Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: Dood Japans meeuwtje

Junior lid
    Thanks
    0

Unhappy Dood Japans meeuwtje

Miljoenen artikelen
    Beste vogelliefhebbers,

Eergister werd mijn Japans meeuwtje ziek. Ze leek het benauwd te hebben, doordat ze met haar bekje open zat te hijgen. Ze had regelmatig last van legnood en dan vertoonde ze hetzelfde gedrag. Ik ging er dus van uit (en dit is heel dom geweest) dat dit nu weer aan de hand was. Later die avond maakte ze er geluid bij, een soort gebrom en toen begon ik me zorgen te maken. Ze bleef wel gewoon eten, drinken en badderen.

Na mijn werk heb ik gister op advies van de dierenwinkel multivitamine van Beaphar gekocht. Toen ik thuis kwam was ze nog hetzelfde. Ik had wat trosgierst in het kooitje gehangen en wilde het waterbakje pakken voor de vitamine. Toen ik weg liep van het kooitje hoorde ik een soort genies. Toen ik me omdraaide had ze haar kopje in haar nek gelegd en leek te gorgelen. Ze spuugde allemaal bloed uit (heel het behang zat onder) en binnen 5 seconden viel ze dood neer in haar mandje. Ik vind het echt verschrikkelijk en ik ben er kapot van.

Ik vroeg me af of jullie misschien weten wat dit geweest zou kunnen zijn? Ik heb namelijk nog een ander Japans meeuwtje en ik ben heel erg bang dat het iets besmettelijks zou kunnen zijn. De andere vogel vertoont geen raar gedrag, eet en drinkt voldoende en hijgt niet. Ze is wel wat stiller, maar dat lijkt mij niet vreemd nu haar maatje weg is. Ik heb de kooi zo goed mogelijk schoon gemaakt.

De vogels zitten in een kooi binnen. Het staat ongeveer een meter bij het raam vandaan. Het zijn allebei poppen. De kooi is ongeveer 60x30x60 cm. Ik verschoon het water om de dag, het voer 2 keer per week en de kooi een keer per week.

Daarbij vroeg ik mij nu ook af wat ik met het andere vogeltje moet doen. Ik wil graag een maatje voor haar, want ik heb begrepen dat japanse meeuwtjes hier behoefte aan hebben. Sowieso wil ik wel wachten tot een besmettelijke ziekte is uitgesloten. Ik wil alleen absoluut geen nestje. Heeft er iemand een tip/suggesties?

Heel erg bedankt als je me wil helpen. Ik vind het echt heel erg!

Zou het dooie beestje meenemen naar een vogelarts. Kan deze mogelijk vaststellen wat de oorzaak is geweest.

Senior lid nilo1804's Avatar
    Thanks
    0
    een open snavel en piepgeluidjes zijn bij mij meestal een teken van stress, vooral bij vervoer.

kan het enige vorm van stress zijn i.c.m. legnood? als ze het al vaker heeft gehad.

ik zou wel weer een maatje kopen, als je geen jongen wilt, een mannetje bij kopen.

Junior lid
    Thanks
    0
    Bedankt voor de reacties&tips!

Het zou dus kunnen zijn dat ze van de stress bloed ging spugen?

En de andere vogel is al een pop. Kan ik er gewoon een andere pop bij zetten zonder dat ze ruzie krijgen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Merel Bekijk Bericht
    Bedankt voor de reacties&tips!

Het zou dus kunnen zijn dat ze van de stress bloed ging spugen?

En de andere vogel is al een pop. Kan ik er gewoon een andere pop bij zetten zonder dat ze ruzie krijgen?
    Nog nooit meegemaakt dat een meeuwtje van stress bloed spuugde, en waarom zou ze stress hebben je heb deze meeuwtjes toch al een poosje, ik denk toch dat hier iets anders mee aan de hand is geweest, een ander popje kan je er gerust bijplaatsen maar zou zeker nog een poosje wachten om te zien of de andere meeuwtje ook ziek is.

Gr Harm
    Onze site Tropischevogels http://hbgrimmius.webklik.nl/

Junior lid
    Thanks
    0
    Ik heb ze inderdaad tweeënhalve jaar. Ik wilde sowieso een ziekte uitsluiten mocht ik er een andere vogel bijzetten.

Vandaag is het andere vogeltje ook bol gaan zitten. Ze lijkt verder niet benauwd, eet en drinkt regelmatig en houdt zichzelf schoon. Ook fluit ze nog af en toe. Ik ben al bij de dierenwinkel navraag gaan doen, naar de dierenarst geweest voor advies en een vogelarts gebeld. Niemand kan mij vertellen wat het zou kunnen zijn. Voor een autopsie is het te laat is mij verteld.

Zou het kunnen zijn dat ze zich alleen voelt? Ook heb ik iets gelezen over luchtpijpmijt. Zou het kwaad kunnen als ik haar hiervoor preventief behandel? En zou ik nog andere dingen kunnen doen?

Senior lid
    Thanks
    8
    Heb je misschien azijn in het drinkwater gehad?

Junior lid
    Thanks
    0
    Nee, ik maak alles schoon met lauw water. Zou azijn voor zulke symptomen kunnen zorgen?

Eduard V bedoeld of je appelazijn aan het drinkwater van je vogels toevoegd. Dit is om de zuurtegraad in het water wat te vergroten. Dat voorkomt weer darmproblemen bij vogels. Tenminste als de dosering goed is.

Senior lid ducocatch's Avatar
    Thanks
    3
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Merel Bekijk Bericht
    Ik heb ze inderdaad tweeënhalve jaar. Ik wilde sowieso een ziekte uitsluiten mocht ik er een andere vogel bijzetten.

Vandaag is het andere vogeltje ook bol gaan zitten. Ze lijkt verder niet benauwd, eet en drinkt regelmatig en houdt zichzelf schoon. Ook fluit ze nog af en toe. Ik ben al bij de dierenwinkel navraag gaan doen, naar de dierenarst geweest voor advies en een vogelarts gebeld. Niemand kan mij vertellen wat het zou kunnen zijn. Voor een autopsie is het te laat is mij verteld.

Zou het kunnen zijn dat ze zich alleen voelt? Ook heb ik iets gelezen over luchtpijpmijt. Zou het kwaad kunnen als ik haar hiervoor preventief behandel? En zou ik nog andere dingen kunnen doen?
    ik heb dit zelf ook nog nooit mee gemaakt(en hoop dat zo te houden)
    maar een autopsie kan nog prima plaats vinden we sturen ze soms pas op als ze 10 dagen dood zijn en dan nog word de doods oorzaak achterhaald

sterkte met het andere vogeltje
    Duco

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten