Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Onderwerp: Broedkooi Kast

Stamgast peerpm's Avatar
    Thanks
    5

Broedkooi Kast

Voor de starter een 'eenvoudige' basis voor een aantal kooien. Vanzelfsprekend kan deze naar wens worden aangepast op maatvoering en materiaal gebruik.

Suc6 met bouwen!

Peer

Stamgast peerpm's Avatar
    Thanks
    5

deel 2

Stamgast peerpm's Avatar
    Thanks
    5

deel 3

Stamgast peerpm's Avatar
    Thanks
    5

deel 4

Stamgast peerpm's Avatar
    Thanks
    5

deel 5

Junior lid
    Thanks
    0
    Peerm, allereerst mijn complimenten voor de tekeningen van de kweekkooien die je hebt geplaatst. Omdat ik nieuwe kweekkooien ga maken ga ik ook zeker je tekeningen en tips gebruiken.
    Ik heb mijn kweekkooien ook altijd zelf gemaakt van hout. Zo plaatste ik boven de lades aan de zijkant van de kooi een kwartrond latje. Dit voorkomt dat er rotzooi tussen lade en wand komt. Tevens kon ik de lade dan gebruiken als schap. Ik draaide de lade om, bodem boven en schoof deze gedeeltelijk terug in de kweekkooi. Door de kwartronde latjes kon de lade niet opwippen en kon ik er mijn TT-kooien op plaatsen. Hierdoor creëerde ik dus een soort TT-stelling waardoor ik mijn TT-vogels goed kon bekijken.

Ik weet niet goed wat de funktie van de morsgoot is bij de getekende kooi. Ik heb ook de voerbakjes in de frontjes zitten, maar het afval valt altijd netjes terug in de bakjes. Ik voer wel gedoseerd, dus genoeg voor 1 dag.

Wat is nu de beste oplossing voor de kweekkooien, wel of geen lades?
    Papier, zeker krantenpapier, vind ik ook gevaarlijk. De vogels pikken toch ook aan de krant en krijgen dan de inkt binnen (giftig).
    Ik ben aan het denken om lades met roosters te gaan gebruiken. Graag had ik hier de meningen van jullie over.
    Groetjes Richard

Stamgast peerpm's Avatar
    Thanks
    5
    Hi Richard,

Creatieve oplossing van de TT-kooien in de broedkooien!
    De latjes boven de lades is zeker een oplossing. Mijn ervaring is dat het vastzitten van de lades over het algemeen wel meevalt. Nadeel van de latjes vind ik dat je weer meer detail toevoegt aan de kooi, met naden etc. Het blijft denk ik een beetje persoonlijk.
    De morsgoten heb ik zelf wel, vind ik erg prettig. Zowel als 'handvat' voor de lade's als ook voor het morsen zelf. Ik voer overigens vanuit silo's (STA), iets wat ik iedereen kan aanbevelen!

Dan het krantenpapier, je hebt hier zeker een punt!?, denk dat het allemaal wel meevalt maar..... Ik weet dat je tegenwoordig ook speciaal absorberend papier op de markt hebt, met € 26,00 per 500 vel op zich niet duur maar zijn allemaal kosten natuurlijk. Zelf gebruik ik afwisseld krantenpapier en velletjes keukenpapier, gewoon van euroshopper, daaroverheen schelpenzand.

Draadroosters ben ik niet zo'n voorstander van voornamelijk omdat ik de vogels toch graag zie scharrelen in het zand, heeft natuurlijk ook zijn nadelen, maar dat heeft op dit moment mijn voorkeur.

Suc6,

Peer

Stamgast
    Thanks
    6
    Hoi Peer,

Ziet er inderdaad heel goed uit.
    Wel lijkt mij die 1800 breedte te breed voor de horizontale platen.
    Vooral als je hier lade met zand etc. op laad steunen.

gr. Ben

Hallo Peer,

Ik heb, nagenoeg, al jouw tekeningen bekeken en ben behoorlijk onder de indruk. Genoeg stof om over na te denken om toch zelf weer de hamer op te pakken.

Over de achterwand heb ik eigenlijk nog een vraag. Op jouw tekening staat dat jij hier ook meubelpanelen voor gebruikt.Word de constructie dan niet te zwaar? en creëer je dan niet extra naden.

Groet,

Edwin

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    56
    Ik heb zelf ook 2 van deze broedkooikasten gemaakt, het beste voor de achterwand is het gebruik maken van witte spaanplaat of witte dunne mdf.

Hier door wordt de kast idd. een stuk minder zwaar.

Deze platen zijn ook breed en hoog genoeg om in een of 2 keer je hele achterwand af te dekken.
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails c31170-wit.jpg   beveka-sales-dun-plaatmateriaal-02.jpg  

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten