Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Impuls aankoop Grijzeroodstaart

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Impuls aankoop Grijzeroodstaart

    Ik heb een gedeelte over de papagaaien postings gelezen en kom eigenlijk de raarste vragen tegen ,wat mij telkens weer verbaasd dat mensen iets kopen zonder info op te vragen ,voordat zij ergens aan beginnen.
    Ik hoor regelmatig dat 1 tot 2 jaar na aanschaf de papagaai moet verdwijnen ,met als argument ,hij schreeuwt ,maakt teveel lawaai ,smeerbakken enz.....
    Mensen ,mensen toch ,laat u zich eens beter voorlichten,dat arme dier komt weer in het verdomhoekje !!!
    Ik ben zelf een vogelliefhebber en vind vele viervoeters leuk ,maar kijk wel uit wat ik aanschaf en zit er vele jaren aan vast ,totaal niet onbelangrijk!!!!
    Zelf ben ik in het bezit van een Grijzeroodstaart van inmiddels 16 jaar oud en wist bij aanschaf dat deze ouder 'kan' worden als ik zelf ,niet te hopen ,maar toch?.Bij aanschaf was hij 3 jaar oud en heb deze 6 weken op proef in huis gehad (wie weet wat hij deed ,schreeuwen ,fluiten enz...). nu 13 jaar een gezellige huisgenoot en telefoonbeantwoorder ,wil hem niet meer missen ,ondanks het vele werk rondom zijn kooi,en let wel ,iedere dag zijn aandacht geven ,ook al is het maar 2,3,4 minuten, hij is er dankbaar voor en laat dit ook merken door zijn aanwezigheid en schoonheid ,strak in de veren.


    Gr ,Hubert

  • #2
    Geldt natuurlijk niet alleen voor kromsnavels.

    Hoe vaak leest men het hier niet over andere vogelsoorten; om over andere dieren inclusief die viervoeters, dan maar niet eens te spreken.

    Ik begrijp dat de omstandigheden voor de mens soms in een oogopslag kan veranderen maar komt ondank dit toch nog veel te veel voor.
    Hopelijk helpt dit forum in de kennis uitbreiding van de mens.

    Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

    Opmerking


    • #3
      Wat ik eigenlijk duidelijk wil maken is ;

      1) alle jonge dieren zijn leuk ,lief , schatjes enz.....
      2) alleen deze dieren worden groot , nog groter......
      3) allen hebben verzorging nodig ,wie doet dat?.....
      4) allen willen mee op vakantie ,dat kan niet......
      5) toen gebeurde er wat ,en toen........

      Deze achterliggende gedachte hoort bij aankoop van dieren.


      Gr ,Hubert

      Opmerking


      • #4
        Heb je het over mensen of dieren

        Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

        Opmerking


        • #5
          Beste Hubert

          Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb zelf nu bijna 3 jaar een edelpapegaai en ik weet zeker dat ik hem nooit meer wegdoe. Op internet stikt het van de papegaaien.

          Wat mij opvalt is dat er veel weg moeten:
          -omdat men "ineens" allergisch is voor de vogel
          -omdat er kinderen geboren worden.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door spenkie
            Beste Hubert

            Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb zelf nu bijna 3 jaar een edelpapegaai en ik weet zeker dat ik hem nooit meer wegdoe. Op internet stikt het van de papegaaien.

            Wat mij opvalt is dat er veel weg moeten:
            -omdat men "ineens" allergisch is voor de vogel
            -omdat er kinderen geboren worden.
            Is allemaal niks nieuws ,,waarom denk je dat de assiels tegen de vakantie altijd overvol zitten .
            Dieren worden tegenwoordig gewoon beschouwd als een gebruiksvoorwerp .
            Ook veel vogelliefhebbers doen dat ,als een vogel niet meer producrief is ,dan weg er mee !

            Opmerking


            • #7


              Gr ,Hubert

              Opmerking


              • #8
                Wat zou er gebeuren als niemand een 2e hands papagaai wil hebben?,worden deze dan ook gewoon los gelaten?.
                En deze baby-papagaaien kosten toch een paar honderd euro .
                Ik vrees dat de meeste van deze vogels nog een paar keer wisselen van eigenaar, voor ze met gedragsproblemen in een opvangpark terecht komen.

                Opmerking


                • #9
                  De meeste tentoonstellings fokkers.,en natuurlijk de zogenaamde broodfokkers.
                  Die hebben meestal geen volliere's waar ze hun oudere vogels lekker van een verdiende oude dag laten genieten.
                  Echte dierenliefhebbers doen dat wel (met al hun dieren)

                  Opmerking


                  • #10
                    eens! en niet te vergeten hebben papegaaien er zelf ook last van als zij na 2 a 3 jaar worden gescheiden van hun "partner".
                    een dier neem je voor het leven, zo'n dier dan.

                    ik moet zeggen dat ik dat niet zo zie bij de tropen en de parkieten die ik gehad heb, als die niet meer gebruikt kunnen worden voor de kweek doe ik ze ook
                    weg. anders kan je alles wel houden en daar heb ik de ruimte gewoon niet voor.
                    denk niet dat dat slecht is.

                    wel zou iedereen zich wat beter moeten inlezen voordat ze een dier aanschaffen!
                    manager bij een speech :
                    vorig jaar stonden we op het randje van de afgrond,
                    maar sindsdien hebben we een grote stap voorwaarts gemaakt.

                    Opmerking


                    • #11
                      Nee ,Animal dit zie ik ook anders ,ben het met Larslambooij eens.

                      Kijk, u zult het met mij eens dat zowel en hond als een papagaai een blik op u kan werpen die u begrijpt (zielig ,angstig ,blij enz.........).
                      Dit kan ik niet zien bij kleinere(ze zijn er wel ,maar niet zichtbaar)vogelsoorten.
                      Denk dat men dan ook spreekt van 'het heeft een ziel".


                      Gr ,Hubert

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Hubert62
                        Nee ,Animal dit zie ik ook anders ,ben het met Larslambooij eens.

                        Kijk, u zult het met mij eens dat zowel en hond als een papagaai een blik op u kan werpen die u begrijpt (zielig ,angstig ,blij enz.........).
                        Dit kan ik niet zien bij kleinere(ze zijn er wel ,maar niet zichtbaar)vogelsoorten.
                        Denk dat men dan ook spreekt van 'het heeft een ziel".
                        Dat komt omdat kleinere vogels niet begrepen worden. En omdat kleinere vogels zelden op mensen gericht zijn. Toevallig heb ik een mozambiquesijs die wel degelijk persoonlijk is, interactie heeft met ons en die zelfs onderscheid kan maken tussen de ene hond en de andere hond en de ene mens en de andere mens. Hij kent een aantal mensen persoonlijk en reageert ook anders op die personen. Mij ziet hij als indringer en tegen mij gaat hij dus altijd tekeer met voer geven en als ik met hem praat. Mijn partner ziet hij als zijn partner. Die voert hij door de tralies en hij zingt er de prachtigste liedjes voor. De honden waar hij mee heeft samengeleefd komt hij gedag zeggen maar een vreemde hond negeert hij. Hij maakt ook onderscheidt tussen mannen en vrouwen.

                        Omdat ik dat dier al vanaf 10 dagen oud helemaal zelf heb groot gebracht heb ik heel veel gedragingen kunnen zien. Wat hij bv ook doet is onderdanig gedrag tonen in de avond. Dan gaat hij piepen met zijn bekje klepperend. Overdag is hij heer en meester en fluit hij de sterren van de hemel als iemand in de buurt van zijn kooi komt. Smorgens is hij humeurig en kan hij niks verdragen. Dan springt hij als een dolle tegen de tralies met opgeblazen veren. Klaar om alles en iedereen aan te vallen. Ik noem het maar een ochtendhumeur.

                        Dus als mensen de moeite zouden nemen om met een sijsje dezelfde band aan te gaan als met een grijze roodstaart dan zouden ze zich verbazen over hoe persoonlijk en intelligent deze dieren eigenlijk zijn. Dat ze personen onderscheiden en gedrag aanpassen aan wie ze voor zich hebben vind ik al bijzonder. Elke dag worden wij begroet met een zangsessie en "gedans" van ons mozambiquesijsje. Komt er een vreemde binnen dan wordt hij zeer territoriaal en gaat heen en weer springen en heel hard zingen. MIJN HUIS! MIJN MENSEN! Hahaha. Domweg een erg leuk en persoonlijk beest al zou niemand dat van deze soort verwachten.

                        Hier was hij net 2-3 maandjes. Toen was hij al agressief tegen mij.



                        Soms probeer ik hem te paaien met wat groen.



                        En bij mijn partner voert hij dus de vinger en baltst hij constant. Totaal ander gedrag en dus wel echt persoonlijk.

                        Opmerking

                        Working...
                        X