Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bonte vliegenvanger vraagje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Bonte vliegenvanger vraagje

    Hallo heren, een vraagje over de bonte vliegenvanger. Moeten deze tijdens de rust/winterperiode gescheiden gehouden worden of kunnen de koppels samen gehuisvest blijven?
    Krijg hier over van verschillende kwekers verschillend antwoord. Welk is het juiste? Voor de zekerheid zal ik ze momenteel gescheiden houden.

  • #2
    @lucky

    waarom mail je me niet

    dan maar zo.
    welke het juiste is weet ik niet jongen wat ik wel weet uit de kweek ervan:

    oud goed overeenkomend kan je samenhouden (ligt ook aan je hok).
    nieuwe aangekochte en door jezelf gekoppelde koppel apart houden van elkaar.

    dat is dus het feit waarom er tegenstellende berichten jouw bereiken.
    het kan dus wel maar het kan ook van niet

    ga je voor zekerheid ? apart opkooien en bijvoorkeur met uitzicht op elkaar zodat de koppeling in het voorjaar makkelijker word.

    ik heb ze opgekooid gehad verwarmd als ook onverwarmd in beide gevallen geen dode vogels gehad. (ligt ook aan je voer regime).





    mvg

    doe je best met deze soms felle rakkers

    Opmerking


    • #3
      "waarom mail je me niet "

      Je hebt gelijk WK maar gebrek aan tijd doet me vaak het raadplegen en onderhouden van mijn contacten verwaarlozen. Hiervoor mijn excuses.

      Maar desondanks bedankt voor je raad.
      Dacht zelf al dat het zoiets was. In mijn geval zijn het dus jonge vogels die ik dus deze winter maar seperaat zal laten zitten. Zal ze dan wel zoals je me aanraad binnen elkaars zichtberijk houden.

      Opmerking


      • #4
        Hallo WK,

        Kun je wat meer vertellen over de kweek(en overhouden)?
        Ik heb ze nu al een paar jaren zonder succes. Overigens vaak omdat ik of alleen mannen of alleen poppen had(schiet dan niet op met de kweek :-))
        Dit jaar voor het eerste een nest gehad(zonder eieren). Ik vermoed dat het succes steeds uitblijft vanwege het overwinteren binnen. Vorig jaar heeft wel een man buiten overleefd. Sliep in een blok.
        Heb bij veel mensen die ze ook hadden gezien dat ze 's winters moeilijk zaten(doodgingen) als koud zaten (geen bij verlichting).
        En als ze een keer slecht zitten lijken ze er zelden weer uit te komen.
        Herkenbaar?
        Zijn wel geweldige vogels, wil ze dus graag kweken, dus elke tip is gewenst.

        Opmerking


        • #5

          Opmerking


          • #6
            Ik hoop het. Wordt tijd.
            Lichtte je ze bij in de winter? Ze komen nl ook niet goed in het broedkleed.
            mn het eerste jaar (dus na de eerste winter). Het tweede jaar wel!

            Opmerking


            • #7
              op volledige kleur komen doen ze altijd pas in/rond het tweede broedseizoen.

              verder kan het ook zo zijn dat je niet de bonte heb waarvan je altijd de gitzwart met spierwitte versie ziet (vooral op de foto's) , er bestaat ook soort/ondersoort die bruiner/grijzer blijft (vooral in de rugpartij).

              licht staat hier altijd standaard op 11 en half uur voor de soorten die dit nodig hebben in de winter. (zowel in het koude gedeelte als in het bijverwarmde gedeelte).

              insecteneters hebben een stofwisseling waarbij het belangrijk is dat er een bepaald aantal voedsel in een bepaald aantal uur verorbert kan worden ( niet veel in 1 keer maar veel keer een klein beetje) , want het voedsel is van het type waaruit minder "stoffen"gehaald kunnen worden als bij /uit eivoer/zaad, minder reserve kan de vogel eruit putten/opslaan en vanwege andere stofwisseling en ander gedrag (door energieke beweging meer energie behoefte) dient men hier rekening mee te houden.

              succes met de kweek

              Opmerking


              • #8
                bontevliegenvanger

                zeldzaam in nederland. ficedula hypoleua. moeten ma puntjes staan op die aas of uuus.
                ik lees wa anders ze over kweek .
                is europese trekvogel : bij rui trek ik de wereld rond .

                Opmerking


                • #9
                  ik zal je wel niet begrijpen ,sorry

                  tja medaar ik weet niet wat jij zeldzaam noemt. ( vanaf hoeveel broedparen komt jouw kwalificatie "zeldzaam " tot zijn recht?).

                  ik denk namelijk niet dat de bonte vliegenvanger zeldzaam is in Nederland, niet in de vrije natuur( in broedseizoen) en niet in de avi-cultuur.
                  zelfs de F. semitorquata kan ik al niet meer zeldzaam noemen in avi-cultuur en recent hoorde ik dat de soort de F. albicollis die ik nog een keer wil hebben om er mee te kweken ook al in Nederlandse voliere's aanwezig is ( zelfs bij iemand die actief is op dit forum, maar ik ga uiteraard geen naam noemen) , mocht die man ermee kweken dan gaat deze jongen kijken of ik er 1 kan kopen en zal denk ik in Duitsland moeten gaan zoeken om onverwant te gaan worden .(maargoed zover is het nog lang niet ).

                  zelfs met de grauwe vliegenvanger word gewoon mee gekweekt ( kweek is dus eigenlijk hetzelfde als bij de bonte) de enigste die echt echt echt zeldzaam is in de avi-cultuur is de kleine vliegenvanger.

                  als zelfs organisaties als deze gaan zeggen dat het goed gaat met de bonte dan zijn ze echt niet zeldzaam:

                  Enkele decennia geleden werd de bonte vliegenvanger zelden gezien in Nederland. Tegenwoordig is hij algemener na een sterke opmars vanuit Centraal


                  en als ik het goed heb( maar kan er naast zitten hoor) dan zitten ze bijna alweer op ( want ja er is zeker een dip geweest in dat vogelbestand) het oude niveau van :Aantal broedparen in Nederland: 15.000-25.000 broedparen (1987)

                  om precies te zijn van het o.a. broedvogel monitor orgaan van Nederland genaamd sovon :broedvogels, Nederland: 14.000 - 18.000 paar
                  dus ja wat is zeldzaam?


                  ook nu zullen er vast wel weer koppels opstaan van de "gewone bonte" op vogelmarktplaats.( kwestie van opzoeken).

                  Dat er maar een paar zijn in Nederland die het jaar in jaar uit wel gelukt om er gewoon echt mee te kweken kan ik niks aan doen. ( en dit bedoel ik niet rot richting zwartkopje maar tegen diegene die het niet zo nou nemen met de Nederlandse wetgeving en omgangsnormen, maar ik lees de onderliggende insinuatie in bovenstaande tekst, lees ik het vanuit een verkeerde invals hoek ,sorry dan maar).

                  maargoed hoe het ook zijt , ik voel mij niet meer geroepen om alles zomaar nog open en bloot te delen met andere ( kweekverslag, bewijsfoto's , nestblokfilmpjes etc.) die tijd is echt voorgoed voorbij , ik moet het zelf ook altijd maar uit zien te zoeken.

                  ik ben ook gelijk weer klaar met dit topic (ik wil "deze kant"niet meer op , ik heb niks meer te vertellen).

                  gr

                  Opmerking


                  • #10
                    Jammer. Deze vogels verdienen meer. Volgens mij word er nog tevee mee geprobeerd te kweken zonder succes.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Zwartkopje
                      Jammer. Deze vogels verdienen meer. Volgens mij word er nog tevee mee geprobeerd te kweken zonder succes.



                      helemaal mee eens maar geef de moed niet op ooit zal het je lukken

                      mvg
                      Vogels liefhebben is een hobby..........of niet het is liefde voor de natuur...

                      Opmerking

                      Working...
                      X