Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 40

Onderwerp: Appelazijn in drinkwater

Senior lid
    Thanks
    2
    Zo is het Hubert. Altijd aanzuren dat water behalve als je met een middel aan de gang moet wat door het water moet. Liefhebbers die die-hards van hun vogels willen maken en niet nauwgezet de boel schoon houden moeten dat zelf weten. Die moeten hun vogels maar blind kopen op een vogelbeurs in plaats van bij een kweker thuis. Ik ben naar de Zwolse beurs geweest omdat ik mijn laatste kanaries kwijt moest aan mijn handelaar (jammer, ze waren topfit en komen dan bij zieke dieren) en ik ben zeer veel kooien voorbij gelopen, wat een angst, ellende en zieke bende... Maar een lichtpuntje: Totdat ik gezonde vogels zag, met de verkoper ging babbelen en al gauw merkte dat ik met een oude en heel goede kweker van doen had. Alles wat hij aanbood had hij zelf gekweekt. Van de week bij een kweker aan huis nog wat vogels opgehaald en het bleek een oom van die man te zijn! Klein wereldje.

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    327
    waarom ga je dan zelf niet op die beurs staan, als je ziet dat er zoveel ellende bij die handelaren zit.

dan zou ik ze voor een zacht prijsje zelf verkopen.

Senior lid
    Thanks
    2
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
    waarom ga je dan zelf niet op die beurs staan, als je ziet dat er zoveel ellende bij die handelaren zit.

dan zou ik ze voor een zacht prijsje zelf verkopen.
    Ach Ton, ik blijf dan met mijn vogels zitten vrees ik.
    Omdat er weinig vraag is naar de kanarie kleurslagen (agaten en gelen) en ik me geen illusie maak dat men voor mijn kanaries naar Zwolle is gekomen. Nu was ik er snel vanaf en gingen ze naar een mij aanbevolen handelaar. Daarna kon ik op mijn gemak op zoek naar hele goede dieren waar ik denk ik ook een goede prijs voor heb gegeven en het was de man gegund. Er was overigens wel iemand met gelen en witten maar storm liep het er niet. Ik denk dat de tropen beter verkopen...

Senior lid Hubert62's Avatar
    Thanks
    10
    Ton, Dat is nou net het punt, het niet staan op een beurs.

Bijna elke vogelliefhebber weet dat hier veel handelaren staan met een vlotte babbel en op zich "mooi" spul ,als ik er ga staan kom ik zeker niet geloofwaardig over tussen al die handelaren ,want deze willen alleen maar verkopen !!!!,ik een andere liefhebber zoeken voor deze soort?.
    Als ik ze voor een zacht prijsje verkoop (zoals jij dat noemt),komen ze alsnog in de handel terecht en dat is nou net wat ik niet wil !.
    Dus ,kom ik ze niet direct kwijt ,blijven ze mooi zitten bij mij ,zoals een vogelliefhebber het hoort te doen .
    Het forum staat vol met ziektes onder de vogels ,hoe denk je dat deze ontstaan of zich ontkiemen ???.
    Gelukkig niet door mijn vogels !.
    Wacht niet op de goede dag,maak er één

Gr ,Hubert

GravenImage
    Guest
    Hoeveel mL appelazijn gebruiken jullie in hoeveel mL drinkwater?

Je moet van het kraanwater de ph-waarde verlagen naar 6 to 6,5 Ph. Door een PH test (verkrijgbaar bij een dierenspeciaalzaak met een grote, uitgebreide vissenafdeling) bereken je de PH waarde van je kraanwater. Die zal ongeveer rond de 8.0 - 8,5 zijn verwacht ik. Vervolgens voeg je de hoeveelheid appelazijn aan het water toe totdat je de waarde 6 - 6,5 bereikt meet.

Bovenstaand is de officiële berekening. De hoeveelheid die op de verpakking staat is een eetlepel per 1 liter water.
    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Senior lid
    Thanks
    2
    Ik houd me aan de grootmeester John vd Jagt: http://www.cultuurvogelweb.nl/voeding.html

citaat:
    Schoon kraanwater aangezuurd met een geschikt zuur tot een pH-waarde van 4.1 is het beste. Dit wordt o.a. bereikt door 10 ml appelazijn per liter drinkwater toe te voegen. De reden waarvoor het water wordt aangezuurd, is dat water snel besmet raakt door voerresten en mest. Deze verontreinigingen zijn weer de voedingsbron voor bacteriën, die zich bij warm weer zeer snel in het water kunnen vermeerderen. De delingstijd van sommige bacteriën is slechts twintig minuten. Dat betekent dat wanneer we ’s morgens om acht uur beginnen met één bacterie dit er ’s middags om vier uur al meer dan een miljoen zijn. Water kan ook een ziekte van de ene vogel op een andere overbrengen. Bacteriën kunnen zich echter niet ontwikkelen in zuur milieu. Hierdoor is voor de vogel altijd water van een goede microbiologische kwaliteit beschikbaar.

John van der Jagt weet wel waar hij over praat maar om zomaar deze dosering te gebruiken kan volgens mij niet.
    Dit hangt af van de ph waarde van het kraanwater en die is niet overal gelijk door heel nederland dus je zult toch moeten beginnen bij de waarde van jouw kraanwater lijkt me en daarop door borduren.
    Mvg,
    Kingfisher.

Ken John van der Jagt niet, maar ben wel benieuwd hoe hij tot een PH-waarde komt van 4.1. Is hij een dierenarts? Dit is echt heel erg zuur.
    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Stamgast Drum's Avatar
    Thanks
    29
    Lees de volgende link maar eens Hans.
    Hedwig v.d. Horst verzorgde oktober j.l. een lezing bij ons op de club en had het o.a. over aanzuren van het water.
    Men moet wel eerst de PH-waarde van het water weten of testen met een PH-meter alvorens de juiste dosering toe te kunnen passen.
    Zij had het ook over aanzuren met o.a. citroenzuur tot een waarde van 4.1.

http://www.kvvv.nl/index.php/artikel...van-drinkwater

Forum Rechten