Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Melganzenvoet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Melganzenvoet

    Heeft er iemand ervaring met het geven van het zaad van melganzenvoet aan vogels.

    Melganzenvoet is een onkruid dat tijdens de zomermaanden weelderig groeit in onze contreien.

  • #2
    Ik kende het niet maar even zoeken levert o.a. dit op;
    Het bevat nogal wat oxaalzuur.
    En dan:

    Wanneer oxaalzuur wordt ingenomen irriteert het de binnenkant van de keel. Oxaalzuur bindt zich in het lichaam met metaalionen, zoals calcium, waarmee het oxalaten vormt die de keel en nieren kunnen irriteren. Sommige nierstenen bestaan voor het grootste gedeelte uit oxalaten.

    Langdurige of herhaalde blootstelling aan oxaalzuur kan schade aan de nieren toebrengen. Aan de ogen kan een kleine hoeveelheid stof oogirritatie (gekarakteriseerd door rode en waterige ogen) veroorzaken, langdurig contact kan schade aan het hoornvlies of zelfs blindheid veroorzaken. Herhaalde blootstelling aan de huid geeft weefselbeschadiging, ontstekingen of brandblaren, afhankelijk van de blootstellingsduur.

    Inhalatie van oxaalzuur kan verschillende gradaties van longschade en irritatie aan de luchtwegen veroorzaken, gekarakteriseerd door branderig gevoel in de keel, kuchen en hoesten. Grote hoeveelheden kunnen verstikking, bewusteloosheid en zelfs dood veroorzaken.

    bron wikipedia:
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Geen ervaring ermee, maar wel een website:

      Met vriendelijke groet:
      Henk.

      Opmerking


      • #4
        Bedankt voor de informatie.

        Maar dit is nu juist de contradictie : dit staat op Wikipedia : ...Verschillende vogelsoorten, zoals vinkachtigen, mussen en duiven eten de zaden...

        Vandaar mijn vraag, waarmee ik blijf zitten.

        Oxaalzuur : dat wist ik, en zoals Ton Koek reeds heeft vermeld, is dat een reden om voorzichtig te zijn in verband met mogelijke nierproblemen.

        Moet er nu een onderscheid gemaakt worden, in verband met tolerantie, tussen vogelsoorten onderling ?

        Opmerking


        • #5
          hallo Alfons

          ik denk dat je onderscheid moet maken in hoofdvoedsel en voedsel wat vogels in de vrije natuur eten tegen bepaalde kwalen wat in het hoofdvoedsel niet aanwezig is en wat ze dan wel nodig hebben .

          Opmerking


          • #6
            uit de tuin van toen







            ■naam: Melganzevoet (Chenopodium album)
            ■standplaats in de tuin: Melganzevoet is een bekend en hardnekkig onkruid in de moestuin. Onkruid is echter nogal een denigrerende naam voor een dergelijk lekkere en gezonde groente.

            ■eigenschappen: Melganzevoet is een welbekend en veelvoorkomend kruid op rijke bodems.

            ■opgelet!: Men raadt aan om geen al te grote hoeveelheden van deze plant te eten, hoewel het waarschijnlijk geen kwaad kan.

            ■Eetbaar: De gezonde bladeren zijn zowel rauw als gekookt eetbaar, maar men raadt aan ze toch liever te koken. De zaden zijn eetbaar, ze kunnen gemalen worden tot een soort meel. De zaden kunnen ook als kiemgroente worden gebruikt en aan salades worden toegevoegd.

            ■Ander gebruik: Van de groene bladeren kan een kleurstof worden gewonnen. De geplette wortels kunnen dienen als zeepvervanger.

            Opmerking


            • #7
              ik denk dat je onderscheid moet maken in hoofdvoedsel en voedsel wat vogels in de vrije natuur eten tegen bepaalde kwalen wat in het hoofdvoedsel niet aanwezig is en wat ze dan wel nodig hebben .
              Eric, bedankt, dat is een mooie andere kijk. Ik ga deze quote eens gebruiken in mijn verder zoekwerk, want dit plantje interesseert me wel.

              De geplette wortels kunnen dienen als zeepvervanger.

              Opmerking


              • #8
                Van het zaad maakten de Amerikaanse indianen meel, dit meel lijkt op boekweit. Het bevat meer ijzer dan spinazie en meer vitamine B en calcium dan rauwe kool, terwijl het beter verteerbaar is!
                De wilde voorouder van spinazie, het blad bevat meer mineralen en antioxidanten

                bevat veel ijzer, vitamine B, calcium en is ook rijk aan caroteen
                De halfrijpe zaden kunnen diarree veroorzaken.
                Het bevordert rui zeer snel, op 3 weken waren ze uitgeruifd.
                Ook de kleur van de vogels komt meer tot uiting.
                Familie / Variant: http://superfoodleven.nl/quinoa/
                ysine, wat volgens meerdere bronnen een sterk remmende werking heeft op het ontwikkelen en voortwoekeren van bepaalde virussoorten. Het heeft zo bijvoorbeeld een remmende werking op het bekende herpes-simplex virus, een zeer vervelend verschijnsel, met name in de vorm van een koortslip of als het voorkomt in de erogene zones. Ook schijnt het een remmende werking te hebben op bijvoorbeeld gordelroos.
                Misschien interessante linken?



                Opmerking


                • #9
                  Even opletten :

                  Quinoa = Chenopodium quinoa.
                  Melganzenvoet = Chenopodium album.

                  Het zijn dus twee verschillende ondersoorten.

                  lysine, wat volgens meerdere bronnen een sterk remmende werking heeft op het ontwikkelen en voortwoekeren van bepaalde virussoorten. Het heeft zo bijvoorbeeld een remmende werking op het bekende herpes-simplex virus, een zeer vervelend verschijnsel, met name in de vorm van een koortslip of als het voorkomt in de erogene zones. Ook schijnt het een remmende werking te hebben op bijvoorbeeld gordelroos.

                  Opmerking


                  • #10
                    Bij vogels komen ook herpesvirussen voor, die daar een dodelijke werking kunnen manifesteren.
                    Papegaai Herpesvirus type 1 : groenvleugelara, in gevangenschap.
                    Bourkes herpesvirus : bourke parkiet.
                    PDV herpesvirus : diverse parkieten en papegaaiensoorten.
                    Eendenpest herpesvirus : diverse eendensoorten.
                    Grasparkieten herpesvirus : grasparkieten, mogelijk ook duivensoorten.
                    Duivenherpesvirus : duiven.
                    Valkenherpesvirus : diverse valkensoorten.
                    Uilenherpesvirus : diverse uilensoorten.
                    Boomkwartel herpesvirus : boomkwartels.
                    Kanarieherpesvirus : kanaries, vinken.
                    Gouldamandine herpesvirus : gouldamandinen, zonneastrilde, wienerastrilde, zebravink.

                    Gewoon ter informatie.

                    Opmerking


                    • #11
                      wat zijn dan de symtomen! want ik heb nog geen koortslippen waargenomen bij de parkieten

                      Opmerking


                      • #12
                        Infecties met herpesvirussen bij parkieten en papegaaien uiten zich meestal in wratachtige gezwellen, ofwel uitwendig op de huid, ofwel inwendig, in- of op de slijmvliezen van diverse organen.

                        Bij Neophema's en Psittacula's komen voornamelijk aandoeningen van de luchtwegen voor : aantasting van de slijmvliezen van de luchtwegen.

                        Sporadisch kan het duivenherpesvirus ook een crossinfectie veroorzaken bij gras- en valkparkieten. Evenzo voor het valkenherpesvirus, bij grasparkieten en Amazones.

                        Poppen, drager van het herpesvirus, kunnen het virus zelf en evenzo de ontwikkelde antistoffen, doorgeven in de eisubstantie, waar de bevruchte kiem zich gaat ontwikkelen.

                        De bevruchte kiem kan zich best normaal ontwikkelen en normaal uitkippen. Deze nestjongen zijn dan latente dragers van het desbetreffende type herpesvirus, dewelke andere parkieten kunnen besmetten, ook bij volwassenheid.

                        Deze nestjongen en de latere volwassen vogels geven een foutieve PCR uitslag : negatief, omdat ze geen antistoffen hebben aangemaakt. Nochtans zijn ze wel drager van het overeenkomstige herpesvirus.

                        Feather Dusters bij grasparkieten kunnen ontstaan als gevolg van een infectie met herpesvirussen.

                        Even kort en bondig.

                        Opmerking


                        • #13

                          hele stomme gedachten maar kunnen saponinen ook werken tegen megabacterie als het alleen schimmels zijn ?

                          Opmerking


                          • #14
                            Eric, nog nooit iets over gelezen.

                            Opmerking


                            • #15
                              ik zat zo te denken als de ph juist omhoog gaat de schimmels dood gaan en we doen juist de zuurgraad naar benenen proberen te brengen het was maar een rare gedachten van mijn !

                              Opmerking

                              Working...
                              X