Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 34

Onderwerp: Hennepzaad of kempzaad

Lid
    Thanks
    0

Hennepzaad of kempzaad

Heeft iemand ervaring met het voeren van hennepzaad=kempzaad om tropische vogels o.a. blauwkopblauwfazantjes /magellaansijzen/goudbuikjes/cubavinken/
    binsenastrildes in broedstemming te brengen. En hoeveel zonder problemen aangeboden kan worden.
    Ik heb al een poging gedaan om via de zoekmachine wat overdit onderwerp te vinden maar het is me niet duidelijk.

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    57
    Ik gebruik al jaren hennepzaad voor de verhoging van de broeddrift.

Voor de jouw genoemde vogels is het zaad een beetje te groot, voor kleinere vogels maal ik het eerst even in een oude elektrische koffiebonenmolen.

Niet iedere vogel eet er van en sommige blijven er van eten, dus wel uitkijken want het is erg vet zaad en sommige vogels worden soms ook weer te broeds, dus gedoseerd geven.

Senior lid
    Thanks
    5
    Wordt eigenlijk niet zo veel gebruikt bij deze kleinere exoten, omdat de zaadkorrel nogal vrij groot is en derhalve moeilijkheden kan geven bij opname.

Nochtans zou je het vrij goed kunnen gebruiken tijdens de kweek.

Hennep heeft een hoog ruw eiwitgehalte : ongeveer 25%, dewelke een mooi aminozuurprofiel demonstreert. Alle 18 aminozuren zijn voldoende aanwezig, hetgeen slechts occasioneel voorkomt bij de courante vogelzaden. Gewoonlijk is er bij deze laatste zaden wel één of ander ernstig tekort aan één of meerdere aminozuren.

Hennep heeft tevens een opvallend hoog vitamine E gehalte. Ongeveer 17 maal de benodigde hoeveelheid, per gewichtseenheid, algemeen, voor zaadetende vogels, in een rusttoestand. Ook de magnesiumconcentratie in dit zaad, is sterk verhoogd.

Derhalve moet men een beetje opletten dat men hennepzaad, op langere termijn, enkel gaat geven in een concentratie van hoogstens 5-6% in zaadmengelingen.

Maar, omdat uw kleinere exotensoorten mogelijk moeilijkheden zou kunnen hebben met de opname van de zaden, zou ik u aanraden van de benodigde hoeveelheid (5% - zie hiervoor) grof te malen in een koffiemolen, tot kleinere deeltjes, en dit toe te voegen aan uw eivoer of een ander zachtvoer. Dus : per kg. eivoer : 50 gram gemalen hennep en 950 gram eivoer.

Senior lid
    Thanks
    5
    Aan populier : we zeggen eigenlijk ongeveer hetzelfde met vier minuten verschil. Ik zal toen nog volop aan het typen zijn.

Vergeten te typen, maar u zegt het absoluut korrekt : het is een vetrijk zaad. Ruw vetgehalte ongeveer 35%.

Thanks
    57
    Kruispost, gebeurd vaak Alfons

Idd erg vet, ik geef het 1 x in de week als snoepzaad, en alleen aan vogels in grote kooien/vluchten i.v.m. vervetting.

Als er jongen zijn verstrek ik het elke dag, de jongen worden er goed mee gevoerd.

Lid
    Thanks
    0
    Michael en Alfonds,
    Bedankt voor jullie snelle en volledige info. Ik zal het gaan malen.

Groet,
    Anne

Senior lid
    Thanks
    5
    Nog een kleine opmerking : hennep, als plant, heeft een negatieve bijklank in verband met druggebruik : u heeft ongetwijfeld al horen praten over "wiet".

Gelukkig zit het chemisch bestanddeel, verantwoordelijk voor het mogelijk hallucinerend effekt, in de plant zelf. De concentratie in het zaad is gelukkig zéér miniem en zal, mijn inziens, totaal geen effekt hebben bij een concentratie van max. 5%.

Als er jongen zijn verstrek ik het elke dag, de jongen worden er goed mee gevoerd.
    Bedankt voor de informatie : dat is aangenaam om te weten.

Thanks
    57
    Lol, ik heb elke zomer 5 zaadhennep planten staan voor de zaadoogst.

Deze planten hebben geen THC gehalte en je wordt dus niet stoned van

Deze planten en bladeren hebben ook niet de bekende "wietlucht".

Senior lid
    Thanks
    5
    Ja maar, ik heb het niet over THC, maar over cannabinol.

Thanks
    57
    Is denk ik hetzelfde Alfons, THC staat voor Tetra Hydro Cannabinol

Een cannabinoïde is een stof uit hennep (cannabis), zoals tetrahydrocannabinol (THC) die verantwoordelijk is voor psycho-actieve werking van deze drug.

bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Cannabino%C3%AFde

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten