Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: 's winters buiten

Senior lid
    Thanks
    0

's winters buiten

Wie kan uit ervaring zeggen welke vogels 's winters buiten kunnen verblijven ,wel tochtvrij en mogelijkheid voor binnen te gaan maar niet verwarmd.
    Ik lees bv in literatuur dat goudbuikjes niet buiten kunnen maar van andere vogelhouders hoor ik weer wel dat dit kan, dus welke kan nog meer (uit ervaring)??

Senior lid
    Thanks
    0
    Dat zijn er genoeg, kun je aangeven naar welke soorten je aan het kijken bent?
    Groet,

Daniel

Stamgast loodje's Avatar
    Thanks
    45
    Afrikaantjes is altijd een risico om deze in de winter buiten te laten.
    Maar er zijn inderdaad genoeg andere vogels.
    groetjes
    Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Stamgast
    Thanks
    6
    Hoi Joan,

We kunnen natuurlijk alle vogels opnoemen die naar buiten kunnen.
    Maar om nou elke vogel op te noemen
    Misschien kun je iets preciezer zijn welke kant je op wil?
    zoals al gezegd afrikaantjes blijven een risico.
    Ik hoor ook veel mensen uit ervaring iets zeggen maar meestal is het verstandig
    eerst op save te spelen en gewoon de literatuur te volgen.
    Daarna kun je vanuit je eigen ervaring en dat van andere altijd nog experimenteren. (moet je dit met vogels doen???)
    Ook zul je zien dat bij degene waar het wel lukt de situatie net weer anders is als bij jou.

gr. Ben

Junior lid Riny v's Avatar
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loodje Bekijk Bericht
    Afrikaantjes is altijd een risico om deze in de winter buiten te laten.
    Maar er zijn inderdaad genoeg andere vogels.
    Verschillende cinni's b.v. edelzangers en mozambiquesijs en nog enkele andere soorten, kunnen ook goed buiten. ( dit zijn toch Afrikaantjes )

Groeten,Riny.

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    57
    Klopt Riny, de meeste cini soorten komen uit Afrika en zijn sterk.

Maar met Afrikaantjes worden meestal de Oranjekaakjes, Blauwfazantjes, St Helena's, Goudbuikjes e.d. bedoeld. Deze zijn een stuk zwakker en die haalde ik altijd naar binnen als het koud werd.

Deze vogeltjes hebben ook wat vaker last van legnood bij koud weer, het zou zonde zijn dat je de popjes verspeelt daardoor, popjes blijven altijd schaars.

Stamgast
    Thanks
    6
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door populier Bekijk Bericht
    Deze vogeltjes hebben ook wat vaker last van legnood bij koud weer, het zou zonde zijn dat je de popjes verspeelt daardoor, popjes blijven altijd schaars.
    Dit is dus de vloek van veel Afrikaanse soorten. Ik heb een keer een koppel mozambiquesijzen laten overwinteren buiten. Tenminste, dat was de bedoeling. Het is geëindigd met een dode pop op een nest dat ik gemist had. Ze was dus zoals veel cini's broeds geworden in december en dat heeft haar het leven gekost omdat het -10 graden was.
    Zelf ben ik dus geen voorstander van het buiten overwinteren van soorten die in hun natuurlijk gebied in onze winterperiode broeds worden. Die schakelen meestal niet en zullen ook in gevangenschap hun eigen ritme aanhouden en niet omschakelen naar onze lente en zomer. Soms doen ze dat wel maar dan heb je geluk. De ene keer dat dat bij mij is gebeurd had ik geen bevruchte eitjes. De man hield oktober aan en de pop vond mei wel een leuke tijd om jongen te krijgen. Later dat jaar in oktober wel meerdere nesten van dat koppel gehad. Uiteraard binnen

Thanks
    57
    Klopt Marc, dat weet ik nog dat dat bij jou gebeurde, Cini soorten zijn toch wel sterker dan de andere afrikaantjes, maar er zijn er idd. veel bij die juist in onze koude maanden november, december, januari aan gezinsuitbreiding gaan beginnen.

Ik haalde de mozambiqueen altijd in de winter naar binnen omdat ik wist dat ze dan juist rond die tijd broeds werden en ik het wel leuk vond in de winter ook iets binnen te kweken.

Stamgast
    Thanks
    6
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door populier Bekijk Bericht
    Klopt Marc, dat weet ik nog dat dat bij jou gebeurde, Cini soorten zijn toch wel sterker dan de andere afrikaantjes, maar er zijn er idd. veel bij die juist in onze koude maanden november, december, januari aan gezinsuitbreiding gaan beginnen.

Ik haalde de mozambiqueen altijd in de winter naar binnen omdat ik wist dat ze dan juist rond die tijd broeds werden en ik het wel leuk vond in de winter ook iets binnen te kweken.
    Het is zonde om je popjes dat aan te doen toch? Ook mijn blauwgrijze roodstaartjes hielden er hele rare broedperiodes op na. In Afrika is het heel anders dan hier. Een man Mozambiquesijs zou ik wel buiten durven laten in de winter. Dat zullen ze wel aan kunnen.

Thanks
    57
    Blauwgrijze roodstaartjes s'winters buiten en broeden, ik zou het doodeng vinden, maar sommige lukt het hier wel: http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=18545

Forum Rechten