Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Anijszaad ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Anijszaad ?

    Zijn er liefhebbers die anijszaad geven aan hun vogels ?

  • #2
    Mijn vogels hebben de beschikking hierover.
    Ik doe een beetje door de zaadmengeling en in de volieres is het ook nog eens "los" beschikbaar.
    Ze eten er niet echt veel van.


    mvg. Eelke

    Opmerking


    • #3

      Opmerking


      • #4

        Opmerking


        • #5

          Opmerking


          • #6
            Ook hier wordt anijs genoemd http://edepot.wur.nl/161911 (Stalboekje Pluimvee: natuurlijk gezond met kruiden en andere natuurproduchten)

            mvg. Eelke

            Opmerking


            • #7
              Ik geef een verwante plant nl.kruidvenkel aan mijn vogels. Heel de stengel hang ik tussen de vogels. Deze vreten alles op bladeren,zaden enz. De geur is dezelfde dan anijs.
              Ik kweek de planten in de tuin net als teunisbloem, bijvoet,boerenwormkruid, duizendblad, bruidssluier, melkdistel, nigerzaad en niet te vergeten paardebloemen. Kwestie van wat afwisseling te hebben.
              Groeten
              Guy

              Opmerking


              • #8
                Guy, kruidvenkel ken ik niet, maar ik ken wel het groene kruid boven de venkelknol. Mag ik veronderstellen dat je dat bedoelt ?

                Ik heb dit jaar mijn venkel nogal laat geplant, wegens plaatsgebrek. Ik gebruik venkel regelmatig tijdens de herfst- en winterperiode. De knol nuttig ik zelf wel, de rest van de plant, na het kuisen van de groente, gaat naar mijn vogels. Maar, dat is hier zo met bijna alle wintergroenten, tijdens de komende koudere periode.

                Mensen werpen, veel te veel, als afval weg. Kan nog op een nuttige manier gebruikt worden voor vogels.

                Verleden week nog puree/savooikool klaargemaakt : buitenste groene bladeren en dito harde witte bladnerven van de kool, eerst grof gemalen en dan naar de vogels. Zelfde kan je toepassen voor broccoli : de bloemetjes eet ik zelf wel op, de harde delen werpen ze gewoonlijk weg. Neen, ontdoen van de houterige buitenste schil, in kleinere stukjes snijden en deze grof malen. Een deel van uw vogels zullen u dankbaar zijn.

                Opmerking


                • #9
                  Alfons,
                  Neen, kruidvenkel is redelijk winterhard en vormt geen knol. Het is vaak aanwezig in mengsels voor bloemenweiden. Het loof ziet er hetzelfde uit. De plant heeft geen knol. Ik laat de stengels opschieten en hang deze in voliere. De geur is dezelfde als anijs.
                  Groetjes,
                  Guy

                  Opmerking


                  • #10
                    Guy, bedankt voor de informatie. Als het redelijk winterhard is, dan zou ik hier in mijnen hof wel een plaatsje kunnen reserveren, zodat ik een konstant voorraadje ter beschikking zou kunnen hebben. Zal het eens goed moeten bekijken, hoe ik het praktisch kan aanpakken tegen de volgende lente.

                    Opmerking


                    • #11
                      Mijn keuze om de vogels anijszaad te gaan verstrekken komt door het lezen van berichten hierover op o.a. het forum.
                      Ik heb mij niet echt verdiept in het waarom dit werd gegeven door o.a. de heren Lievens en Walreavens (ik weet hun achtergronden niet) maar denk dat het zeker geen kwaad kan om de vogels een keuze te laten maken op dit gebied.
                      Zelf heb ik weinig verstand van dat soort zaken. Ieder z'n vak.

                      Over eventuele werkingen die u mocht ontdekken, "zien" of denken te "zien" of andere eigenschappen / werkingen ook met betrekking tot o.a. de lymfocyten ben ik echter zeer in geinteresseerd.

                      mvg. Eelke

                      Opmerking


                      • #12

                        Opmerking


                        • #13

                          Opmerking

                          Working...
                          X