Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 32

Onderwerp: de echte raszuivere muskuseend

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    56
    Lol, ja de grote schijteend dat is idd. de beste benaming.

Ik heb ook een tijdje zo'n koppel voor de deur gehad, ze lopen allemaal los hier in het dorp en komen van de kinderboerderij, maar als je 1 maal 1 boterhammetje geeft dan kom je er niet meer van af, een blijven ze de hele dag voor je deur staan.
    En kan je je straatje weer gaan schoonspuiten, mijn god wat kunnen die beesten schijten zeg.

Lid
    Thanks
    0
    dt zijn inderdad jonge dieren, normaal mag het wit bij de echte raszuivere niet te zien zijn, en niet te veel rood op de snavel, ze mogen een klein beetje wit hebben, ook ni teveel wratten zeker niet rond heel het gezicht, de naam kaapse eend is fout naar mijn mening, er is wel de kaapse taling maar die is inderdaad van zuid afrika afkomstig, als ik van deze muskuseenden jongen heb laat ik ze ook onderzoeken naar raszuiverheid want zeker ben je nooit

Lid
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ele Bekijk Bericht
    Zoiets?

Bron: http://www.kleindiermagazine.nl/KMon...ml/page43.html

Waarom zoveel namen voor 1 dier, of is dat streekafhankelijk zo gekomen?

mvg. Eelke
    deze is geen zuivere op de foto teveel rood en wit

Super Moderator ele's Avatar
    Thanks
    11
    Wat mij opviel was dat ik (de eenden eigenlijk) meestal veel jongen had, grote nesten.
    Is dat bij de zuivere wildkleuren ook zo?

mvg. Eelke

Lid
    Thanks
    0
    nee die leggen minder eieren, en leggen niet meerdere keren achtereen zoals de tamme soort wel doet

Stamgast rupicola's Avatar
    Thanks
    40
    normaal mag het wit bij de echte raszuivere niet te zien zijn, en niet te veel rood op de snavel, ze mogen een klein beetje wit hebben

Merkwaardig! Is dit een TT eis of iets dergelijks?

Wilde adult vogels laten namelijk wel degelijk een witte vlek zien en ook in de mij voorhanden literatuur (w.o. diverse veldgidsen uit de regio) zie ik ze steeds met zichtbaar witte vlek afgebeeld.
    Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Lid
    Thanks
    0
    maar in hun natuurlijk biootoop komen ook veel gedomisticeerde soortgenoten voor, dus zullen er ook al wel gekruisd zijn, het wit zal mogen maar zeker niet meer dan een plekje, en het rood op de snavel mag zeker niet meer als de helft zijn

Thanks
    40
    Dat klopt en het kruisen met gedomesticeerde soortgenoten is in het verspreidingsgebied ook zeker het geval.
    Sterker nog, het vormt een aanzienlijke bedreiging voor de oorspronkelijke wilde populatie.

Aan de andere kant is het bepaald niet gebruikelijk dat b.v. veldgidsen andere dan beschrijvingen van de oorspronkelijke verschijningsvormen hanteren.

Naast afbeeldingen van volwassen wilde exemplaren kom ik in literatuur toch echt steeds de - ik zou haast willen zeggen kenmerkende witte vlek- bij deze soort tegen.

Vandaar mijn opmerking/vraag of jou stelling -dat bij echt raszuivere vogels geen wit zichtbaar mag zijn- wellicht iets te maken heeft met een standaardomschrijving of andere TT eisen.

Voor wat betreft de hoeveelheid rood bestaat er inderdaad een aanzienlijk verschil tussen de wilde/oorspronkelijke- en gedomesticeerde verschijningsvorm(en).
    Amigo de los Psittacidos

Lid
    Thanks
    0
    dat van dat wit heb ik gehoord van bepaalde mensen, als ik volgend jaar kuikens heb ga ik deze proberen laten te testen op raszuiverheid, het zou jammer zijn als deze soort helemaal gedomisticeerd wordt , dan is er feitelijk weer een soort met uitsterven bedreigd , die op het filmpje lijkt mij een echte wilde

Thanks
    40
    Ten aanzien van alle vormen van domesticatie, mutaties en andere menselijke selectiemethoden, is het wenselijk dat er voldoende zuivere populaties blijven bestaan.

Welke opties zijn er voor wat betreft 'het laten testen op raszuiverheid' ?

Voor zover ik weet betreft het bij de gedomesticeerde muskuseenden 'slechts' kleurafwijkingen/mutaties en geen infok van andere soorten.
    Een of beter nog enkele generaties fokresultaten zouden dus al een aardig inzicht moeten kunnen geven.

Bestaan er genetische verschillen tussen wilde- en gedomesticeerde vogels met een wildkleur?
    Amigo de los Psittacidos

Forum Rechten