Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 25

Onderwerp: Phytolacca

Senior lid
    Thanks
    5
    Alles voor tuinvogels kopen? Kijk snel!
    zou het dus ook zo kunnen zijn dat vogels van rond de evenaar het UV licht anders interpreteren dan het UV licht dat in Nederland is? en dat ze dus anders naar de vruchten hier kijken dan dat ze horen te doen gezien de UV intensiteit hier?
    Helaas, zo ver ben ik nog niet om daar een bepaald éénduidig antwoord op te geven. Wel heb ik de indruk dat je een bepaalde grens/graad aan intensiteit UV licht dient te overschrijden. Eénmaal deze grens is overschreden, schijnt het minder belangrijk te worden.

Mogelijk dat de toekomst meer uitsluitsels geeft.

Senior lid
    Thanks
    5
    Al deze informatie over hoe vele vogelsoorten kunnen zien in het UV gebied en wij, mensen, niet, daarbij kan je ook nog andere vragen stellen : bv. wat met het geslacht van vogels, dewelke wij, waarnemen als gelijk bv. bij zilverbekken, binsenastrilden ect.... : dus wij, mensen, kunnen moeilijk het geslacht onderscheiden bij een heleboel vogelsoorten, gewoon aan uitwendig kenmerken.

Maar doordat een heleboel vogelsoorten in het UV-gebied kunnen zien, onderscheiden zij wel dat verschil in geslacht. Dus, mannetjes weten vlot de poppen te vinden, en omgekeerd.

Het zou leuk zijn om een methode te kunnen ontwikkelen, waarbij wij, liefhebbers, dat geslachtsonderscheid in het UV-gebied, zouden kunnen blootleggen, uitgaande van gekende mannelijke- en vrouwelijke vogels, en zodat we niet meer hoeven uit te gaan van uiterlijke twijfelachtige kenmerken.

Stamgast van Tuijl's Avatar
    Thanks
    43
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Van den Broeck Alfons Bekijk Bericht
    Het zou leuk zijn om een methode te kunnen ontwikkelen, waarbij wij, liefhebbers, dat geslachtsonderscheid in het UV-gebied, zouden kunnen blootleggen, uitgaande van gekende mannelijke- en vrouwelijke vogels, en zodat we niet meer hoeven uit te gaan van uiterlijke twijfelachtige kenmerken.
    ik deel zeker je enthousiasme, ook denk ik wel dat hier toekomst in zit. het is een apparaatje aanzetten, even kijken en je weet wat je wilt weten (uiteraard gaat er studie aan vooraf, hoe ziet de man/vrouw eruit)
    dit is wel iets wat de hobby zeer makkelijker zou maken. er zouden wel bedrijven, mits ze in dergelijk apparaten zouden investeren, aan ten onder kunnen gaan (Gendika e.d.)

we zijn hier nog lang niet over klaar Alfons, maar dat weet jij ook wel.

zelf ben ik in ieder geval zéér zéér benieuwd naar de resultaten

Hallo heren.

Ik lees dit topic met veel interesse, dus ben ik op het internet aan het snuffelen geweest, en kwam tot de conclusie dat men er al mee bezig was.

Gezien dit informatiefilmpje:

http://www.schooltv.nl/beeldbank/cli...109_vlinders01

Het volgend verhaal wil ik jullie ook niet onthouden :
    http://zichtopzien.blogspot.nl/2011/09/ultraviolet.html
    Met vriendelijke groet:
    Henk.

Senior lid
    Thanks
    5
    het is een apparaatje aanzetten, even kijken en je weet wat je wilt weten (uiteraard gaat er studie aan vooraf, hoe ziet de man/vrouw eruit)
    dit is wel iets wat de hobby zeer makkelijker zou maken. er zouden wel bedrijven, mits ze in dergelijk apparaten zouden investeren, aan ten onder kunnen gaan (Gendika e.d.)
    Liefst zo simpel als mogelijk : zelfs geen apparaatje, als het kan. Verder moet het zo goed als gratis zijn, zodat iedereen er gebruik kan van maken : toepassing van bestaande technieken.

Henk, wel dat filmpje over het koolwitje heeft mij destijds aan het denken gezet : kan het nu werkelijk zo éénvoudig zijn ?

De tweede link heb ik met veel aandacht gelezen, want het is een bevestiging van hetgeen ik in een ander topic had geschreven, over hoe roofvogels hun prooien in het UV-gebied kunnen detecteren.

De laatste regels stemmen wel tot nadenken : Er bestaat een punt waarop de potentiële schade die ultraviolet licht kan veroorzaken niet meer opweegt tegen de voordelen. Veel vogels en insecten zijn geëvolueerd met het vermogen om ultraviolette golven waar te nemen, maar zij leven slechts een relatieve korte tijd en sterven voordat de schade zich kan manifesteren.

Schade aan de ogen van vogels door blootstelling aan teveel UV-licht !!! Welke effecten hebben die true-light lampen, gemonteerd in binnenruimten, dan op het zicht van vogels en op termijn ? Hoeveel UV-licht stralen deze lampen uit ?

Weeral iets om over na te denken.

@Alfons: Ik denk dat het te maken heeft met het feit, dat er ultra violet a, b, c en weet ik veel in welke meerdere kwalificaties uv licht gerangschikt wordt.

En dat de vogels doodgaan voordat hun ogen schade ondervinden, kan ik ergens wel begrijpen.
    Want als de ogen minimaal blootgesteld aan uv licht zo'n 20 jaar zeg maar over doen om enige schade te ondervinden, en ze leven maar, pak hem beet, 10 jaar, dan klopt het toch?
    Met vriendelijke groet:
    Henk.

Thanks
    43
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Van den Broeck Alfons Bekijk Bericht
    De laatste regels stemmen wel tot nadenken : Er bestaat een punt waarop de potentiële schade die ultraviolet licht kan veroorzaken niet meer opweegt tegen de voordelen. Veel vogels en insecten zijn geëvolueerd met het vermogen om ultraviolette golven waar te nemen, maar zij leven slechts een relatieve korte tijd en sterven voordat de schade zich kan manifesteren.
    ik begrijp helemaal dat hierbij vragen naar boven komen.
    zo ook bij mij

stelling: vogels leven relatief kort.
    vraag: hoe zit het dan met de kakapo? en met menig ander Ara/papegaaien soorten?

de kakapo leeft naar schatting (in het wild!!) zo'n 80 jaar. het is weleens waar een nachtdier, en eentje uit Nieuw Zeeland, dus misschien kijkt/kijken die anders?
    andere papegaaien soorten (Ara) zijn in staat om in het wild rond de 50 jaar oud te worden. deze leven dus in daglicht...

dit zijn respectabele leeftijden, voor vogels, al zeg ik het zelf.
    daarmee is jouw theorie Henk, aardig van de baan geslagen

ps. ik heb het artikel nog niet gelezen misschien dat het antwoord er daar wel deels in staat.

euhm zou kunnen Coen, maar dat van 10 jaar is maar een voorbeeld hé.

Zou kunnen dat de iris van de ara's dikker is, en het uv licht er merendeels uitfiltert. Net als bij de mens.

Het zou ook kunnen, dat het 100 jaar duurt voordat er enige schade voorkomt, en als de papegaaien dan met 80 jaar doodgaan tja.

Ik laat het dus graag aan de onderzoekers/laboranten over om daar achter te komen.

Mij ontbreekt er de middelen, tijd, financiën en zin om dat te gaan doen.
    Ik lees liever de verslagen

Maar, het valt mij op dat wij aardig van het topic afdwalen
    Met vriendelijke groet:
    Henk.

Thanks
    43
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Henk Adelerhof Bekijk Bericht
    euhm zou kunnen Coen, maar dat van 10 jaar is maar een voorbeeld hé.
    had ik even niet door. ik dacht even dat je daar een statement maakte

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Henk Adelerhof Bekijk Bericht
    Maar, het valt mij op dat wij aardig van het topic afdwalen
    je hebt gelijk. maar als topicstarter, heb ik er geen last van hoor

Oja das waar
    Met vriendelijke groet:
    Henk.

Forum Rechten