Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Grootte nestkastje Splendid?

Senior lid Jeroenc's Avatar
    Thanks
    0

Grootte nestkastje Splendid?

Hallo,

Ik heb voor Sinterklaas twee nestkastjes gekregen voor de splendids. 20x20 en 40 cm hoog. Ik zie op internet heel veel verschillende maten voor deze vogelsoort. Is er zoiets als 'de goede maat'?

Mvg
    Jeroen

Stamgast Henk3's Avatar
    Thanks
    466
    Daar kunnen ze het wel mee doen hoor.

http://home.tiscali.nl/julsavogelben...oedblokken.htm
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Thanks
    0
    Ik was even bang dat het te hoog was, maar de hoogte is wellicht minder van belang dan het invlieggat en de bodemmaten?

Mvg
    Jeroen

Stamgast Henk3's Avatar
    Thanks
    466
    http://www.vogelcafe.nl/showthread.p...tkast+tekening

Zie bericht 16 in bovenstaande link. Deze kan je ook gebruiken eventueel.
    I.v.b met eventuele weersinvloeden als zonnewarmte is het misschien beter om toch wat dikker materiaal te gebruiken dan genoemde tekenmaten.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

Mijn website:

eric 008
    Guest
    ik vind de maten bijna tweemaal te groot ik kweekte voorheen in grote te grote blokken ,met als gevolg dat er eieren sneuvelen die buiten de pop liggen ook al zit er een kuil in de bodem de meeste parkieten broeden op vulling.de temp is moelijk vast te houden voor de pop gevolg dat ze te zwaar kan gaan zitten en jongen zelfs vergroeit opgroeien !
    dikke bodem is belangrijk voor het broeden maar ook voor vocht opnamen als de jongen beginnen te groeien maten van mijn neo blokken zijn 13cm in het 6 kant en 25cm hoog in vlieg gat 55 mm.

het mooiste hout in mijn beleving is van de eucalyptus boom heb welles gehoort dat daar geen ongedierte in komt of dat ook zo is !

Thanks
    0
    Hallo Eric,

Dank je voor je antwoord. Jetix me alleen onduidelijk of je antwoord op mijn maten of op die van Henk zijn tekening? Ik heb deze maten besteld omdat op een aantal sites dit al de juiste maten wordt bezien. Maar een nadere zoektocht zag ik heel veel andere maten. Ik raak daardoor verward.

@henk je denkt dat deze maten wel voldoen zei je? Heb je ervaring met dit soort blokken? Of maakt de hoogte niet zo uit?

Stamgast Henk3's Avatar
    Thanks
    466
    Ik heb met meerdere blokken wel ervaring. Zoals boomstamblokken met een ronde uitboring en dikke wanden. Prima, alleen als er schorsdelen loslaten kan het zomaar zijn dat dat hele mooie schuilplekken zijn voor hopen bloedluizen.
    Loszittende schors verwijder ik daarom dan ook.

Rechte blokken zoals jij die hebt aangekocht heb ik ook wel gebruikt, ze redden zich er wel in. Maar ik vind de uitleg van eric 008 wel een goede zaak om goed over na te denken. Bij dergelijke diepe blokken is het denk ik wel beter om een strookje gaas onder het invlieggat te maken naar beneden. Waar ze langs naar boven kunnen klimmen. (aan de binnenzijde dus) Beetje bol maken zodat ze zich goed vast kunnen pakken met snavel en pootjes.

De nestkasten die ik zelf maak zoals op tekening zijn binnenwerks 14 centimeter in het vierkant in de broedkamer. Dat zou nog wel iets kleiner kunnen misschien maar het mannetje mag er ook graag bijzitten af en toe, dus te krap moet het ook weer niet zijn denk ik.
    Daar ik zelf alleen buitenvogels heb, is een dikkere houtmaat denk ik wel beter als het erg warm wordt in de volière.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

Mijn website:

eric 008
    Guest
    henk dikke wanden is ook goed tegen kou er zijn parkieten die erg vroeg in het voorjaar al gaan zitten dus tegen de kou is het ook goed .wat ik zeer zeker niet goed vind is kunstof en betonplex blokken voor parkieten het vocht word niet af gevoerd wat niet goed is voor de pop en zeker niet voor de jongen zal niet zeggen dat ze niet groot komen maar kan nooit goed zijn mensen krijgen er asma van en reumatic. 14 x 14 is goed henk niets mis mee .

Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Henk3 Bekijk Bericht
    Ik heb met meerdere blokken wel ervaring. Zoals boomstamblokken met een ronde uitboring en dikke wanden. Prima, alleen als er schorsdelen loslaten kan het zomaar zijn dat dat hele mooie schuilplekken zijn voor hopen bloedluizen.
    Loszittende schors verwijder ik daarom dan ook.

Rechte blokken zoals jij die hebt aangekocht heb ik ook wel gebruikt, ze redden zich er wel in. Maar ik vind de uitleg van eric 008 wel een goede zaak om goed over na te denken. Bij dergelijke diepe blokken is het denk ik wel beter om een strookje gaas onder het invlieggat te maken naar beneden. Waar ze langs naar boven kunnen klimmen. (aan de binnenzijde dus) Beetje bol maken zodat ze zich goed vast kunnen pakken met snavel en pootjes.

De nestkasten die ik zelf maak zoals op tekening zijn binnenwerks 14 centimeter in het vierkant in de broedkamer. Dat zou nog wel iets kleiner kunnen misschien maar het mannetje mag er ook graag bijzitten af en toe, dus te krap moet het ook weer niet zijn denk ik.
    Daar ik zelf alleen buitenvogels heb, is een dikkere houtmaat denk ik wel beter als het erg warm wordt in de volière.
    Ha, snap het. In mijn blokken zit inderdaad een keurig trapje

Forum Rechten