Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: tips gevraagd

Lid
    Thanks
    0

tips gevraagd

gisteren is plotseling mijn putter-pop overleden.
    Dit popje heeft afgelopen seizoen, samen met de man natuurlijk, 6 jongen zover opgevoed dat ze vandaag de dag nog leven (in totaal had ik 10 jongen).
    Ik had het idee om met dit koppel ook volgend jaar te kweken, maar wat nu...
    ik heb nog 2 popjes uit dit nest en dan de man en broertjes van deze popjes.
    Wat is wijsheid, de man houden en een of twee popjes erbij zoeken, of de 2 poppen behouden en een man erbij zoeken.
    Het popje dat nu dood is zorgde enorm goed voor haar jongen en liet het toe dat ik haar op het nest benaderde (erg tam dus).
    zouden de popjes die ze heeft groot gebracht deze kenmerken geërfd kunnen hebben???
    Wat zouden jullie doen?

Stamgast naruch's Avatar
    Thanks
    4
    ik zou de popjes houden en er een nieuwe man voor zoeken, heel grote kans dat jonge popjes ook heel goede moeders zijn.

ik doe alleen eigen kweek poppen weg als ik er teveel heb gekweekt, en zoek bijna altijd nieuw "bloed" via mannen.

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    56
    Even een andere mening

Alle kenmerken worden geërfd, goed en slechte dingen.

Zelf zou ik voor een nieuw popje gaan, ik weet niet of je man goed mee hielp bij de jongen op te voeren.

Maar en goed bevruchtende man is ook goud waard

Senior lid
    Thanks
    1
    Ik denk als je eigenkweek poppen hebt dat je die beter kan doorhouden. Deze zijn jouw manier van verzorgen en kooien gewoon. Mannetjes moeten eigenlijk alleen bevruchten en bij problemen worden ze meestal toch apart gezet.
    Ik koop ook het liefst voor nieuw bloed alleen mannetjes bij. Ik heb ook het gevoel dat deze ook minder snel afvallen door ziektes dan aangekochte poppen.
    Je kan gerust een jonge pop terug kruisen tegen vader. Dit doen ze bij lijnenteelt ook. Broer tegen zus ben ik geen voorstander van.

Stamgast naruch's Avatar
    Thanks
    4
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door populier Bekijk Bericht
    Even een andere mening

Alle kenmerken worden geërfd, goed en slechte dingen.

Zelf zou ik voor een nieuw popje gaan, ik weet niet of je man goed mee hielp bij de jongen op te voeren.

Maar en goed bevruchtende man is ook goud waard
    een goed bevuchtende man, is normaal geen probleem bij goudvinken, een goed voerende man is echter iets anders.

Senior lid
    Thanks
    0
    is zo zowel man en pop zijn belangrijk maar ik zou toch ook pop houden

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    56
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door naruch Bekijk Bericht
    een goed bevuchtende man, is normaal geen probleem bij goudvinken, een goed voerende man is echter iets anders.
    Het ging toch over putters?

Stamgast naruch's Avatar
    Thanks
    4
    weer een foutje van mij, moet natuurlijk putterman zijn en geen goudvink man

Forum Rechten