Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Onderwerp: Anijszaad ?

Senior lid
    Thanks
    5

Anijszaad ?

Zijn er liefhebbers die anijszaad geven aan hun vogels ?

Super Moderator ele's Avatar
    Thanks
    11
    Mijn vogels hebben de beschikking hierover.
    Ik doe een beetje door de zaadmengeling en in de volieres is het ook nog eens "los" beschikbaar.
    Ze eten er niet echt veel van.

mvg. Eelke

Senior lid
    Thanks
    5
    Eelke, mijn aandacht werd deze morgen gevestigd op een recent antwoord van Ton in de rubriek : doornstruikjes :

Ik citeer : "ik heb er ook een vuurdoorn in staan, stevige plant, en er word ook van gegeten, vooral door de dornastrildes, ze eten het jonge blad, toch groeit de plant goed." Bedankt voor dit antwoord, Ton.

Ik stelde me de vraag : wat zit er dan in vuurdoorn, dat die dornastrildes, dat jonge blad nuttigen ?

Zoals gebruikelijk : googelen. Maar, daar kwam eigenlijk niets speciaals voor de dag, veel rotzooi waarvan de bron niet betrouwbaar is. Was, eigenlijk op zoek naar één of andere biochemische stof in die jonge bladeren.

Had al meer dan 15 blz. gegoogeld, tot ik stootte op een lang artikel (beetje in boekvorm) over studies bij kippen (en varkens), waarbij vermeld werd dat anijszaad, toegediend aan kippen, het immuunsysteem zou stimuleren, zeker voor wat betreft de lymfocyten.

Lymfocyten zijn een onderklasse van witte bloedcellen, die een relatief belangrijke rol kunnen spelen in de verdediging tegen bepaalde virussen. Bv. Aids bij mensen wordt veroorzaakt door het HIV-virus, dat zich in eerste instantie richt tot de uitschakeling van deze lymfocyten, in hun verdedigende werking : het virus valt deze lymfocyten aan.

Ook bij vogels, zijn er virussen gekend die hun pijlen richten op de uitschakeling van "vogellymfocyten", om alzo hun vernietigende werking beter te kunnen uitvoeren, of, om zelf beter te kunnen overleven. Zo zou je het ook kunnen noemen.

Daarom de vraag over anijszaad.

Stamgast
    Thanks
    4
    Hallo Alfons:

Natuurlijk is anijszaad goed, zelfs voor zoogdieren.

Ik drink al bijna 50 jaar dagelijks 1 pastis om 4.30 p.m. (dus u nog niet) en voel me daar goed bij.
    Ik heb wel relatief zware rug- en nekwervel problemen, maar zelden of nooit las van bacteriële ziekten.

Varkens en mensen: biologisch niet zo bar verschillend .

Wessel van der Veen.

Senior lid
    Thanks
    5
    Wessel, dan moet ik ook eens zo'n pastis, dagelijks gaan nemen, met al mijn botproblemen. En, als het dan ook nog goed is tegen bacteriële of soortgelijke ziekten, dan is dat mooi meengenomen.

Bedankt voor de raadgeving.

Super Moderator ele's Avatar
    Thanks
    11
    Ook hier wordt anijs genoemd http://edepot.wur.nl/161911 (Stalboekje Pluimvee: natuurlijk gezond met kruiden en andere natuurproduchten)

mvg. Eelke

Senior lid
    Thanks
    2
    Ik geef een verwante plant nl.kruidvenkel aan mijn vogels. Heel de stengel hang ik tussen de vogels. Deze vreten alles op bladeren,zaden enz. De geur is dezelfde dan anijs.
    Ik kweek de planten in de tuin net als teunisbloem, bijvoet,boerenwormkruid, duizendblad, bruidssluier, melkdistel, nigerzaad en niet te vergeten paardebloemen. Kwestie van wat afwisseling te hebben.
    Groeten
    Guy

Senior lid
    Thanks
    5
    Guy, kruidvenkel ken ik niet, maar ik ken wel het groene kruid boven de venkelknol. Mag ik veronderstellen dat je dat bedoelt ?

Ik heb dit jaar mijn venkel nogal laat geplant, wegens plaatsgebrek. Ik gebruik venkel regelmatig tijdens de herfst- en winterperiode. De knol nuttig ik zelf wel, de rest van de plant, na het kuisen van de groente, gaat naar mijn vogels. Maar, dat is hier zo met bijna alle wintergroenten, tijdens de komende koudere periode.

Mensen werpen, veel te veel, als afval weg. Kan nog op een nuttige manier gebruikt worden voor vogels.

Verleden week nog puree/savooikool klaargemaakt : buitenste groene bladeren en dito harde witte bladnerven van de kool, eerst grof gemalen en dan naar de vogels. Zelfde kan je toepassen voor broccoli : de bloemetjes eet ik zelf wel op, de harde delen werpen ze gewoonlijk weg. Neen, ontdoen van de houterige buitenste schil, in kleinere stukjes snijden en deze grof malen. Een deel van uw vogels zullen u dankbaar zijn.

Senior lid
    Thanks
    2
    Alfons,
    Neen, kruidvenkel is redelijk winterhard en vormt geen knol. Het is vaak aanwezig in mengsels voor bloemenweiden. Het loof ziet er hetzelfde uit. De plant heeft geen knol. Ik laat de stengels opschieten en hang deze in voliere. De geur is dezelfde als anijs.
    Groetjes,
    Guy

Senior lid
    Thanks
    5
    Guy, bedankt voor de informatie. Als het redelijk winterhard is, dan zou ik hier in mijnen hof wel een plaatsje kunnen reserveren, zodat ik een konstant voorraadje ter beschikking zou kunnen hebben. Zal het eens goed moeten bekijken, hoe ik het praktisch kan aanpakken tegen de volgende lente.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten