Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: EnchytrieŽn

Senior lid Goudengould's Avatar
    Thanks
    0

EnchytrieŽn

Hallo,

Ik ben eens Cubavinken wezen halen bij een vrouw die al lang met Cubavinkjes bezig is. Een geweldige kweekster die echt wist waar ze over sprak.

Toen ik daar de vogels stond te bekijken vroeg ze of dat ik nog interesse had om nog iets voor de vogels erbij te doen. Ik wist niet wat ze bedoelde maar wilde wel eens zien wat ze bedoelde.

Ze schoof een stenen pot onder een tafel vandaan en ik zag het al gelijk. In de pot zaten hele kleine witte wormpjes, de EnchytrieŽn. Ze kweekte ze zelf en vertelde dat ze ze ooit van iemand had gehad, minstens 10 jaar geleden. Ze gebruikte ze voor de vogeltjes, die waren er gek op. Ze zette een schaaltje in een kooi en er kwamen gelijk vogeltjes op af zoals cubavinken en blauwfazantjes.

Volgens haar kon je er veel van geven, want de vogels werden hier niet te fanatiek van zoals je bij buffolows vaak hebt.

Ik kweek ze nu zelf ook al een jaar. Volgens haar was het het best in 2 potten te kweken zodat de populatie weer aan kon sterken als je er van gevoerd had.

Het kweken gaat erg makkelijk. Ik heb gewoon 2 potten met (pot)grond gevuld en er de EnchytrieŽn in gedaan. Verder doe ik er elke 3 of 4 weken wat afval in ( Dan schep ik afval in de grond). Bestaand uit een beetje boter/(satť)saus, wat groente/fruit en brood. Ze teren er goed op.

Nou heb ik er 2 problemen mee:
    - Toch krijg ik nog steeds niet zoveel wormpjes als zij in haar potten had zitten.
    - Vind het zelf ook moeilijk om het te geven aan de vogels omdat er natuurlijk wel afval in de grond is gegaan. Durf het eigenlijk niet zo.

Daarom heb ik het eigenlijk nog maar weinig gegeven aan de vogels. Hoewel ik moet zeggen dat een koppel cubavinken die wormpjes kreeg en de jongen er heel goed uit zien.
    Volgens haar kan het zeker gaan kwaad, maar komt het ze juist ten goede, ze heeft ze immers al erg lang en ze zit aan de top. Mooiere cubavinkjes dan bij haar heb ik zelden tot nooit gezien.

Hebben er nog meer mensen ervaring met deze ''EnchytrieŽn'' ?

Ik hoor het graag!

Ik ken ze alleen als visvoer, heel veel soorten vissen eten ze graag.
    Met voeren aan vogels heb ik geen ervaring, daarmee wel weer met muggelarven.

Ik zou me niet zo druk maken om dat "afval", je wil niet weten wat vliegen,wormen, meelwormen en dergelijke normaal eten.

Stamgast
    Thanks
    0
    yep gegeven /uit geprobeerd
    ben ervan afgestapt , vindt de verhoudingen niet goed alszijnde voedseldier

http://www.waterwereld.nu/enchy.php

mvg

Senior lid Goudengould's Avatar
    Thanks
    0
    Je bedoelt de verhoudingen met het vet gehalte?

Ik ben er zelf wel tevreden over. Alleen had ik er wel wat twijfels over i.v.m. het eten van de wormpjes en de hoeveelheid.

Ik vind ze ideaal. Je kan ze zelf kweken. En ik geef ze gewoon met grond en al. Er komen altijd nog zaden in de pot die uitschieten. En dat vinden de vogels ook lekker. En daarom ook de vraag. Want in die potgrond zitten natuurlijk ook wel de resten van het voer van de wormpjes zelf. Nou doe ik het wel altijd op dezelfde plaats van de pot dus kan ik daar wel rekening mee houden..

Junior lid
    Thanks
    0
    hoe ik het doe gewoon een box van schuimrubber nemen dan potgrond erin dan de enchytreen erin en dan leg je er een boterham op in melk gedopt .deksel erop en dan op een donkere plaats zetten bijvoorbeeld de kelder na 2 weken heb je er duizenden ,ook wel een reserve aanleggen laat eens weten of het goed werkt bij mij wel hoor al jaren .vroeger gaf ik die aan mijn discussen (vissen)

Forum Rechten