Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 26

Onderwerp: vogelmuur Stelleria media

Lid
    Thanks
    0
    Bedankt Michael das duidelijk voor een beginneling

Stamgast loodje's Avatar
    Thanks
    42
    Ik geef mijn vogels elke dag vogelmuur, ook de gouldjes.

Ook gedroogd geeft ik het. Ze gebruiken het dan als nestmateriaal. (wat Gors ook zegt)

Werkt preventief tegen bloedluis en andere luizen.
    groetjes
    Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Stamgast van Tuijl's Avatar
    Thanks
    43
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loodje Bekijk Bericht
    Werkt preventief tegen bloedluis en andere luizen.
    dat wist ik nog niet , Hoe eigenlijk?

Senior lid
    Thanks
    5
    Loodje, proficiat dat je dat gevonden hebt, want dat weet maar een minderheid van de liefhebbers. Dat is ook één van de achterliggende redenen waarom ze het deels gebruiken als nestmateriaal.

Zo heb je ook nog het onkruid, wilde peen, dat groeit op braakliggende terreinen. Spreeuwen gebruiken dit onkruid in hun nesten, om de aanwezigheid van de zwarte luis te onderdrukken, zodat hun nestjongen een betere overlevingskans hebben.

En, er is nog zoveel dat moeder natuur voor ons zou in petto kunnen hebben op dit vlak. Daarvoor moeten we nog veel waarnemingen uit de natuur lezen, voor wat betreft vogels.

Stamgast loodje's Avatar
    Thanks
    42
    Alfons, Het is een oud weetje van mijn vader. Een van de redenen dat hij het vroeger al aan zijn vogels gaf.

Van Tuijl, het schijnt de geur te zijn waar luizen een hekel aan hebben.

En inderdaad moeder natuur heeft veel meer in petto.
    groetjes
    Heidi

Stamgast van Tuijl's Avatar
    Thanks
    43
    Van Tuijl, het schijnt de geur te zijn waar luizen een hekel aan hebben.
    super, dan weet ik dat ook weer.

En inderdaad moeder natuur heeft veel meer in petto.
    ik ben toch wel een van de laatste die jou en Alfons daarin tegen spreken

Senior lid
    Thanks
    5
    Is het jullie nog niet opgevallen, dat insekten, vogelmuur weinig of niet aanvreten. Hierdoor kan vogelmuur zeer goed groeien en zich verspreiden.

Dit kadert in het verdedigingssysteem van planten, tegen vraatzucht van allerlei ongedierte.

Als een plant belaagt wordt door een insekt, dan kan die plant niet weglopen of wegvliegen, of wat dan ook. Dus heeft elke plant in de natuur zo'n beetje een eigen defensiesysteem ontwikkeld, dat meestal berust op de aanwezigheid van giftige stoffen.

Het motto van de plant, tegen zijn belager, is dan : pas op, als je aan mij vreet, als voedselbron, dan zou je zelf wel eens dood kunnen gaan. En, dan geldt eveneens voor vogelmuur.

Zo werd vogelmuur, tientallen jaren geleden, bijvoorbeeld ook gebruikt om vissen te vangen. Als men grote hoeveelheden gekneusde vogelmuur, dumpt in kleinere vijvers (enkele aren groot), dan worden passerende vissen verlamd door het vrijkomen van bepaalde chemische stoffen. Alzo konden arme mensen, zich in het verleden, voorzien van vis, als voedselbron, zonder dat daar een hengel aan te pas kwam. Toch een mooi voorbeeld, hoe je de natuur kan gebruiken, om voedsel te verkrijgen.

Hallo,

Nu we het toch over planten hebben en hun nut, ik werk in de natuur en kom vaak in aanraking met diverse sappen en planten.

Als ik mij bijvoorbeeld, ondanks handschoenen, weer eens prik aan brandnetels, dan zoek ik wat hondsdraf bladeren, die ik wat kneus, en dan smeer ik het sap op de branderige plek, en dan is de pijn weg.

Ook bladeren van de weegbree, ook wel wege-blad genoemd, schijnt te helpen.

Raar maar waar, zelf de ervaring opgedaan
    Met vriendelijke groet:
    Henk.

Stamgast loodje's Avatar
    Thanks
    42
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Van den Broeck Alfons Bekijk Bericht
    Is het jullie nog niet opgevallen, dat insekten, vogelmuur weinig of niet aanvreten. Hierdoor kan vogelmuur zeer goed groeien en zich verspreiden.

Dit kadert in het verdedigingssysteem van planten, tegen vraatzucht van allerlei ongedierte.

Als een plant belaagt wordt door een insekt, dan kan die plant niet weglopen of wegvliegen, of wat dan ook. Dus heeft elke plant in de natuur zo'n beetje een eigen defensiesysteem ontwikkeld, dat meestal berust op de aanwezigheid van giftige stoffen.

Het motto van de plant, tegen zijn belager, is dan : pas op, als je aan mij vreet, als voedselbron, dan zou je zelf wel eens dood kunnen gaan. En, dan geldt eveneens voor vogelmuur.

Zo werd vogelmuur, tientallen jaren geleden, bijvoorbeeld ook gebruikt om vissen te vangen. Als men grote hoeveelheden gekneusde vogelmuur, dumpt in kleinere vijvers (enkele aren groot), dan worden passerende vissen verlamd door het vrijkomen van bepaalde chemische stoffen. Alzo konden arme mensen, zich in het verleden, voorzien van vis, als voedselbron, zonder dat daar een hengel aan te pas kwam. Toch een mooi voorbeeld, hoe je de natuur kan gebruiken, om voedsel te verkrijgen.
    Kijk dat wist ik dan weeer niet, bedankt Alfons, zo worden we allemaal weer wijzer.
    groetjes
    Heidi

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    56
    Interessant verhaal Alfons, alleen gek dat onze vogels dan niet verlamd van hun stok vallen na het eten van muur

Forum Rechten