Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Els takken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Els takken

    Is de Els een giftige boom voor kromsnavels of niet? Ik vindt er niks van terug op het internet.

    Grtz, Filip

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Fillie
    Beste vriend, de zaden zijn giftig, maar er zijn verschillende elsen slimmerd, zwarte, groene, ... Dus dont try to be THE smart Guy, het is een inlichting dat ik vraag. want jullie zijn niet het enige forum
    Elzen zaden is het beste wintervoer voor de elzensijzen, ook worden de elzenproppen veel door Amerikaanse sijzen kwekers aan hun vogels gegeven.

    Als deze giftig waren hadden we massale sterfte denk ik zo.

    Ik denk dat het met de giftigheid van de takken ook wel mee zal vallen, maar bij twijfel kan je beter de wilgentakken geven aan je kromsnavels
    Groeten Michael

    https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

    Opmerking


    • #3
      Els is een erg goede boom voor vogels in het algemeen. De elzenproppen zijn in het najaar een lekkernij voor diverse vogels.
      Groeten,
      Johan

      http://johanhendriks.webklik.nl

      Opmerking


      • #4
        Misschien een interessante site.



        groet Henk.
        Met vriendelijke groet:
        Henk.

        Opmerking


        • #5
          mooie site Henk!

          maar toch heb ik zo mijn twijfels op de site staat dit:

          1. Liguster



          1. bast, bladeren en bessen giftig

          ik weet nog wel dat een aantal jaar geleden de liguster haag bij ons vol zat met een 30tal kramsvogels die lekker zaten te snoepen van de besjes....

          Opmerking


          • #6
            Ja klopt, ik weet wel dat vogels bijna niet bang voor giftige bessen hoeven te zijn, want het zijn meestal de pitten die giftig zijn.
            Maar er zijn altijd uitzonderingen bij, zoals vogels die een speciaal spijsvertering hebben.
            En aangezien vogels een snelle spijsvertering hebben, poepen ze die al of niet giftige pitten er snel weer heel uit.

            Bij dieren is het anders, denk maar aan de taxus baccata, de mantel van de bes is te eten, maar als de pit gekneusd wordt gaat het dier eraan.

            Tragisch voorbeeld was bij mijn nicht, waar de dieren geiten en schapen allemaal dood in de wei lagen want het draad was kapot en ze konden op een ander gedeelte komen, waar ze van de taxus aten. helaas pindakaas.

            groet henk.
            Met vriendelijke groet:
            Henk.

            Opmerking


            • #7
              Ik voerde mijn valkparkieten altijd wilgentakken, ging altijd goed, maar daar werd zelfs van gezegd, dat de eerste sap die gaat stromen in het voorjaar giftig voor de vogels zou zijn. Maar ik gaf de parkieten van mijn tante dit jaar de eerste wilgetakken van het jaar, en die leven nog hoor..
              groet Henk
              Met vriendelijke groet:
              Henk.

              Opmerking

              Working...
              X