Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 33

Onderwerp: vererving bruinpastel goudvink

Senior lid
    Thanks
    1

vererving bruinpastel goudvink

Vanmorgen op een beurs beweerde een man dat zijn bruine goudvinken split voor bruinpastel zouden zijn.
    Ik dacht dat dit niet kon? Of kan het wel?

Senior lid
    Thanks
    0
    split voor pastel lijkt me, want hij is al bruin. Maar de pastel poppen die er uit vallen zijn dan wel altijd ook meteen bruinpastel.

Stamgast
    Thanks
    33
    Hallo,

Bruine goudvink kan split zijn voor bruinpastel.
    Bruinpastel is aan elkaar geschreven.
    Het is één woord.
    Dus bruinpastel "gen" is niet het zelfde als bruin "gen".

Volgens bepaalde personen kan het niet.
    Dit is een " theoretische vorm " en wordt door hen zelfs tegengesproken.
    Bij Europese cultuurvogels kan men volgens hen nakomelingen van bepaalde mutatie(s) bekomen terwijl het in de werkelijkheid zich nog niet heeft voorgedaan. Men het nog niet heeft vastgestelt.
    Bij de kromsnavels rekent men net andersom. Het kan niet want het heeft zich nog niet voorgedaan. Men heeft het nog niet vastgesteld.

www.patsgoudvinken.be/news.php?readmore=23

Senior lid
    Thanks
    1
    Dank je, en via die link van je ben ik al een stuk wijzer geworden.

Senior lid
    Thanks
    0
    Dit klinkt mij als onzin.
    Bruinpastel is het gecombineerde phenotype van een vogel met een complete set bruin genen en een complete set pastel genen.

http://kippenjungle.nl/kruisingGoudvink4.html

Stamgast
    Thanks
    33
    Hallo,

Welke nakomelingen kan men eventueel bekomen/verwachten bij de volgende combinaties?

Man bruin split voor bruinpastel x Pop wildkleur.
    Man pastel split voor bruinpastel x Pop wildkleur.
    Man wildkleur split voor bruin en split voor pastel x Pop wildkleur.
    Man wildkleur split voor bruinpastel x Pop wildkleur.

Vergelijk de uitkomsten eventuele nakomelingen.
    Vooral wat dochters-poppen betreft.

Man bruin x Pop pastel.
    Man pastel x Pop bruin.

Hoe komt het dat men bij deze combinaties, zonen-mannen bekomt; wildkleur split voor bruin en of split voor pastel.
    En geen zonen-mannen bruin en of pastel. Als het een " compleet " bruin of pastel "gen" is.

Stamgast
    Thanks
    33
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Henk69 Bekijk Bericht
    Dit klinkt mij als onzin.
    Bruinpastel is het gecombineerde phenotype van een vogel met een complete set bruin genen en een complete set pastel genen.

http://kippenjungle.nl/kruisingGoudvink4.html
    Hallo Henk69;

U geeft het al zelf aan.
    Gecombineerde.
    Wat betekent dit?
    Een combinatie van twee of meerdere kleuren-mutaties die een andere zichtbare kleur-mutatie toont.

Wanneer men kleur A met kleur B combineert-mengt. Bekomt men dan kleur A en of kleur B. Of bekomt men een andere kleur; AB. En niet kleur A en kleur B afzonderlijk. Wordt er dan nog gesproken van kleur A en of kleur B. Of spreekt men dan van een nieuwe kleur. Die men dan eventueel kleur AB kan noemen.

Maar niet!
    A-B

Dit is op een " simpele " manier uitgelegd.
    Genetisch is het wat ingewikkelder.

Senior lid
    Thanks
    0
    Het maakt mij niet uit hoe je het resultaat noemt, maar de genen voor bruin en pastel kunnen weer uitmendelen (genes mix and unmix). Voorts denk ik dat elk gen split kan zijn en niet bv de gecombineerde kleur split (bv split bruinpastel). Een man die split is voor bruinpastel (bruin en pastel op hetzelfde chromosoom) kan ook bruine niet-pastel en niet-bruine pastel dochters krijgen ondanks de koppeling van die genen (crossing over).
    Dus deze man is split voor bruin en split voor pastel. De bruine vogel van het begin van het onderwerp is dus alleen split voor pastel, want hij is niet split voor bruin.

Stamgast
    Thanks
    33
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Henk69 Bekijk Bericht
    Het maakt mij niet uit hoe je het resultaat noemt, maar de genen voor bruin en pastel kunnen weer uitmendelen (genes mix and unmix). Voorts denk ik dat elk gen split kan zijn en niet bv de gecombineerde kleur split (bv split bruinpastel). Een man die split is voor bruinpastel (bruin en pastel op hetzelfde chromosoom) kan ook bruine niet-pastel en niet-bruine pastel dochters krijgen ondanks de koppeling van die genen (crossing over).
    Dus deze man is split voor bruin en split voor pastel. De bruine vogel van het begin van het onderwerp is dus alleen split voor pastel, want hij is niet split voor bruin.
    Hallo Henk69;

Volgens de "kenners" wordt eerst pastel genoemd, en pas daarna bruin.

Heeft men dan ook al pastel dochters-poppen bekomen, in werkelijkheid vastgesteld, uit de volgende combinatie:
    Man: Bruin split voor pastel-bruin = Bruin split voor pastel.

Zoals ik in het verleden al heb aangehaald.

Volgens de kenners kan het wel bij Europese cultuurvogels, al heeft men het nog nooit waargenomen, vast gesteld. Want theoretisch kan het wel volgens de kenners.

Volgens de kenners kan het niet bij kromsnavels. Want volgens de kenners heeft men het in de werkelijkheid nog niet waargenomen, vast gesteld.

Eigenaardige is dat dit dezelfde kenners zijn die dit allemaal hebben opgesteld.

Bij combinatie(s) van: bruinpastel x bruinpastel, verschillende generaties lang. is er dan nog sprake van Crossing Over. Kan men dan eigenlijk nog spreken van Crossing Over.
    Dus volgens U bestaat er geen bruinpastel gen.

Senior lid
    Thanks
    0
    het boek van Alois Van Mingeroet europese vogels en hun mutaties ,maakt veel duidelijk met mooie foto's een aanrader.
    grtn.

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten