Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wortel (poeder)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • wortel (poeder)

    ik hoorde van een goede kweker dat extra vitamine A niet verkeerd is voor vogels, hij gaf ze wortels.

    ik heb gisteren een wortel geraspt en in een schaaltje op de verwarming gezet. als dit straks goed droog is, kan ik het dan tot poeder malen en in het water doen en oplossen of heeft dat geen effect en kan ik beter zo een plakje wortel geven?
    Klik hier voor Mijn Gordelgrasvink kweek

  • #2
    Een beetje afhankelijk van wat voor vogels je hebt, maar bijna alle soorten eten wortel graag, gewoon een stukje. Fijnraspen kan ze nog wel eens helpen, dat wel. Drogen lijkt mij niet handig en niet nuttig.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      als dit straks goed droog is, kan ik het dan tot poeder malen en in het water doen en oplossen
      Eerst ga je drogen en daarna ga je terug oplossen in water : geen goed denkwerk. Dan kan je het beter zo laten.

      Nochtans heb je figuurlijk een deur geopend waar wel eens iets mee te bereiken valt.

      Hoe kom je eigenlijk bij het drogen van wortelen ? Heb je daar iets over gelezen ? Toeval of niet : daar heb ik, quasi het lezen van literatuur, de voorbije week ook een aantal uren aan besteed.

      Opmerking


      • #4
        nee, het kwam in me op...

        zo kan in het door het voer mengen en ben ik geen aparte bakjes nodig en blijft er geen stof aan plakken.


        het idee van door het water komt omdat ik wel eens mensen vitamine poeder door het water zie doen.

        dus moet ik gewoon deze ''chips'' door het voer mengen?

        het zijn trouwens gordels en japanse meeuwen op eieren...
        Klik hier voor Mijn Gordelgrasvink kweek

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Van den Broeck Alfons
          Nochtans heb je figuurlijk een deur geopend waar wel eens iets mee te bereiken valt.

          eingelijk zou je groenten inderdaad meer moeten drogen, dan kun je ze extra vitaminen ed. geven zonder dat je het risico loopt dat ze teveel vocht binnen krijgen (bijv. sla). ik denk dat ik straks ook zoiets ga proberen met witlof, sla, komkomer ed.
          Klik hier voor Mijn Gordelgrasvink kweek

          Opmerking


          • #6
            Om de goede stoffen te bewaren, is drogen wel een vak apart volgens mij. Gewoon neerleggen en laten uitdrogen lijkt me niet de manier.
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

            Opmerking


            • #7
              het wordt gedroogd op de verwarming in een glazen schaaltje, schaaltje wordt goed warm...

              wat is dan een goede manier om te drogen?
              Klik hier voor Mijn Gordelgrasvink kweek

              Opmerking


              • #8
                magnetron?
                Met vriendelijke groet:
                Henk.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Henk Adelerhof
                  magnetron?
                  nee, had ik ook al aan gedacht, ik maak wel eens tosti en in de oven droogt het brood dan en in de magnetron juist niet... (was wel lekker moet ik toegeven)


                  ik gebruik de eerst genoemde manier alleen onder de vensterbank is het niet pikkedonker en ik doe het in een schaaltje maar de rest klopt wel...

                  ik heb ook wat witlof klaarstaan, dat moet nog drogen tot vanavond, dan kijken of de stukjes kleiner worden, anders even halveren.
                  Klik hier voor Mijn Gordelgrasvink kweek

                  Opmerking


                  • #10
                    Klik hier voor Mijn Gordelgrasvink kweek

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik denk dat je met het drogen ,(of te lang bewaren) de meeste en misschien wel alle vitamine's kwijt bent.

                      Als je vers geven te veel werk vind ,,geef je ze beter een fabrieks vitamine poedertje.

                      Opmerking


                      • #12
                        Klik hier voor Mijn Gordelgrasvink kweek

                        Opmerking


                        • #13
                          witlof net als wortel, boerenkool, appel en al het andere gewoon snijden en geven, bij mij word het goed gegeten.
                          groeten Ton
                          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door nilo1804
                            het wordt gedroogd op de verwarming in een glazen schaaltje, schaaltje wordt goed warm...

                            wat is dan een goede manier om te drogen?
                            vriesdroge dan blijven alle vitaminen en mineralen in tact

                            Opmerking


                            • #15
                              Nilo heeft hier, misschien onbewust, een topic gestart over wortelpoeder, waarmee best wel iets valt te doen in de kontext van de opkleuring van vogels voor T.T.'s.

                              Het zou misschien een "gezond (?)" alternatief kunnen zijn, ter vervanging van de soms toxische kleurstoffen, die nu gebruikt worden. Verder kan het best bijdragen tot de algehele gezondheid van vogels.

                              Alleen stel ik me vragen over de langetermijneffecten op de kweek en de gezondheid. Vragen, die ik op heden ook niet kan beantwoorden, maar wel best nuttig zouden kunnen zijn, mogelijk met verrassende vaststellingen.

                              Ik heb het dus wel over de poedervorm, niet over de gewone wortel die je in de supermarkt koopt.

                              Opmerking

                              Working...
                              X