Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ervaring met Blauwkopblauwfazantjes?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Ervaring met Blauwkopblauwfazantjes?

    Hallo allemaal,

    Ik heb sinds 2 jaar nu een koppel blauwkopblauwfazantjes in de buitenvoliere. Het eerste jaar hebben ze nog wel een nestje gebouwd in een struik en eitjes gelegd, helaas waren deze niet bevrucht. Het 2de jaar hebben ze zelfs geen nestje gebouwd.

    Heeft er iemand ervaring met het broeden van deze vogels? Ik heb wel gelezen dat het niet de makkelijkste vogels zijn om jongen mee te krijgen, maar misschien hebben jullie tips.

    De voliere waarin ze zitten is 3,5 meter lang en bijna 1 meter breed. Verder heb ik er alleen een koppel Goulds in (die overigens wel zeer succesvol broeden). Het is dus erg rustig in de voliere, maar daar heb ik bewust voor gekozen.

    Groet
    Erwin
    Erwin

  • #2
    Zeker met het oog op je laatste zin opmerkelijk dat ze nog niet tot voortplanting zijn gekomen.

    Naar mijn ervaringen, maar ook naar wat ik hier en daar wel hoor en lees is de blauwkopblauwfazant in avicultuur de meest productieve soort van de Uraeginthus soorten.
    Heb ze zelf een aantal jaren gehouden en gekweekt en dat ging eigenlijk als een tierelier met deze soort.

    Probeer eens wat te experimenteren met dichte struikjes, liefst met doorns (b.v. meidoorn of duindoorn) en geef ze maar eens wat fruitvliegjes.
    Amigo de los Psittacidos

    Look deep into nature and you will understand everything better

    Opmerking


    • #3
      Ik zou zelf ook eens iets met fruitvliegjes en levend voer proberen.
      Vorig jaar heb ik ook bijna geen afrikaantjes gekweekt en veel slechte verhalen gehoord.
      Dus ja een uitzondering is het niet.
      Je kan ook planten erin zetten die ongedierte zoals luis (bladluis) aantrekken.
      Je moet een beetje geluk hebben als het verschillende jaren niet lukt kun je altijd eens
      een ander koppel proberen?
      Succes in ieder geval.

      gr. Ben
      Groeten, Ben

      Opmerking


      • #4
        Bedankt voor de tips. Fruitvliegjes dus. Die kan je ook zelf "kweken" toch? Hoe ging dat ook alweer? Gewoon wat fruit in een bakje laten staan, met een beetje water erin? Natuurlijk wel zorgen dat de vogels het rotte fruit niet kunnen eten...
        Erwin

        Opmerking


        • #5
          Hier staat nog wat http://www.vogelcafe.nl/showthread.p...vliegen+kweken
          Groeten Michael

          https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

          Opmerking

          Working...
          X