Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: Dode kanarie

Senior lid
    Thanks
    3

Dode kanarie

Ik merkte donderdag dat ik een zieke kanarie in een kooi zat. Hij was sterk vermagerd, borstbeen scherp. Zittend in de hoek, normale zaken als een kanarie ziek is meestal.
    Wat me meest opviel was dat de ontlasting water wit was. Op internet zie ik de oorzaak van Salmonella, heeft iemand hiermee ervaring?

Baal er extreem van.

Senior lid
    Thanks
    5
    heeft iemand hiermee ervaring?
    Ja, ik heb het meerdere malen ervaren bij liefhebbers en ik kan best begrijpen dat je er van baalt.

Als het Salmonella pullorum is, en uitgaande van de witte, waterige uitwerpselen, zou dan wel eens kunnen zijn, dan ga je bij een eventuele uitbreiding van het aantal besmette vogels, onmiddelijk de hulp moeten inroepen van een dierenarts.

Ondertussen moet je alle badwater verwijderen, want dat kan enkel een uitbreiding van de ziekte geven. Je gaat tevens, de komende maanden, een stricte hygiëne moeten voeren in de kooien.

Probleem toekomstgericht met dit serotype Salmonella is dat het zich kan vestigen in het voortplantingsorgaan van de poppen, zich daar eventueel gedurende een tijd schuilhouden, om naderhand in de kweekperiode over te gaan op de bevruchte eieren en aldaar eventueel het ei-embryo laten afsterven of remmen in zijn groei, ontwikkeling.

Ik zou u toch aanraden om kontakt op te nemen met een dierenarts en de zaak te bespreken, om moeilijkheden toekomstgericht te vermijden.

Senior lid
    Thanks
    2
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door niels be Bekijk Bericht
    Ik merkte donderdag dat ik een zieke kanarie in een kooi zat. Hij was sterk vermagerd, borstbeen scherp. Zittend in de hoek, normale zaken als een kanarie ziek is meestal.
    Wat me meest opviel was dat de ontlasting water wit was. Op internet zie ik de oorzaak van Salmonella, heeft iemand hiermee ervaring?

Baal er extreem van.
    Salmonella wordt overgedragen door wilde muizen, kijk eerst even of er muizen in het vogelhuis zitten. Diarrhee zie je bij veel vogelziekten, op grond van de ontlasting kun je de diagnose Salmonellose niet stellen. Is ook niet waarschijnlijk als je geen muizen hebt. Daarvoor is autopsie en kweek noodzakelijk. Dus bij volgende gevallen op naar de dierenarts (en dan weet ik wel welk antibioticum je meekrijgt...).

Forum Rechten