Mededeling

Collapse
No announcement yet.

verschil coromandel hen en harlekijn hen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • verschil coromandel hen en harlekijn hen

    ik heb wel wat kennis van kwartels, maar de coromandel zou een nieuwe soort in mijn bestand kunnen komen

    ik zit wel met enkele vragen hierrond vooral rond de hen
    ik vind dat ze enorm veel weg heeft van de harlekijn hen die ik ook al
    zitten heb.
    Zijn er echte grote verschillen? buiten dat ze bleker is?
    Kruisen ze onderling makkelijk en hoe is dit te zien aan de hennen?
    Want aan kruisingen heb ik en anderen niets

    greetz kevin

  • #2
    Beste Kevin, de coromandelkwartel is nauw verwant aan de harlekijnkwartel, d.w.z. dezelfde familie.Kijk maar voor foto's via google. Ik zou ze je niet aanraden, want het zijn zeer zenuwachtige vogels. En kruisingen met de harlekijnkwartel zijn mogelijk.

    Opmerking


    • #3
      hoe zijn deze kruisingen dan juist te herkennen of waar moet ik specifiek op letten?
      Heb je er zelf ervaring mee?

      Opmerking


      • #4
        Voor wat betreft onderscheid tussen de hennen van beide genoemde soorten valt primair te denken aan de zwarte/donkere 'kraag' en de warme(re) tint van de onderstaartdekveren bij de Harlekijn hen.

        Harlekijn- en coromandelkwartel zijn sterk verwant en lijken dan ook bijzonder veel op elkaar.
        Hoewel erfelijkheidsleer in algemene zin aangeeft dat bepaalde kenmerken genetisch niet volgens de 'verfdoosmethode' worden doorgegeven, is bij hoenders nog wel eens sprake van een zogenaamde verdunningsfactor.

        Bij hybriden van dergelijke soorten worden de toch al minimale verschillen nog onduidelijker (verdunning), waardoor een correcte determinatie het punt van onmogelijk kan bereiken.
        Wat nog wel eens voorkomt is dat hybriden pas als zodanig kunnen worden beschouwd aan de hand van afwijkend uiterlijk bij mannelijk nageslacht.
        Het lijkt mij dat niemand op dit soort hybriden zit te wachten, sterker nog dergelijke vogels worden doorgaans als ongewenst beschouwd.
        Amigo de los Psittacidos

        Look deep into nature and you will understand everything better

        Opmerking


        • #5
          dank rupicola voor het antwoord

          Opmerking

          Working...
          X