Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gered vogeltje (soort?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Gered vogeltje (soort?)

    Hoi vogelaars,

    Op vakantie in Spanje hebben mijn vriend en ik vanmiddag dit vogeltje van de straat geplukt. Het vliegen wilde nog niet zo aardig lukken... Volgens de dame bij de dierenarts waar we hem naar toe gebracht hebben was het een jonkie, dus wellicht leert hij het nog.
    Hij wordt nu doorgegeven aan de dierenambulance.

    Iemand enig idee wat voor een diertje dit was?



    Groetjes, S

  • #2
    jonge gierzwaluw.

    Denk niet dat je de vogel hoefde te redden, ouders zijn meestal niet ver uit de buurt van de "gevonden" vogels
    vriendelijke groet
    Henk

    Opmerking


    • #3
      Oei! Dan zijn we toch minder heldhaftig geweest dan gedacht... Hij lag met wijd gespreide vleugels vrij hulpeloos te wezen op een min of meer drukke stoep, dus in onze onwetendheid hebben we maar besloten hem mee te nemen. Hoezo jeugdtrauma?

      Opmerking


      • #4
        Lijkt op een roofvogel. Een jonge valk?

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door JolandaRaspe
          Lijkt op een roofvogel. Een jonge valk?
          Er was al gierzwaluw genoemd dus geen valk in dit geval,en een vogeltje van een cm of 15-20 zal geen valk zijn en volledig in de veren zijn.
          Mvg,
          Kingfisher.

          Opmerking


          • #6
            is inderdaad een jonge gierzwaluw.

            Probleem met die vogels is dat ze eenmaal aan de grond niet of nauwelijks meer op kunnen vliegen.

            In geval dergelijke vogels een gezonde indruk maken (helder uit de ogen kijken, proberen weg te komen en/of geen beschadigde bevedering hebben opgelopen) kan de 'redding' volstaan met het in de lucht gooien van de vogel.

            Vrijwel altijd vliegen ze dan meteen goed weg.
            Amigo de los Psittacidos

            Look deep into nature and you will understand everything better

            Opmerking


            • #7
              Yep de pootjes zijn te kort om normaal te kunnen opstijgen.

              Deze vogels komen eenmaal in de lucht nooit meer op de grond, ze blijven bijna hun leven lang door vliegen, ze halfslapen zelfs in de lucht op een hoogte van 2 tot 5 kilometer.
              Groeten Michael

              https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

              Opmerking


              • #8
                Leggen ze dan ook eitjes in de lucht?
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

                Opmerking


                • #9
                  Ik vermoed dat de mannetjes de nestjes dragen.

                  Ik weet een hele groep te zitten die de nesten gemaakt hebben onder de dakpannen van gebouwen.
                  De meeste nesten zitten op de zuidkant.
                  Een prachtig gezicht die af- en aanvliegende vogels.

                  mvg. Eelke

                  Opmerking


                  • #10
                    wellicht hebben jullie mijn filmpje gemist,daarin was ook een gierzwaluw en op dezelfde wijze gevonden als hierboven.

                    wat men zegt en beweerd is allemaal gedeeltelijk waar.

                    bij mij kroop de gierzwaluw vanuit zijn positie naar het hoogste punt toe.(is ook natuurlijk gedrag bij jongen die uitvliegen en een foutje maken).
                    zet een gierzwaluw voor een muur en hij kruipt er zo langsheen naar boven (het korte pootjes verhaal en waarvoor ze dus dienen).

                    het is gemakkelijker voor een gierzwaluw om van een hoogte op te stijgen dan van de grond af.....................maar ze kunnen dit wel zeker.

                    m.a.w. ze komen ook wel eens op de grond maar dat zijn opzeker uitzonderingen.(kunnen ook opstijgen vanaf de grond dus maar moeizaam).

                    mooi linkje wel is www.gierzwaluw.com

                    mvg

                    Opmerking


                    • #11
                      Dat klopt (uiteraard) helemaal WK, maar doordat ze zo moeizaam kunnen opvliegen of de gelegenheid daartoe slechts met moeite kunnen bereiken zijn gierzwaluwen die op enig moment aan de grond zijn geraakt in feite te lang te kwetsbaar. Het gaat vaak om een tuin bij huis. (Katten etc.)

                      Het stuntelige gedrag van giertjes aan de grond en het feit dat je ze dan gemakkelijk kunt oppakken heeft als gevolg dat een beetje normaal mens de neiging heeft om ze te moeten redden.
                      Dat kan inderdaad -zonder verdere toestanden- door ze op te pakken en in de lucht te gooien.


                      . . . . . en uiteraard heb ik je filmpje niet gemist!
                      Amigo de los Psittacidos

                      Look deep into nature and you will understand everything better

                      Opmerking


                      • #12
                        Dankjewel voor alle berichtjes!

                        Dit vogeltje is inderdaad een paar keer in mijn kanten jurkje geklommen maar na het "opstijgen" vanaf mijn schouder al snel weer ter aarde gestort. Hij miste aan zijn ene vleugel ook 3, 4 van de grootste, buitenste veertjes (ik weet niet of dat genoeg is om ze neer te laten storten?).

                        In ieder geval was het geen goed plan om hem zo op de stoep van de binnenstad te laten liggen, en inderdaad, mijn kennis van vogels gaat niet zo ver dat ik weet welk kuiken ik wel, en welke ik ook vooral NIET de lucht in moet gooien... De dierenambulance zal hem vast goed verzorgd hebben!

                        Opmerking

                        Working...
                        X