke plant in een dergelijke voliere te plaatsten voor een doel als eerder aangegeven.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten