Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: de schama en zijn staart.

Junior lid
    Thanks
    0

de schama en zijn staart.

ik vraag mij af , zijn er in nederland nog schamakwekers actief die echt moeite doen om schama's te kweken met een langere staart. ik ben hier nu een paar jaar mee bezig , streng selecteren en stad en land afreizen om vogels te vinden met een wat langere staart, dit valt vaak tegen, men beweerd dat de staarten van de aangeboden vogels wel 23 centimeter zijn , kom ik daar zijn ze 17,5 centimeter.
    hoe moeten we de staart meten ? ik denk de vogel in de hand nemen , de staart haaks op het lichaam naar boven en dan tot aan het knikpunt meten.
    ik heb enkele mannen met staarten van rond de 20 cm. dit zijn toch al behoorlijke vogels.
    ik heb vorig jaar een man gevonden met een staart van 21 cm , een prachtige vogel en een heel goede zanger, zijn er die schama's hebben met langere staart ? (in Nederland bedoel ik).
    hier heb ik een mooie pop op gezet met een staart van 15 cm , mijn mening is dat de staartlengte van de pop heel belangrijk is voor het nageslacht.
    ik heb hier nu 8 jongen van , afwachten dus.
    zou het een optie zijn om naar signapore te reizen en daar enkele goede vogels te kopen en in te voeren ? wie weet of dat mogelijk is ? ik heb het geld en de moeite er wel voor over.
    ik zou de schamahouders willen vragen , meet de staarten van jullie schama's en laat het weten op dit forum zodat we misschien door vogels te ruilen tot mooie langstaart schama's in nederland kunnen komen.

Zou het niet zo zijn dat het per ondersoort erg verschilt? Volgens mij zijn er ondersoorten met lange èn met kortere staarten.
    Dan is het zaak aan de juiste vogels te komen.

Maar, ik heb er geen ervaring mee...

Stamgast Drum's Avatar
    Thanks
    29
    Beste shama, zoals Ton al vermeldde zijn er ondersoorten met een langere staart. Dus om dit proberen te kweken en te selecteren uit de soort(en) met de kortere staart is eigenlijk onbegonnen werk. Er zijn wel liefhebbers in Nederland die de shama met de langere staart houden.
    Er zit in ieder geval een liefhebber in Staphorst bij mijn weten.
    Om ze in te voeren uit het land van herkomst zal een lange en dure weg worden mocht het je lukken, gezien de importstop op vogels en alle bijkomende zaken.

Junior lid
    Thanks
    0

de schama en zijn staart.

Omdat ik regelmatig in Indonesië zit, I.v.m schoonfamilie heb ik het plan opgepakt om te proberen een paar vogels voor eigen gebruik mee te gaan nemen als ik in september er weer heen ga. Momenteel ben ik aan het uitzoeken wat er allemaal voor komt kijken. De prijzen van de shama's in Sumatra variëren van €30- 90,- afhankelijk van de zang kwaliteiten. Mocht iemand informatie hebben over het meenemen van een paar vogels dan hoor ik dit graag. Ook informatie over de transport kooi is heel erg welkom. Gr Andre.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Irene Puella Bekijk Bericht
    Omdat ik regelmatig in Indonesië zit, I.v.m schoonfamilie heb ik het plan opgepakt om te proberen een paar vogels voor eigen gebruik mee te gaan nemen als ik in september er weer heen ga. Momenteel ben ik aan het uitzoeken wat er allemaal voor komt kijken. De prijzen van de shama's in Sumatra variëren van €30- 90,- afhankelijk van de zang kwaliteiten. Mocht iemand informatie hebben over het meenemen van een paar vogels dan hoor ik dit graag. Ook informatie over de transport kooi is heel erg welkom. Gr Andre.
    André,

Heb je misschien ook mooie vogelfoto's van de shama's van eerdere bezoeken.
    M.vr.gr.
    Wim van der Linden
    http://www.vvvogelvreugd.nl/

Vogelfoto's en kweekverslagen zijn altijd welkom.

Forum Rechten