Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beginnersvragen over goulds broedblokken en broeden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Beginnersvragen over goulds broedblokken en broeden

    Hallo,

    Ik heb 3 koppels goulds in een binnenvoliere van een buitenvoliere zitten.
    2 koppels zijn van vorig jaar en zeker broedrijp.
    Hier heb ik nu 4 broedblokken in gehangen tegen de zijwand aan met daar omheen wat kunstplanten omheen.
    Deze blokken heb ik nieuw gekocht zonder stok eraan vast.
    Nu vraag ik me af aangezien de vogels er niet naar omkijken of ik wat verkeerd doe en of ik er kleine stokjes aan vast moet maken.
    Of is het omdat ze er niet bij kunnen vanwege die kunstplanten om de broedblokken heen?
    De zitstokken in de binnenvoliere hangen op ongeveer 50cm van de blokken vandaan.
    Is het ook zo dat goulds meer gaan denken aan broeden als ze beter bij de blokken kunnen?
    Ik ben net begonnen met Goulds en zou hier graag wat tips over willen hebben.

    Hartelijk dank alvast.

    Richard

    Hier wat foto,s ,ze zijn helaas wat onduidelijk.






  • #2
    Jo

    Opmerking


    • #3

      Opmerking


      • #4
        Om het zo optimaal mogelijk te maken, daar is nooit wat mis mee. Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat het juist aan de zitstokjes ligt. Want bij mij gaan diverse koppels in die blokken en dat zoals al gezegd zonder stokjes. Het is wel even wennen maar ze doen het uiteindelijk wel.
        Verder gewoon even afwachten en kijken hoe het zich ontwikkeld.
        Veel succes ermee.
        Jo

        Opmerking


        • #5
          Hoii,

          stokje is echt niet nodig maar het kan wel natuurlijk.

          En als ik jou was zou ik toch proberen om de blokjes iets verder uit elkaar te hangen en dan voornamelijk aan verschillende wanden.
          Soms willen ze er ook niet in omdat de invliegopening de verkeerde kant op wijst.

          Ik heb zelf ook een koppel dat als het invlieggat naar rechts wijst ze er niet in gaan en als het naar links wijst wel.

          mvg Marc

          Opmerking


          • #6
            Hallo Richard

            Zoals de meeste reacties al aangeven kunnen Goulds met de nestkastjes wel omgaan. En blijft slechts geduld over.

            Ik neem aan dat je aan de overige zaken aandacht heb besteed.

            Aanbieden van voldoende nestmateriaal. Je zult wat verschillende soorten moeten gebruiken sommige Goulds gebruiken een bepaald soort nestmateriaal..

            Luchtvochtigheid 60-80

            Temperatuur, op dit moment heb ik zelfs nog jongen in het nest buiten zitten maar het wordt toch al koud.

            En je kunt bij Goulds aan de snavelkleur zien of ze broedrijp zijn.

            Succes

            Rob koppen

            Opmerking


            • #7
              Aanvullng.

              Ik ben al weer een tijdje weg uit NL en de kweek van Goulds in de zestiger jaren was toch wel wat anders dan wat het nu is.

              Ik wil graag even terug komen op wat er in de vrije natuur gebeurt en ook de experimenten bij Dr. Sarak Pryke Phd, die als een expert op het gebied van Gouldians wordt beschouwd.

              Ten eerste maakt het in de vrije natuur niets uit in welke richting het nestkastje gericht is. Ik heb dit deze maand op de telling nog speciaal gevraagd.
              De nestkastjes die wij voor de Goulds maken hebben gewoon een "hollow log" als invlieg gat. Geen stokjes. Ze redden het wel.
              Met Goulds is er altijd een dominant paar als je meerdere koppeltjes in een vlucht hebt. Daarom is het aan te raden de nestkastjes trapsgewijs in de vlucht of voliere te hangen. Het dominante paar zal altijd het hoogste nestpastje nemen.
              Goulds zijn slechte nestbouwers. Help ze een handje en maak voor hun een beginnetje. Vaak maken ze het niet af en accepteren wat U voor ze heeft gemaakt.
              Broedrijp. Ik lees het nogal eens. Als de vogels echt broedrijp zijn, dat is als de habitat, voedsel, licht, temperatuur etc optimaal zijn, zijn ze niet meer tegen te houden. Dat geldt trouwens voor alle vogels.
              Mankeert er wat aan " de detail" dan is het afwachten en met moeilijk te huisvesten vogel soorten zal er niets gebeuren.

              Succes ermee. Dit vogel soort is de moeiljkste niet mar dat betekend niet dat je er met een makkie af kan/mag komen.

              Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

              Opmerking


              • #8
                hi
                hoelang zitten ze al in de kooi
                paar maanden
                paar weken
                paar dagen
                zijn ze in de rui

                Duco
                Duco

                Opmerking


                • #9

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door rkoppen
                    Zoals de meeste reacties al aangeven kunnen Goulds met de nestkastjes wel omgaan. En blijft slechts geduld over.

                    Ik neem aan dat je aan de overige zaken aandacht heb besteed.

                    Aanbieden van voldoende nestmateriaal. Je zult wat verschillende soorten moeten gebruiken sommige Goulds gebruiken een bepaald soort nestmateriaal..

                    Luchtvochtigheid 60-80

                    Temperatuur, op dit moment heb ik zelfs nog jongen in het nest buiten zitten maar het wordt toch al koud.

                    En je kunt bij Goulds aan de snavelkleur zien of ze broedrijp zijn.

                    Succes

                    Rob koppen
                    Ok, prima, maar ik ben ook beginnende Gould liefhebber, en ik zie bij mijn blauwe man van 2011 alleen een witte snavel.

                    Is dit dan normaal voor blauw?, sorry dat ik deze vraag stel in andermans topic, maar er wordt allerlei info gegeven hier, en dat wou ik even vragen
                    Met vriendelijke groet:
                    Henk.

                    Opmerking


                    • #11
                      Hallo Henk,

                      Ik heb 2 blauwe mannen waarvan de snavel ook wit grijs zijn.
                      Dus dit lijkt me vrij normaal

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door 1000HrZ
                        Hallo Henk,

                        Ik heb 2 blauwe mannen waarvan de snavel ook wit grijs zijn.
                        Dus dit lijkt me vrij normaal
                        Aha ok, bedankt voor de info 1000Hrz
                        Met vriendelijke groet:
                        Henk.

                        Opmerking

                        Working...
                        X