Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Luchtpijpmijt vruchteneters, insecteneters...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    Wat mij vooral stoort bij de meeste van die Speciaalclubs, dat is van zodra er zich een probleem voordoet, dat men direct verwijst naar een of ander " wonder " drankje en of zalfje.
    Kan ik mij zeker in vinden en is nogal eigen aan speciaalclubs. Ik stel mij soms de vraag hoe groot die apotheekkast voor vogelprodukten, bij die liefhebbers eigenlijk is. Maar er is ook een voordeel : zij, die over niets anders praten dan over medicatie en soortgelijken, daar moet ik mijn toekomstige vogels zeker niet kopen.

    Een nieuwe trend is nu, zelf kunstmatige bevruchting(en) uit te voeren.
    Dat luchtmijtpijp bij deze soort vogels kan voorkomen lijkt mij evident
    Dat leek mij ook evident, gelet op de structuur en fysiologische werking van het ademhalingsstelsel van de overgrote meerderheid van dit soort vogels. Feit is nu, gelet op de reacties en het bijna niet-voorkomen van enig wetenschappelijk rapport in deze zin : het komt zo goed als niet voor bij dit type van vogels.

    De reactie van Josly indachtig, dat hij het wel heeft gehad bij een Japanse nachtegaal, maar dat de besmettingshaard, de oorzaak, een kanarie was. Mochten er enkel Japanse nachtegalen aanwezig geweest zijn, dan was de kans klein, mogelijk zelfs onbestaande, dat er een besmetting zou zijn geweest.

    In ieder geval bedankt voor de reactie, inzonderheid ook voor de andere soorten vogels die u hebt vermeld, en, een praktijkervaring van een twintigtal jaren : niet te onderschatten.

    De oorzaak van problemen bij vogels, zoals ziektes, ligt voornamelijk bij de voeding en of behuizing van de vogel(s)
    Volledig mee akkoord, maar ik wil het graag nog anders uitdrukken : de oorzaken zijn terug te vinden in het systeem dat men gebruikt : de totaliteit van alle handelingen in kweek en verzorging, en, huisvesting. Ik heb hier op dit forum al mooie plaatjes van huisvesting gezien, bv. van populier. Mooi, praktisch en net. Doe zo verder, Michael.

    Opmerking


    • #17
      Terloops.

      Voor hen, die willen meedenken : je moet een eventuele oplossing, voorbehoedend, niet gaan zoeken in de wereld van de koolhydraten, eiwitten, vetten, vitaminen en mineralen. Misschien, de werking van vitamine C, als uitzondering.

      Wel, in de immense wereld van de anti-oxidanten, flavanoiden, saponinen, bitterstoffen, glucosinolaten, fytosterolen, polyfenolen, ect...

      Opmerking


      • #18
        Copyright 2012 – Van den Broeck Alfons

        Ivermectine en slechte bevruchting : een mogelijke relatie ?

        Opmerking


        • #19
          basis, mentaliteits verandering , andere denkwijze, hype ongevoeligheid etc.

          kijk heb je het weer................basis

          volgens mij zou het zo moeten zijn dat je met zieke vogel(s) los staand van medicijn gebruik op welke manier dan ook helemaal niet deel neemt in het kweekproces, die sluit je uit namelijk.

          vogels die ziek zijn vlak voor het kweekproces( maarja wat is vlak voor? mijn broedseizoen begint al op 1 januari (niet fictief gesteld, want dit is de "vaste" startdatum al decennia's lang, ook niet helemaal waar want ik verzamel nu al voedsel/nestmateriaal etc. voor volgend jaar .ma.w. ik zit nu al vlak voor de kweek van 2013) en dan is het vaak zo dat ik pas op 1 juni( wel fictief gesteld want dit weet ik nooit van te voren) het eerst ei heb) en waarbij je met chemische troep moet gaan werken betekend maar 1 ding en dat de vogel dus echt ziek is, deze vogel moet je ook uitsluiten voor de kweek, laat deze vogel eerst zijn ziekte "overwinnen" (is niet helemaal waar overigens want bij 9 van de 10 ziektes zijn alleen de symptonen weg en denkt men dus ..................genezen!!!) en laat deze vogel herstellen( als men al de juiste diagnose heeft gesteld aangaande de ziekte en daarop het juiste medicatie en dosis heeft op afgestemd) , m.a.w. geef zo'n vogel de tijd.
          broedproces is "aanslag"op beide vogels ( zowel man als pop).

          komen we bij het "kopje"preventief kuren dan ook maar gelijk..................
          tja preventief kuren tegen wat?
          preventief gekuurde vogels worden niet meer ziek?
          als ik nu met iets kuur dan is de vogel "beschermd"voor zolang de chemische stof in het lichaam van een vogel zit, niet meer en niet minder.
          is de chemische stof uitgewerkt vlak voor het broedseizoen/kweekproces dan heeft men voor jan met de korte achternaam gekuurd want vogel kan gewoon weer ziek worden.
          ziek worden bij "toeval" kan altijd , maar is het wel toeval? waarom zijn er mensen die "altijd"problemen hebben? moet men niet aan andere dingen gaan denken zoals verzorging (in zijn algemeenheid) en omgang met de vogels i.p.v. poedertjes , pilletjes, druppeltjes?


          maargoed als je preventief kuur dan moet je eigenlijk het hele jaar kuren, dan heeft het nut. ( maar dan kuur je gewoon en dus niet preventief)
          selectief kuren heeft in bepaalde periodesmin of meer "zin/nut " voor de rest voegt het niks toe en het werkt al helemaal niet in het voordeel van het algehele avicultuur vogelbestand .

          vogels worden schijnbaar tegenwoordig meer ziek dan vroeger............waar zou dit o.a. in liggen? wie is de schuldige en wie heeft er een potje van gemaakt?
          waarom kunnen sommige mensen het af met 0.0 % aan chemisch medicijn gebruik bij zijn vogels en andere niet? (soorten zijn maar vaak zat hetzelfde).
          welke bestanden zijn van het meest nut/belang als het gaat om "voort te blijven bestaan in avicultuur" , de chemisch geladen vogelbestanden,of de niet chemisch geladen vogelbestanden?

          mvg

          ps: leuk stukje hierboven en het staat nu mooi kort en compact bij elkaar ,deze info is reeds vele malen aan bod gekomen op het cafe(misschien in net andere bewoording) ,dank voor het leesbaar samenvatten. ( misschien moet moderators maar een aparte sectie gaan maken onder het kopje medicijnen.
          kan men voor de zoekende bezoeker alles keurig netjes op een rijte zetten en alle dingen behandelen wat betreft een bepaald medicijn en de toepassing (en) ervan?).

          je zou echter ook nog verder kunnen gaan met de info over iver. het feit dat het voor sommige vogels bij behandeling een dodelijke reactie te weeg brengt. ( en dit ligt niet in het feit of men overdoseert of niet).
          het alternatief op iver.
          (zowel de chemische als de natuurlijk)
          etc etc

          Opmerking


          • #20
            Hallo Alfons ,

            Ik heb zo ieder jaar wel wat zitten van vruchteneters maar nog nooit ben ik geconfronteerd geweest door luchtpijpmijten bij deze vogels , als je ongeveer dezelfde symptonen ziet bij deze vogel ( naar adem snappen ) is het meestal van de schimmel .
            Wat ik nog kwijt wou over ivermectine , ik raad dit product aan niemand aan , ik heb het al verscheidene keren moeten gebruiken en telkens is het verkeerd of bijna altijd verkeerd afgelopen , vroeger deed ik 1 druppel in de nekholte maar doordat het bijna altijd slecht afliep heb ik dan geprobeerd met een wattenstaafje te doppen in de ivermectine en voorzichtig in de holte van de nek gevreven , maar ik had hetzelfde resultaat ik heb het flesje in de vuilbak geworpen en gebruik nu iets anders dat veel beter is , de naam schiet mij nu niet direct te binnen en kan nu niet gaan kijken in mijn kweekhok want het is er donker , maar ik zal het deze week eens posten , dat is poeder dat je in minieme mate over het eivoer mag strooien ,

            Opmerking


            • #21
              ...ik heb het al verscheidene keren moeten gebruiken en telkens is het verkeerd of bijna altijd verkeerd afgelopen...
              ...als je ongeveer dezelfde symptonen ziet bij deze vogel ( naar adem snappen ) is het meestal van de schimmel...
              Daar heeft u ongetwijfeld een punt. Wat me opvalt de laatste maanden is : als een vogel een piepende ademhaling heeft, dan zal het wel luchtpijpmijt zijn. Opgelet liefhebbers : er bestaat ook nog zoiets als verkoudheden bij vogels, zoals er verkoudheden bij mensen bestaan, hetzij acuut, hetzij chronisch, hetzij gewoon banaal.

              En, met de komende herfst- en wintermaanden voor de boeg, gaan langzaam de schimmelsinfecties hun intrede doen : onvoldoende verluchting in de kweekruimte, verhoging van de vochtigheidsgraad, onvoldoende opgebouwde weerstand koudere temperaturen...

              In ieder geval, bedankt voor de informatie.

              Opmerking


              • #22
                pitylus zal misschien wel de infectiemix van DAC bedoelen met 6% doxycycline.
                strooit men ook over fruit etc.

                ander ( op het moment een erg hip hype middel) alternatief voor ivermectine is Cydectin, kan door water gegeven worden.

                ik hoor veel ik zie veel en ken "ze"vrijwel allemaal (ook de niet regulieren middelen die bij apotheker vandaan komen, ik weet vrijwel alle werkzame stoffen of kan erachter komen, mijn vrouw is beherend apotheker bij huis arts, dus heb ook bijna alle medische info tot mijn beschikking, dus ook de alternatieve groep ) en toch............................het lukt me om van die zooi af te blijven allemaal, want ik heb vrijwel nooit problemen, en als ik problemen heb dan laat ik de natuur zijn werk doen, ik zal ten alle tijden doen wat ik kan op een natuurlijke wijze met onkruiden etc. maar mocht het niet baten dan....................jammer en of het nu 1 euro kost of 10.000 euro kost zo'n vogel ik blijf bij mijn principes.
                dat het soms een hard gelach is kan men wel begrijpen denk ik. ( ik kan dus ook echt zelf er een week ziek van zijn als er 1 dood gaat, maar ik weet wel altijd dat ik de beste huisvesting ,voeding. verzorging gegeven heb etc. dus heb er dan uiteindelijk vrede mee. gelukkig heb ik zelde zieke of dode vogels door ziektes ).


                en men kan zo nog tig dingen verzinnen als het gaat om happen,gorgelen etc. bij v.i. vogels en dat het dan geen luchtpijpmijt is.

                wat sterk in opkomst is de laatste tijd bij v.i.vogels is problemen met ademhalen, zuiverheid van zang/roep,gorgelen,happen etc etc door de handopfok.

                kropnaalden, spuiten etc. die verkeerd gebruikt worden, daardoor onstaan beschadigingen, bulten etc etc in de ademhalingsorganen,krop etc.
                vogels bij geleverde inspanning gaan piepen, happen etc. etc.en wat denkt men..................................... juist.

                vaak weet men ook niet dat heel veel v.i. vogels braakpellets/braakballen produceren
                dan ziet men ze dus happen, kokhalzen,snavelschudden etc etc en wat denkt men..................................... juist.

                mvg

                Opmerking


                • #23
                  Als een vogel hapt word er nogal makkelijk geroepen dat het hapziekte is. Maar ik denk ook dat tegenwoordig steeds vaker flaggelaten door oorzaak hiervan kunnen zijn. Dan vertoont de vogel ook dit hap gedrag omdat de flaggelaten slijm in de keelholte achterlaten. Heeft iemand hier ervaring mee of kennis van?

                  Groeten Willem
                  http://www.vogelarena.com/voliere/vo...000001723.html

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                    pitylus zal misschien wel de infectiemix van DAC bedoelen met 6% doxycycline.
                    strooit men ook over fruit etc.

                    ander ( op het moment een erg hip hype middel) alternatief voor ivermectine is Cydectin, kan door water gegeven worden.

                    ik hoor veel ik zie veel en ken "ze"vrijwel allemaal (ook de niet regulieren middelen die bij apotheker vandaan komen, ik weet vrijwel alle werkzame stoffen of kan erachter komen, mijn vrouw is beherend apotheker bij huis arts, dus heb ook bijna alle medische info tot mijn beschikking, dus ook de alternatieve groep ) en toch............................het lukt me om van die zooi af te blijven allemaal, want ik heb vrijwel nooit problemen, en als ik problemen heb dan laat ik de natuur zijn werk doen, ik zal ten alle tijden doen wat ik kan op een natuurlijke wijze met onkruiden etc. maar mocht het niet baten dan....................jammer en of het nu 1 euro kost of 10.000 euro kost zo'n vogel ik blijf bij mijn principes.
                    dat het soms een hard gelach is kan men wel begrijpen denk ik. ( ik kan dus ook echt zelf er een week ziek van zijn als er 1 dood gaat, maar ik weet wel altijd dat ik de beste huisvesting ,voeding. verzorging gegeven heb etc. dus heb er dan uiteindelijk vrede mee. gelukkig heb ik zelde zieke of dode vogels door ziektes ).


                    en men kan zo nog tig dingen verzinnen als het gaat om happen,gorgelen etc. bij v.i. vogels en dat het dan geen luchtpijpmijt is.

                    wat sterk in opkomst is de laatste tijd bij v.i.vogels is problemen met ademhalen, zuiverheid van zang/roep,gorgelen,happen etc etc door de handopfok.

                    kropnaalden, spuiten etc. die verkeerd gebruikt worden, daardoor onstaan beschadigingen, bulten etc etc in de ademhalingsorganen,krop etc.
                    vogels bij geleverde inspanning gaan piepen, happen etc. etc.en wat denkt men..................................... juist.

                    vaak weet men ook niet dat heel veel v.i. vogels braakpellets/braakballen produceren
                    dan ziet men ze dus happen, kokhalzen,snavelschudden etc etc en wat denkt men..................................... juist.

                    mvg
                    dit is volgens mij de enigste manier om vogels te kweken welke vogels dan ook
                    naar medicijnen grijpen is een aangeleerde manier om vogels te kweken ook om de centje,s etc
                    niets voor niets heeft de natuur enkele kruiden bloemen wat dan ook te bieden waar je het meeste mee kan oplossen
                    en net wat wk al aangeeft gaat een vogel om pech gehad al ben je er idd heel ziek van
                    maarja het zal wel zo blijven dat het hoofdzakkelijk om de centje,s gaat

                    mvg
                    Vogels liefhebben is een hobby..........of niet het is liefde voor de natuur...

                    Opmerking


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door pitylus
                      Hallo Alfons ,

                      Ik heb zo ieder jaar wel wat zitten van vruchteneters maar nog nooit ben ik geconfronteerd geweest door luchtpijpmijten bij deze vogels , als je ongeveer dezelfde symptonen ziet bij deze vogel ( naar adem snappen ) is het meestal van de schimmel .
                      Wat ik nog kwijt wou over ivermectine , ik raad dit product aan niemand aan , ik heb het al verscheidene keren moeten gebruiken en telkens is het verkeerd of bijna altijd verkeerd afgelopen , vroeger deed ik 1 druppel in de nekholte maar doordat het bijna altijd slecht afliep heb ik dan geprobeerd met een wattenstaafje te doppen in de ivermectine en voorzichtig in de holte van de nek gevreven , maar ik had hetzelfde resultaat ik heb het flesje in de vuilbak geworpen en gebruik nu iets anders dat veel beter is , de naam schiet mij nu niet direct te binnen en kan nu niet gaan kijken in mijn kweekhok want het is er donker , maar ik zal het deze week eens posten , dat is poeder dat je in minieme mate over het eivoer mag strooien ,
                      Ik was nog de naam van de ontwormingspoeder verschuldigd ( FLUBENOL 5 %); als ik het vermoeden heb dat een vogel wormen heeft doe ik een dopje van een koffielepel bovenop een beetje vers opfokvoer , het mag ook doorroerd worden , na een tweetal weken geef ik dan nog eens , pas op begin met een beetje poeder het zijn geen vitaminen ! heel voorzichtig zijn met ontwormen want bij een hoge dosis sterven de wormen allemaal ineens en kan je problemen hebben dat de wormen in de darmen blijven steken of bij luchtwormen in de slokdarm blijven wat tot gevolg geeft dat de vogel het niet overleeft , beter met kleine dosissen werken en na een paar weken eens herhalen .

                      Opmerking


                      • #26
                        Je wekt mijn interesse op met Flubenol. Ik zou eens moeten navragen of het actief bestanddeel van Flubenol eventueel een werking zou kunnen hebben tegen luchtpijpmijten. Ik sluit het zeker niet uit, gelet op de wijze waarop Flubenol biochemisch kan ingrijpen in de levenswijze van wormen, met uiteindelijk de dood tot gevolg.

                        Flubenol is een veilige ontwormer, met een brede toxicologische onder- en bovengrens.

                        Opmerking

                        Working...
                        X