Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dood Japans meeuwtje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Dood Japans meeuwtje

    Beste vogelliefhebbers,

    Eergister werd mijn Japans meeuwtje ziek. Ze leek het benauwd te hebben, doordat ze met haar bekje open zat te hijgen. Ze had regelmatig last van legnood en dan vertoonde ze hetzelfde gedrag. Ik ging er dus van uit (en dit is heel dom geweest) dat dit nu weer aan de hand was. Later die avond maakte ze er geluid bij, een soort gebrom en toen begon ik me zorgen te maken. Ze bleef wel gewoon eten, drinken en badderen.

    Na mijn werk heb ik gister op advies van de dierenwinkel multivitamine van Beaphar gekocht. Toen ik thuis kwam was ze nog hetzelfde. Ik had wat trosgierst in het kooitje gehangen en wilde het waterbakje pakken voor de vitamine. Toen ik weg liep van het kooitje hoorde ik een soort genies. Toen ik me omdraaide had ze haar kopje in haar nek gelegd en leek te gorgelen. Ze spuugde allemaal bloed uit (heel het behang zat onder) en binnen 5 seconden viel ze dood neer in haar mandje. Ik vind het echt verschrikkelijk en ik ben er kapot van.

    Ik vroeg me af of jullie misschien weten wat dit geweest zou kunnen zijn? Ik heb namelijk nog een ander Japans meeuwtje en ik ben heel erg bang dat het iets besmettelijks zou kunnen zijn. De andere vogel vertoont geen raar gedrag, eet en drinkt voldoende en hijgt niet. Ze is wel wat stiller, maar dat lijkt mij niet vreemd nu haar maatje weg is. Ik heb de kooi zo goed mogelijk schoon gemaakt.

    De vogels zitten in een kooi binnen. Het staat ongeveer een meter bij het raam vandaan. Het zijn allebei poppen. De kooi is ongeveer 60x30x60 cm. Ik verschoon het water om de dag, het voer 2 keer per week en de kooi een keer per week.

    Daarbij vroeg ik mij nu ook af wat ik met het andere vogeltje moet doen. Ik wil graag een maatje voor haar, want ik heb begrepen dat japanse meeuwtjes hier behoefte aan hebben. Sowieso wil ik wel wachten tot een besmettelijke ziekte is uitgesloten. Ik wil alleen absoluut geen nestje. Heeft er iemand een tip/suggesties?

    Heel erg bedankt als je me wil helpen. Ik vind het echt heel erg!

  • #2
    Zou het dooie beestje meenemen naar een vogelarts. Kan deze mogelijk vaststellen wat de oorzaak is geweest.
    Bekijk mijn vogels op:

    http://papegaaiamadine.webnode.nl/

    Opmerking


    • #3
      een open snavel en piepgeluidjes zijn bij mij meestal een teken van stress, vooral bij vervoer.

      kan het enige vorm van stress zijn i.c.m. legnood? als ze het al vaker heeft gehad.

      ik zou wel weer een maatje kopen, als je geen jongen wilt, een mannetje bij kopen.
      Klik hier voor Mijn Gordelgrasvink kweek

      Opmerking


      • #4
        Bedankt voor de reacties&tips!

        Het zou dus kunnen zijn dat ze van de stress bloed ging spugen?

        En de andere vogel is al een pop. Kan ik er gewoon een andere pop bij zetten zonder dat ze ruzie krijgen?

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Merel
          Bedankt voor de reacties&tips!

          Het zou dus kunnen zijn dat ze van de stress bloed ging spugen?

          En de andere vogel is al een pop. Kan ik er gewoon een andere pop bij zetten zonder dat ze ruzie krijgen?
          Nog nooit meegemaakt dat een meeuwtje van stress bloed spuugde, en waarom zou ze stress hebben je heb deze meeuwtjes toch al een poosje, ik denk toch dat hier iets anders mee aan de hand is geweest, een ander popje kan je er gerust bijplaatsen maar zou zeker nog een poosje wachten om te zien of de andere meeuwtje ook ziek is.

          Gr Harm
          Onze site Tropischevogels http://hbgrimmius.webklik.nl/

          Opmerking


          • #6

            Opmerking


            • #7
              Heb je misschien azijn in het drinkwater gehad?

              Opmerking


              • #8
                Nee, ik maak alles schoon met lauw water. Zou azijn voor zulke symptomen kunnen zorgen?

                Opmerking


                • #9
                  Eduard V bedoeld of je appelazijn aan het drinkwater van je vogels toevoegd. Dit is om de zuurtegraad in het water wat te vergroten. Dat voorkomt weer darmproblemen bij vogels. Tenminste als de dosering goed is.
                  Bekijk mijn vogels op:

                  http://papegaaiamadine.webnode.nl/

                  Opmerking


                  • #10
                    ik heb dit zelf ook nog nooit mee gemaakt(en hoop dat zo te houden)
                    maar een autopsie kan nog prima plaats vinden we sturen ze soms pas op als ze 10 dagen dood zijn en dan nog word de doods oorzaak achterhaald

                    sterkte met het andere vogeltje
                    Duco

                    Opmerking


                    • #11
                      Mij zijn meerdere oorzaken bekend van bloedspuwing.

                      Die van goudvinken is ook een bekende bij de houders ervan.
                      Door de kop naar voren te duwen wordt het ongeval voorkomen.
                      De goudvink verkrampt zijn kop achterwaarts, bij hoge stress, waarbij een ader in de keel bekneld wordt en dan knapt.

                      De hoge zuurgraad blijkt ook al mee te doen hiermee.
                      Bij meerdere soorten.
                      Gelijk al geschreven hier, door onbeheerste dosering ervan in het drinkwater.

                      Kanaries hadden dit zelden in de keel maar wel vaker een hersenbloeding.
                      Daar was de mogelijke oorzaak de gevolgde teeltwijze ervan.
                      Kon al gebeuren bij zingen maar vaker als de kooi werd verschoond.

                      Opmerking


                      • #12
                        Hallo Merel,

                        Gezien je verhaal is het een beetje zorgwekkend dat ook je andere vogel bol gaat zitten. Zoals al aangegeven is de opmerking het is te laat voor een onderzoek niet juist.

                        Ergens staat op de site wel een goed adres of weet iemand wel waar je onderzoek kan laten plaats vinden.

                        Je opmerking over luchtpijpmijt. Als je je andere vogel goed tegen je oor houd en een zeg maar reutelend geluid hoort dan kan dat luchtmijtpijp zijn. En is het zeker verstandig daar tegen te behandelen ( Bogema)

                        Luchtmijtpijp is ook besmettelijk dus is een optie.

                        Sterkte

                        Rob koppen

                        Opmerking


                        • #13
                          Zelfs al hoor je haar niet rochelen, dan is 1 druppeltje anti-luchtpijpmijt op de kale huid tussen de 'schouders' toch aan te bevelen.

                          getver, wat een naar verhaal. Wacht even af hoe het met je andere vogetje gaat. Pas als die na minimaal 2-3 weken gewoon gezond lijkt, dan een partner erbij zetten.

                          gaat zij ook dood en je wil toch wat nieuws, dan je kooi heel erg grondig schoonmaken.

                          Erg sneu hoor, heel veel sterkte.
                          'Vliegde ik?'
                          -'Nee, je valde.'

                          Opmerking


                          • #14
                            Beste vogelliefhebbers,

                            Onwijs bedankt voor jullie tips en medeleven.

                            Ik heb het nog een paar weken aangekeken en ze behandeld tegen luchtpijpmijt. Ze is weer helemaal beter geworden en sinds kort heb ik er een nieuwe bij gehaald!

                            Opmerking

                            Working...
                            X