Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Phytolacca

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Phytolacca

    Beste,

    (ik mis echt een kopje: beplanting of planten, dus vandaar mijn vraag hier)

    even een vraag over de Karmozijnbes. ik veronderstel dat de meest voorkomende karmozijnbes in onze tuinen de oosterse karmozijnbes is (Phytolacca esculenta) dus ik ga hier even vanuit.

    na wat zoekwerk op het net kwam ik erachter dat deze plant toch wel als een echte onkruid wordt gezien. de bessen zijn zeer geliefd bij o.a. merels en de groene bessen zijn (zeer) giftig. de rijpe werden gebruikt als kleurstof in wijn. ook zouden de bessen helpen tegen o.a. reuma. aan de andere kant lees ik ook dat de stoffen in de bessen chromosomen kunnen afbreken en daardoor kanker kunnen ontwikkelen.

    in mijn vrije tijd zoek ik zo nu en dan wel eens voor de fun naar wetenschappelijke artikelen over mijn favoriete onderwerp. nu kwam ik een wetenschappelijk artikel tegen van de NSW Scientific Committee. daarin las ik dat de Ptilinopus regina (een helaas niet erg veel voorkomende vruchtenduif in Nederland) in het wild veel eet van de Phytolacca octandra (inderdaad hetzelfde geslacht).

    nu mijn vraagstelling: is het mogelijk om de plant in je voliere te zetten met als doel dat de bessen kunnen dienen als voedsel voor bijvoorbeeld vruchtenduiven. maar ook voor tangara's en andere vruchtenetende vogels

  • #2
    is er niemand die mij iets kan vertellen over de ins en outs van de karmozijnbes?

    Opmerking


    • #3
      Wordt hier gevoerd en gegeten door div. insecteneters.Heb ze zo her en der in de tuin staan,niet in de voliere.
      Zogauw ik er vogels op zie en meest zwartkoppen gaan ze ook de voliere in.

      mvg eddie

      Opmerking


      • #4
        buitenplanten

        Inmiddels het onderwerp overgebracht naar het nieuwe subforum "Buitenplanten".

        Groet,

        Rob.

        Opmerking


        • #5
          Binnenplanten

          Nu een voor de binnenplanten rubriek

          Helaas niet een hele goede kwaliteit maar nog voldoende om oude herinneringen op te halen


          Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

          Opmerking


          • #6

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door RobK
              Inmiddels het onderwerp overgebracht naar het nieuwe subforum "Buitenplanten".

              Groet,

              Rob.

              Opmerking


              • #8
                uiteraard heb ik ook deze vraag gelegd op een ander forum, dit waren de antwoorden:

                Many birds can eat poisonous plants realy not eatable for us! What is true about chemical actions on human's health is not automatically true for bird's health...
                (Ps. gebruik Google vertaler)

                hier wordt het dus van een gehele andere kant bekeken.

                ook wordt wel eens in de volksmond genomen: "de vogels weten heus wel wat ze wel en niet kunnen eten"

                ook heb ik laatst meerdere stukken gelezen waarin gezegd werd dat vogels UV kunnen zien en daarmee kunnen ze, schijnbaar, ook zien wanneer een vrucht rijp is en wanneer een vrucht giftig is.

                zijn mensen hier bekend mee? dit zou dus betekenen dat het 'best' zou kunnen

                Opmerking


                • #9
                  waarin gezegd werd dat vogels UV kunnen zien en daarmee kunnen ze, schijnbaar, ook zien wanneer een vrucht rijp is en wanneer een vrucht giftig is.

                  Opmerking


                  • #10
                    bedankt voor het compliment Alfons

                    Je moet het ook vogelsoort per vogelsoort bekijken, omdat ze niet allemaal even scherp kunnen zien in het UV-gebied. Je hebt verder ook nog dagen met veel zonlicht, derhalve ook meer intensiteit in het UV-gebied. Anderzijds donkere dagen met veel bewolking, waardoor de intensiteit in het UV-gebied sterk kan afnemen.
                    in mijn voorbeeld heb ik vruchtenduiven genoemd, deze zijn afkomstig van gebieden die dicht aan de evenaar liggen. waarschijnlijk zal dan de UV intensiteit ook verschillen met die van in Nederland. zou het dus ook zo kunnen zijn dat vogels van rond de evenaar het UV licht anders interpreteren dan het UV licht dat in Nederland is? en dat ze dus anders naar de vruchten hier kijken dan dat ze horen te doen gezien de UV intensiteit hier?

                    overigens denk ik wel dat het niet het proberen waard is om een dergelijke plant in een dergelijke voliere te plaatsten voor een doel als eerder aangegeven.

                    Opmerking


                    • #11
                      zou het dus ook zo kunnen zijn dat vogels van rond de evenaar het UV licht anders interpreteren dan het UV licht dat in Nederland is? en dat ze dus anders naar de vruchten hier kijken dan dat ze horen te doen gezien de UV intensiteit hier?

                      Opmerking


                      • #12
                        Al deze informatie over hoe vele vogelsoorten kunnen zien in het UV gebied en wij, mensen, niet, daarbij kan je ook nog andere vragen stellen : bv. wat met het geslacht van vogels, dewelke wij, waarnemen als gelijk bv. bij zilverbekken, binsenastrilden ect.... : dus wij, mensen, kunnen moeilijk het geslacht onderscheiden bij een heleboel vogelsoorten, gewoon aan uitwendig kenmerken.

                        Maar doordat een heleboel vogelsoorten in het UV-gebied kunnen zien, onderscheiden zij wel dat verschil in geslacht. Dus, mannetjes weten vlot de poppen te vinden, en omgekeerd.

                        Het zou leuk zijn om een methode te kunnen ontwikkelen, waarbij wij, liefhebbers, dat geslachtsonderscheid in het UV-gebied, zouden kunnen blootleggen, uitgaande van gekende mannelijke- en vrouwelijke vogels, en zodat we niet meer hoeven uit te gaan van uiterlijke twijfelachtige kenmerken.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Van den Broeck Alfons
                          Het zou leuk zijn om een methode te kunnen ontwikkelen, waarbij wij, liefhebbers, dat geslachtsonderscheid in het UV-gebied, zouden kunnen blootleggen, uitgaande van gekende mannelijke- en vrouwelijke vogels, en zodat we niet meer hoeven uit te gaan van uiterlijke twijfelachtige kenmerken.

                          Opmerking


                          • #14
                            Hallo heren.

                            Ik lees dit topic met veel interesse, dus ben ik op het internet aan het snuffelen geweest, en kwam tot de conclusie dat men er al mee bezig was.

                            Gezien dit informatiefilmpje:



                            Het volgend verhaal wil ik jullie ook niet onthouden :
                            Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.
                            Met vriendelijke groet:
                            Henk.

                            Opmerking


                            • #15
                              het is een apparaatje aanzetten, even kijken en je weet wat je wilt weten (uiteraard gaat er studie aan vooraf, hoe ziet de man/vrouw eruit)
                              dit is wel iets wat de hobby zeer makkelijker zou maken. er zouden wel bedrijven, mits ze in dergelijk apparaten zouden investeren, aan ten onder kunnen gaan (Gendika e.d.)
                              Liefst zo simpel als mogelijk : zelfs geen apparaatje, als het kan. Verder moet het zo goed als gratis zijn, zodat iedereen er gebruik kan van maken : toepassing van bestaande technieken.

                              Henk, wel dat filmpje over het koolwitje heeft mij destijdsmaar zij leven slechts een relatieve korte tijd en sterven voordat de schade zich kan manifesteren.

                              Schade aan de ogen van vogels door blootstelling aan teveel UV-licht !!! Welke effecten hebben die true-light lampen, gemonteerd in binnenruimten, dan op het zicht van vogels en op termijn ? Hoeveel UV-licht stralen deze lampen uit ?

                              Weeral iets om over na te denken.

                              Opmerking

                              Working...
                              X