Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Onderwerp: Zaden laten groeien

Zaden laten groeien

Ik had een vraag over zaden laat ontkiemen en groeien. Ik weet dat sommige mensen hun zaadjes laten kiemen en dit aan hun vogels geven maar dat dit erg schimmel gevoelig is. Maar het laten ontkiemen en groeien van de zaden tot een soort klein grasveldje is dit ook schimmel gevoelig en zou ik dit aan mijn vogels kunnen geven? Want in de voliere naast de waterbak wil ook wel is een soort grasveldje ontstaan van gevallen zaadjes en de vogels zijn hier altijd heel druk mee dus ik wilde wel is weten of dit ook mogelijk een grasveldje te laten groeien en dat in broedkooi te zetten.
    Check ook mijn youtube kanaal voor leuke vogel filmpjes.

Ik vind dat een prima manier van groenvoer geven. Bij mij in de volière strooi ik ook vaak wat zaad extra om te laten groeien.

Stamgast
    Thanks
    33
    Hallo,

Klopt.

Hou er wel rekening mee dat niet "alle" zaadsoorten daarvoor geschikt worden geacht, daarvoor geschikt zijn.
    Jonge lijnzaad kiemplanten worden aanzien als "giftig".
    Er wordt aangeraden om geen zaden van eventuele "giftige" planten te gebruiken voor/als jonge kiemplanten.
    Als men spreekt van "giftige" planten, heeft men het meermaals over blauwzuurvergiftiging.
    Als dit van toepassing is bij/op elk "soort" levend wezen, zoals mens, dier, vogel, etc, is natuurlijk wat anders. Net zoals in welke hoedaningheid, hoeveelheid.
    Jonge kiemplanten zitten vol met groeihormonen en andere groeistoffen, en hebben een stimulerende werking op het afvoer systeem. Kiemplantjes zijn base-vormend ( bloed - zuurtegraad ) en stimuleren verschillende organen. Bovendien zijn ze lichter verteerbaar.

Ik was van plan gewoon algemeen tropenvoer te planten zitten daar van die zaden in die giftige planten produceert.

medaar
    Guest

Angry

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door allesfreak Bekijk Bericht
    Ik had een vraag over zaden laat ontkiemen en groeien. Ik weet dat sommige mensen hun zaadjes laten kiemen en dit aan hun vogels geven maar dat dit erg schimmel gevoelig is. Maar het laten ontkiemen en groeien van de zaden tot een soort klein grasveldje is dit ook schimmel gevoelig en zou ik dit aan mijn vogels kunnen geven? Want in de voliere naast de waterbak wil ook wel is een soort grasveldje ontstaan van gevallen zaadjes en de vogels zijn hier altijd heel druk mee dus ik wilde wel is weten of dit ook mogelijk een grasveldje te laten groeien en dat in broedkooi te zetten.
    nooit doen . ik kweek al 50 jaar vogels neen .

Wel doen, ik 41 jaar...

Ik doe het al heel lang zo, nooit problemen gehad.

@ medaar waarom zou ik het niet moeten doen dan?

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    56
    Medaar houd en kweekt EC/wildzangvogels, bij deze vogels probeer je ze zoveel mogelijk van je volierebodem te houden daar deze vogels erg gevoelig zijn voor coccidiose en andere darmziektes.

Denk dat het bij tropen wel meevalt als je deze op de grond laat scharrelen op zoek naar gekiemde zaden en kiemplantjes.

Stamgast
    Thanks
    0
    Dan zijn zeker alle wildzangvogels in de natuur ziek ,want die halen allemaal hun voer van de grond.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Animal Bekijk Bericht
    Dan zijn zeker alle wildzangvogels in de natuur ziek ,want die halen allemaal hun voer van de grond.
    In de natuur zitten de vogels op veel meer oppervlak en is de infectiedruk dus veel kleiner.
    Voliere oppervlak is beperkter en er komen dus meer vogels op èèn plek en dus makkelijker in aanraking met de uitwerpselen van andere vogels in die voliere.
    Mvg,
    Kingfisher.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten