Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 12 van de 12

Onderwerp: Impuls aankoop Grijzeroodstaart

Senior lid Hubert62's Avatar
    Thanks
    10
    Nee ,Animal dit zie ik ook anders ,ben het met Larslambooij eens.

Kijk, u zult het met mij eens dat zowel en hond als een papagaai een blik op u kan werpen die u begrijpt (zielig ,angstig ,blij enz.........).
    Dit kan ik niet zien bij kleinere(ze zijn er wel ,maar niet zichtbaar)vogelsoorten.
    Denk dat men dan ook spreekt van 'het heeft een ziel".
    Wacht niet op de goede dag,maak er één

Gr ,Hubert

Stamgast
    Thanks
    6
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hubert62 Bekijk Bericht
    Nee ,Animal dit zie ik ook anders ,ben het met Larslambooij eens.

Kijk, u zult het met mij eens dat zowel en hond als een papagaai een blik op u kan werpen die u begrijpt (zielig ,angstig ,blij enz.........).
    Dit kan ik niet zien bij kleinere(ze zijn er wel ,maar niet zichtbaar)vogelsoorten.
    Denk dat men dan ook spreekt van 'het heeft een ziel".
    Dat komt omdat kleinere vogels niet begrepen worden. En omdat kleinere vogels zelden op mensen gericht zijn. Toevallig heb ik een mozambiquesijs die wel degelijk persoonlijk is, interactie heeft met ons en die zelfs onderscheid kan maken tussen de ene hond en de andere hond en de ene mens en de andere mens. Hij kent een aantal mensen persoonlijk en reageert ook anders op die personen. Mij ziet hij als indringer en tegen mij gaat hij dus altijd tekeer met voer geven en als ik met hem praat. Mijn partner ziet hij als zijn partner. Die voert hij door de tralies en hij zingt er de prachtigste liedjes voor. De honden waar hij mee heeft samengeleefd komt hij gedag zeggen maar een vreemde hond negeert hij. Hij maakt ook onderscheidt tussen mannen en vrouwen.

Omdat ik dat dier al vanaf 10 dagen oud helemaal zelf heb groot gebracht heb ik heel veel gedragingen kunnen zien. Wat hij bv ook doet is onderdanig gedrag tonen in de avond. Dan gaat hij piepen met zijn bekje klepperend. Overdag is hij heer en meester en fluit hij de sterren van de hemel als iemand in de buurt van zijn kooi komt. Smorgens is hij humeurig en kan hij niks verdragen. Dan springt hij als een dolle tegen de tralies met opgeblazen veren. Klaar om alles en iedereen aan te vallen. Ik noem het maar een ochtendhumeur.

Dus als mensen de moeite zouden nemen om met een sijsje dezelfde band aan te gaan als met een grijze roodstaart dan zouden ze zich verbazen over hoe persoonlijk en intelligent deze dieren eigenlijk zijn. Dat ze personen onderscheiden en gedrag aanpassen aan wie ze voor zich hebben vind ik al bijzonder. Elke dag worden wij begroet met een zangsessie en "gedans" van ons mozambiquesijsje. Komt er een vreemde binnen dan wordt hij zeer territoriaal en gaat heen en weer springen en heel hard zingen. MIJN HUIS! MIJN MENSEN! Hahaha. Domweg een erg leuk en persoonlijk beest al zou niemand dat van deze soort verwachten.

Hier was hij net 2-3 maandjes. Toen was hij al agressief tegen mij.

http://www.youtube.com/watch?v=4OvMxIdqbAU

Soms probeer ik hem te paaien met wat groen.

http://www.youtube.com/watch?v=IOIy9Z2K7Kc

En bij mijn partner voert hij dus de vinger en baltst hij constant. Totaal ander gedrag en dus wel echt persoonlijk.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Forum Rechten