Mededeling

Collapse
No announcement yet.

de echte raszuivere muskuseend

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    normaal mag het wit bij de echte raszuivere niet te zien zijn, en niet te veel rood op de snavel, ze mogen een klein beetje wit hebben

    Merkwaardig! Is dit een TT eis of iets dergelijks?

    Wilde adult vogels laten namelijk wel degelijk een witte vlek zien en ook in de mij voorhanden literatuur (w.o. diverse veldgidsen uit de regio) zie ik ze steeds met zichtbaar witte vlek afgebeeld.
    Amigo de los Psittacidos

    Look deep into nature and you will understand everything better

    Opmerking


    • #17
      maar in hun natuurlijk biootoop komen ook veel gedomisticeerde soortgenoten voor, dus zullen er ook al wel gekruisd zijn, het wit zal mogen maar zeker niet meer dan een plekje, en het rood op de snavel mag zeker niet meer als de helft zijn

      Opmerking


      • #18
        Dat klopt en het kruisen met gedomesticeerde soortgenoten is in het verspreidingsgebied ook zeker het geval.
        Sterker nog, het vormt een aanzienlijke bedreiging voor de oorspronkelijke wilde populatie.

        Aan de andere kant is het bepaald niet gebruikelijk dat b.v. veldgidsen andere dan beschrijvingen van de oorspronkelijke verschijningsvormen hanteren.

        Naast afbeeldingen van volwassen wilde exemplaren kom ik in literatuur toch echt steeds de - ik zou haast willen zeggen kenmerkende witte vlek- bij deze soort tegen.

        Vandaar mijn opmerking/vraag of jou stelling -dat bij echt raszuivere vogels geen wit zichtbaar mag zijn- wellicht iets te maken heeft met een standaardomschrijving of andere TT eisen.

        Voor wat betreft de hoeveelheid rood bestaat er inderdaad een aanzienlijk verschil tussen de wilde/oorspronkelijke- en gedomesticeerde verschijningsvorm(en).
        Amigo de los Psittacidos

        Look deep into nature and you will understand everything better

        Opmerking


        • #19
          dat van dat wit heb ik gehoord van bepaalde mensen, als ik volgend jaar kuikens heb ga ik deze proberen laten te testen op raszuiverheid, het zou jammer zijn als deze soort helemaal gedomisticeerd wordt , dan is er feitelijk weer een soort met uitsterven bedreigd , die op het filmpje lijkt mij een echte wilde

          Opmerking


          • #20
            Ten aanzien van alle vormen van domesticatie, mutaties en andere menselijke selectiemethoden, is het wenselijk dat er voldoende zuivere populaties blijven bestaan.


            Welke opties zijn er voor wat betreft 'het laten testen op raszuiverheid' ?

            Voor zover ik weet betreft het bij de gedomesticeerde muskuseenden 'slechts' kleurafwijkingen/mutaties en geen infok van andere soorten.
            Een of beter nog enkele generaties fokresultaten zouden dus al een aardig inzicht moeten kunnen geven.

            Bestaan er genetische verschillen tussen wilde- en gedomesticeerde vogels met een wildkleur?
            Amigo de los Psittacidos

            Look deep into nature and you will understand everything better

            Opmerking


            • #22
              @ Josly: je vorige post is me eerlijk gezegd niet geheel duidelijk.


              Een bepaalde soort heeft een specifiek/uniek DNA profiel.

              Het feit dat inmenging van een andere soort (hybridisatie) uit een DNA profiel te herleiden is is mij volkomen duidelijk.
              Ook het feit dat een (al dan niet uitwendig zichtbare) mutatie een afwijking op het DNA profiel veroorzaakt is begrijpelijk.

              Het domesticatie-proces daarentegen heeft vooral betrekking op gedragsveranderingen ten opzichte van natuurlijke gedragingen.
              Gewenning/aanpassing aan andere omstandigheden zijn zaken die bij sommige soorten binnen een generatie of zelfs al bij wildvang exemplaren tot (volledige) ontwikkeling komen.
              Bij andere soorten duurt hetzelfde proces soms meerdere generaties.
              Naar mijn idee hoeven dergelijke gedragsaanpassingen niet perse genetisch vast te liggen.

              Misschien zie ik iets over het hoofd, maar ik vraag me dus af of een gedomesticeerde vogel genetisch wel (voldoende) afwijkt van een wilde soortgenoot, om dit uit een DNA profiel te kunnen herleiden.
              Amigo de los Psittacidos

              Look deep into nature and you will understand everything better

              Opmerking


              • #23
                De link verwijst naar beslist interessante informatie hetgeen blijk geeft van steeds verder geavanceerde methoden om genetisch onderzoek in te zetten bij determinatievraagstukken en taxonomie in het algemeen.

                Neemt niet weg, dat mij nog steeds onduidelijk blijft hoe het nu precies zit met betrekking tot genetische verschillen tussen een bepaalde soort en een gedomesticeerde soortgenoot.


                Een en ander iets meer plastisch voorgesteld aan de hand van bijvoorbeeld de zebravink:

                Het DNA profiel van deze mondiaal bekende vogelsoort heeft, evenals alle andere levensvormen, een specifiek eigen patroon.

                Het DNA profiel van de Timor zebravink zal daar enigszins van afwijken.

                Het DNA profiel van een hybride/bastaard vogel (b.v. zebravink x binsenastrilde) zal zeker afwijken van het 'standaard' profiel.

                Het profiel van een -om het even welke- kleurmutatie zebravink zal eveneens afwijken van het 'standaard' profiel.

                Rest de vraag in hoeverre het DNA profiel van een gedomesticeerde theoretisch raszuiver gehouden wildkleur zebravink afwijkt van het profiel van een wild exemplaar.

                Amigo de los Psittacidos

                Look deep into nature and you will understand everything better

                Opmerking


                • #24
                  Domesticatie (van het Latijn domus, huis) is het proces waarmee de mens dieren en planten (door selectie en fokken), zodanig van eigenschappen verandert zodat deze steeds meer aangepast raken aan het leven dichtbij en in dienst van de mens.
                  (voor het gemak even deze wikipedia versie)

                  Verandering van eigenschappen (mutatie) hoeft dus niet 'zichtbaar' te zijn en kan dus betrekking hebben op bijvoorbeeld een gedragsverandering.

                  Selecteren op b.v. rustige vogels of vogels die grote legsels grootbrengen zijn daar voorbeelden van.
                  De vraag is of dergelijke 'onzichtbare' veranderingen te herleiden zijn uit een DNA profiel.

                  Ofwel zou een bloedmonster van een gedomesticeerd exemplaar tussen een aantal bloedmonsters van wilde soortgenoten op basis van DNA onderzoek te selecteren zijn.

                  Dan ook maar weer even terug naar de sierwatervogels waar het allemaal om is begonnen.

                  Kan een wildkleur muskuseend op raszuiverheid getest worden?
                  Ja, want eventuele hybridisatie zou zelfs na enkele generaties nog aan het licht komen en dat geldt tevens voor genetische afwijkingen. (mutaties)

                  MAAR
                  in hoeverre kan worden vastgesteld of ze al dan niet gedomesticeerd zijn of in welk stadium van een eventueel domesticatie proces ze zich dan bevinden . . .?

                  Het zou overigens fantastisch zijn als dit technisch mogelijk zou blijken en zeker als er ook nog verschil in stadium kan worden vastgesteld.
                  Dat zou betekenen dat naast het feit dat kan worden vastgesteld of een soort al dan niet raszuiver is wellicht een berekening kan worden gemaakt van het aantal generaties dat een exemplaar van de wildstatus af staat.
                  Amigo de los Psittacidos

                  Look deep into nature and you will understand everything better

                  Opmerking


                  • #25
                    oeps; leer al wa alles kanbehalve ? abn .
                    snap niks van julie zever . meen ik ze .
                    denk eens diepe na , mensdom .??

                    Opmerking


                    • #26
                      Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                      Hallo,

                      Sorry.

                      Door omstandigheden was ik te laat.

                      Voor diegene die het interesseert de volgende informatie.

                      https://www.plosone.org/article/info...l.pbio.0020312

                      Opmerking


                      • #27
                        De diverse tijdsaanduidingen onder de link van Eric 008 geven al aan dat de betreffende kennis en techniek inmiddels niet nieuw meer is.

                        Om een en ander voor het eveneens door Eric genoemde doel effectief inzetbaar te maken zou het zinvol zijn dat er zo spoedig mogelijk betaalbare thuissetjes voor particulieren op de markt gaan komen, zodat dergelijke controle onderzoekjes routinematig kunnen worden ingezet.
                        Amigo de los Psittacidos

                        Look deep into nature and you will understand everything better

                        Opmerking


                        • #28
                          Oorspronkelijk geplaatst door rupicola
                          De diverse tijdsaanduidingen onder de link van Eric 008 geven al aan dat de betreffende kennis en techniek inmiddels niet nieuw meer is.

                          Om een en ander voor het eveneens door Eric genoemde doel effectief inzetbaar te maken zou het zinvol zijn dat er zo spoedig mogelijk betaalbare thuissetjes voor particulieren op de markt gaan komen, zodat dergelijke controle onderzoekjes routinematig kunnen worden ingezet.
                          ik zou gelijk een doos vol bestellen en begon met testen bij de neophema,s waar veel niet mogelijk schijnt te zijn .

                          Opmerking

                          Working...
                          X