Mededeling

Collapse
No announcement yet.

diefstal, maar dan anders

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • diefstal, maar dan anders

    Het is al jaren niet meer van deze tijd, maar een 53 jarige Amerikaan heeft schuld bekend in een tweeledige zaak, te weten:

    Internationale handel in eieren van beschermde- en zeldzame Europese vogelsoorten. Het betrof in dit geval 338 eieren van o.a. geoorde fuut, parelduiker, slechtvalk, kleine torenvalk, aasgier en visarend.

    Het andere deel van de aanklacht was een eigen -overigens zorgvuldige verstopte- collectie bestaande uit 2300 eieren van beschermde en zeldzame vogelsoorten.

    Een en ander is overigens aan het licht gekomen via het onderscheppen van online handel en vervolgonderzoek aan mailberichten.

    Het betreft ook in dit geval weer een tipje van de ijsberg, want er blijkt een uitgebreid wereldwijd netwerk in dergelijke attributen te bestaan.

    Sad but true.
    Amigo de los Psittacidos

    Look deep into nature and you will understand everything better

  • #2
    Eieren, dieren zelf, huiden, ivoor, hoorns, geld maakt meer kapot dan ons lief is....
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Krijg net een lijstje onder ogen:

      afgelopen kwartaal is men er op 2 continenten weer in geslaagd om 3 soorten neushoorn te reduceren met respectievelijk 2 witte-, 3 zwarte- en 10 Indische- om precies te zijn.

      . . . . . en 89 Afrikaanse olifanten in Chaad niet te vergeten.

      # Het kwartaal is nog niet geheel voorbij en het ligt in de lijn der verwachting dat deze gegevens niet eens compleet zijn.


      Kort geleden las ik ook ergens dat men niet alleen de reguliere uitvoeringsprocessen (stropen, vervoeren, opslaan, verhandelen etc.) maar ook de feitelijke vraag naar beschermde flora en fauna Internationaal strafbaar wil gaan stellen.
      Amigo de los Psittacidos

      Look deep into nature and you will understand everything better

      Opmerking


      • #4
        Deze cijfers kloppen volgens mij helemaal niet Hans.

        In Zuid Afrika alleen al werden er in 2011 448 Rhino's gestroopt. In 2010 waren dat er 333, drie keer zoveel als in 2009.
        De stroperij is in opmars. Reden: hebzucht en geld.

        In Vietnam is de Rhino inmiddels al uitgestorven.
        In Java zijn er minder dan 50 nog in leven en op Sumatra onder 200.

        Hoop dat mijn kleinkinderen ze ooit nog te zien krijgen in het wild.

        Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

        Opmerking


        • #5
          Het is ook 'maar' een lijstje en ik heb echt niet de illusie dat dit een compleet overzicht biedt, (was het maar waar misschien), maar ik kan hier uiteraard niet noemen waar ik (op dit moment) onvoldoende kennis van heb.

          Bijkomende hardnekkige reden: 'bijgeloof'.

          . . . . en ja, met de huidige opleving van de Internationale Trade kan het kantelpunt (point of no return), waarbij dergelijke soorten echt verdwijnen, akelig snel bereikt zijn!
          Amigo de los Psittacidos

          Look deep into nature and you will understand everything better

          Opmerking

          Working...
          X