Pagina 6 van de 6 EersteEerste ... 456
Resultaten 51 tot 56 van de 56

Onderwerp: theine

Stamgast van Tuijl's Avatar
    Thanks
    43
    In de menselijke geneeskunde/homeopathie gebruikt men berberine voor het stimuleren van de algemene werking van het darmstelsel en de lever : bloedtoevoer, secreties allerhande, afscheiding van galvocht voor een betere vertering van de opgenomen voedingsstoffen. Je zou dat kunnen vergelijken met het ontwikkelen van een probiotische activiteit : herstellen darmfunctie/leverfunctie met het doel om ziekteverwekkende microörganismen geen kans te geven.
    zo had ik het nog niet bekeken maar dat het dus een goede invloed heeft op de darmen en het spijsverteringsstelsel is opvallend.
    De vraag die ik me momenteel stel is of men ontpitte mahoniebessen voedert aan vruchteneters. Het is de pit die overwegend giftig is, in veel mindere mate het vruchtvlees.
    goed punt maargoed we kennen allemaal de kers en daarvan zou ook overwegend de pit giftig zijn. dit is één grote pit en kan je er makkelijk uithalen. een techniek overigens die de merels en lijsters niet toepassen.

Stamgast rupicola's Avatar
    Thanks
    41
    Citaat:
    De vraag die ik me momenteel stel is of men ontpitte mahoniebessen voedert aan vruchteneters. Het is de pit die overwegend giftig is, in veel mindere mate het vruchtvlees.

goed punt maar goed we kennen allemaal de kers en daarvan zou ook overwegend de pit giftig zijn. dit is één grote pit en kan je er makkelijk uithalen. een techniek overigens die de merels en lijsters niet toepassen.
    Het ligt erg voor de hand dat de pit van de mahoniebes (inclusief de toxinen) het darmstelsel van diverse soorten vogels kan passeren zonder dat dit gevolgen heeft voor de vogel.
    Doel is dat de plant zich middels verspreiding van deze pitten kan vermeerderen, niet om de transporteurs te doden.
    Het gif dient wel om de pit zelf te beschermen. (b.v. tegen kleine knaagdieren)
    Wanneer we deze bessen bijvoorbeeld aan papegaaiachtigen zouden voeren bestaat er, althans voor de soorten die de pit openen, wel degelijk een risico.
    Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Thanks
    43
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rupicola Bekijk Bericht
    Doel is dat de plant zich middels verspreiding van deze pitten kan vermeerderen, niet om de transporteurs te doden.
    dit snap ik wel maar zou het zo kunnen zijn dat er vogels zijn die een dergelijke spijsvertering hebben dat ze er niet tegen kunnen

Stamgast rupicola's Avatar
    Thanks
    41
    Ja dat kan, maar om in contact te komen met de toxinen moeten die vogels wel de pit openen en dat doen duiven niet.
    Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Senior lid
    Thanks
    5
    ...maar om terug te komen op het onderwerp theine, in het pdfje van zwartkopje stond ook een dierentuin die hiermee aan het experimenteren waren. zijn hier al resultaten van?
    Ik kan ze momenteel nergens terugvinden. Als ze er zouden zijn, dan ga je dat via een omweg moeten zoeken, door de bibliografie van bepaalde aanverwante artikels te raadplegen.

Het probleem met het lezen van artikels over ijzeropstapelingsziekte bij vogels, is dat er telkenmale "iets" nieuw bijkomt, dat van invloed kan zijn op de ziekte. Dus, zoveel te meer je erover leest, zoveel te meer vraagtekens, invloeden...die te voorschijn komen.

Deze morgen wordt "denkpiste 2", die ik hiervoor vermeld had, gedeeltelijk bevestigd als een mogelijke oorzaak, en de voornaamste boosdoener in dat verhaal, zou vetzucht/vervetting zijn.

Dus, momenteel moet ik rekening houden met de volgende onderdelen, die allemaal een invloed kunnen uitoefenen op het ontwikkelen van ijzeropstapelingsziekte :

-Ijzer : biologische beschikbaarheid in voeding, omzetting van ijzer3+ naar ijzer2+
    -Vitamine C.
    -Tanninen.
    -Organische zuren in planten zoals bv. oxaalzuur en/oxalaten.
    -Fytinezuur en zijn fytaten in planten.
    -Vetzucht of mogelijke aanverwanten.
    -De rol van omega-vetzuren in de gegeven voeding.
    -Koper.
    -Bepaalde vormen van experimentele medicatie.
    -Bacteriële infecties.

We komen er wel uit, maar dit vraagt tijd.

Thanks
    43
    http://www.neushoornvogel.nl/hoofdpa...rstapeling.htm

dit artikeltje van Dr. G. Werquin geeft aan dat er thannine in de pellets word verwerkt omdat ze remmend werken, qua ijzeropstapeling. het zou dus al bewezen moeten zijn...

http://www.versele-laga.com/Nutri/Nu...o/Info36nl.pdf

http://www.versele-laga.com/nutri/Nu...o/Info39nl.pdf

de pellets worden in de artikels weggezet als 'wondermiddelen' maar dit wordt niet altijd zo ervaren, zo is het ijzerhalte laag, wat goed is. het vitamine C gehalte kan lager, zie korrels als F16. lager lijkt mij beter, al zal ieder dier uiteindelijk ook vitamine C nodig hebben, dus het moet er wel in zitten.
    deze 2 punten zijn positief.
    ik hoor wel veel verhalen over bijvoorbeeld vruchtenduif doffers die erg fanatiek tot agressief zijn, door het hoge energie gehalte. dit is ongunstig voor broedsucces. dit is dus een negatieve kant. (T-20 heeft een nog hogere energie gehalte omdat dit bestemt zou moeten zijn voor opgroeiende vogels)

Quote van Versele Laga:
    Ook voor de kweek van andere grotere
    vruchteneters zoals beo’s, toekans en fruitduiven zal
    NutriBird T20 een uitermate geschikt voeder zijn.
    hier ben ik het dus mee oneens, hoe dit zit voor toekans e.d. weet ik niet

Pagina 6 van de 6 EersteEerste ... 456

Forum Rechten