Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ter kennisgeving

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #2
    Het is toch alleen "ter kennisgeving".
    Vr.groeten van
    Antoni





    homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

    Opmerking


    • #3
      speciaal voor antoni hopmann

      Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
      Het is toch alleen "ter kennisgeving".
      En wat vinden "we" ervan ?

      mvg

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
        En wat vinden "we" ervan ?

        mvg

        Er is aardig wat werk verzet,toch?
        Vr.groeten van
        Antoni





        homepage:
        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

        Opmerking


        • #5
          Een en ander inmiddels globaal (niet echt op de letter dus) even doorgenomen.

          In feite betreft dit de (Bonds) initiatieven waar al geruime tijd behoefte aan was en waarover ook al enige tijd gesproken werd.
          In dat opzicht een goede zaak dat er nu wat concreet is opgesteld.

          Aandacht voor dierwelzijn en het verantwoord houden van vogels (bepaald geen nieuwe items overigens) had wat mij betreft al jaren eerder op de agenda gemogen.

          Jammer dat termen als 'dierwelzijn' en 'verantwoord houden' in feite niet echt concreet zijn, waardoor deze termen in nogal wat gradaties uitgelegd kunnen worden.
          Wat is dierwelzijn precies?
          Ook de vraag wat wel of niet verantwoord houden is zal door de diverse partijen steeds anders uitgelegd blijven worden.
          (Wij houden graag vogels in een bepaalde ruimte versus bijvoorbeeld de stellingname van tegenstanders van elke vorm van gevangenschap)

          Met betrekking tot de in de rapportage werkgroep dierwelzijn genoemde minimale huisvestingsmaten, met name 40x40x40cm voor een broedkooi en 25x15x20cm voor een kanarie, denk ik dat er zeker discussie zal blijven voortbestaan!
          In dit opzicht had de Bond met ietwat ruimere maatvoering een sterker punt gehad.

          Voor wat betreft een eventuele algemene ringplicht lijkt het mij zeer goed om altijd te streven naar het ringen van in avicultuur geboren jonge vogels, maar ben tevens van mening dat de vogel daarbij wel altijd voor dient te gaan.
          Met andere woorden: mijns inziens dient er een aanvullende/alternatieve clausule te komen voor bijzondere omstandigheden/gevallen.


          Voor wat betreft het toezicht op 'eigen' reglementen denk ik dat er wel wat erg ruime mazen in het net overblijven, hoewel ik meteen toegeef dat vernauwing daarvan beslist een moeilijke kwestie zal vormen.
          Gesproken wordt over controles bij/tijdens keuringen en op tentoonstellingen . . . en . . . op vogelmarkten en beurzen.
          (Ligt het aan mij of staan hier 4 termen voor slechts 2 betekenissen?)


          Startkwalificatie lijkt me een prima initiatief!
          Getuige de met de seizoenen mee roulerende herhalingsfrequentie aan beginnersfouten, misverstanden en andere relatief gemakkelijk te voorkomen onregelmatigheden denk ik dat middels een startkwalificatie veel onnodige (doorgaans ten koste van de dieren) problematiek kan worden voorkomen.
          Inzage/publicatie van een dergelijk in de rapportage genoemd starterspakket lijkt mij overigens best wel gewenst. (of heb ik dat gemist?)


          N.B. vorenstaande dient niet als een bult kritiek vanaf de zijlijn te worden gezien, maar in eerste instantie een antwoord op de vraag van WK.

          Afgezien van de vraag of men het nu wel of niet eens is met bepaalde zaken lijkt het mij hoe dan ook een goede zaak dat hiermee de stellingname van de Bond kenbaar is geworden.
          Amigo de los Psittacidos

          Look deep into nature and you will understand everything better

          Opmerking


          • #6
            hoi rupicola,

            het gaat mij ook helemaal niet om de kwestie "maak het of kraak het".

            Nee gewoon stukje betrokkenheid, bewustwording , beeldvorming, meningsvorming etc.

            antwoorden zoals jij die gaf daar was ik naar "opzoek".

            ik hoop op nog meer . (ook zocht ik bv. naar "antwoorden" over de tal van andere onderwerpen die aanbod komen ,zoals het bondsblad etc.)

            uiteraard ben ik het ook met sommige dingen eens/ gedeeltelijk eens/totaal oneens maar het gaat erom.............................. zoals jij dit goed omschreef in jouw laatste zin.

            en weet ook dat Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

            mvg

            Opmerking


            • #7
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

              Opmerking


              • #8
                Voor wat betreft de 'eigen' kwalificatie in de rapportage over het bondsblad 'Onze Vogels' heb ik een iets andere mening.

                Wat mij betreft -en dit is iets wat ik in de spreekwoordelijke wandelgangen eveneens regelmatig verneem- was het maandblad in de jaren 80 waarlijk op een fantastisch niveau. Helaas is dit niveau daarna om een of andere reden nooit echt meer bereikt.

                Uiteraard dient de redactie rekening te houden met liefhebbers van diverse pluimage en de bestaande verschillen van belevingsniveau.
                Een en ander hoeft mijns inziens niet te betekenen dat de wat meer diepgaande artikelen vooral niet de overhand mogen krijgen.
                Kwestie van taalgebruik.

                Daarnaast mogen we niet vergeten dat OV nog steeds het maandblad van de grootste Nederlandse Vogel Bond is!
                Die status betekent iets en betekent volgens mij ook dat er best enige 'diepgang' mag worden verwacht.


                Bovendien, het verantwoord houden van vogels vergt toch ook enige diepgang.
                Amigo de los Psittacidos

                Look deep into nature and you will understand everything better

                Opmerking


                • #9
                  Enige diepgang mag verwacht worden, maar ook moet men proberen om niet een al te grote drempel op te werpen voor ook de beginnende liefhebber.
                  Dus niet "alleen maar voor gevorderden" zeg maar.

                  Zo zou het ongewenst kunnen zijn om als vogelbond het standpunt in te nemen om alle vogels te ringen. In de toekomst zelfs verplicht.
                  Dit kan een extra drempel zijn voor de beginnende liefhebber en hem of haar er zelfs van weerhouden om vogels te gaan houden.
                  Als gevolg hiervan weer minder leden enz.
                  Door de ringverplichting loopt men het risico dat er een hoop vogelhouders tot "crimineel" worden verklaard.

                  mvg. Eelke

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door ele
                    Enige diepgang mag verwacht worden, maar ook moet men proberen om niet een al te grote drempel op te werpen voor ook de beginnende liefhebber.
                    Dus niet "alleen maar voor gevorderden" zeg maar.

                    Zo zou het ongewenst kunnen zijn om als vogelbond het standpunt in te nemen om alle vogels te ringen. In de toekomst zelfs verplicht.
                    Dit kan een extra drempel zijn voor de beginnende liefhebber en hem of haar er zelfs van weerhouden om vogels te gaan houden.
                    Als gevolg hiervan weer minder leden enz.
                    Door de ringverplichting loopt men het risico dat er een hoop vogelhouders tot "crimineel" worden verklaard.

                    mvg. Eelke
                    En stel nu eens dat de overheid besluit tot een algehele ringplicht van in gevangenschap geboren vogels....... En aangezien 'Brussel' zo langzamerhand een hele vette vinger in de Nederlandse pap gaat krijgen is dat helemaal niet denkbeeldig, wat dan?
                    Kijk naar de Europese Cultuurvogels, daar is toch al een ringverplichting?
                    Dus minder leden? Ik denk het niet. Sinds de invoering van nieuwe wetgeving op dat gebied is het aantal inzendingen van deze groep gegroeid en zien we steeds meer vogelsoorten op de shows waarvan de liefhebbers van deze groep vroeger alleen maar konden dromen.
                    Denk erom dat de dierenbeschermingsorganisaties ons goed in de gaten houden en naar aanleiding daarvan zouden de vogelbonden - maar ook andere dierenhoudersorganisaties - er misschien goed aan doen om dbo een stap voor te blijven. En als een ringenverplichting daarbij hoort, kan ik daar wel mee leven.

                    gr
                    Hans
                    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik dacht dat al de komende regels waren om het welzijn van de vogels te verbeteren.
                      Van verplicht ringen worden de vogels in iedergeval niet beter.
                      Veel gebroken tenen en mischien ook wel pootjes zal het gevolg zijn.
                      Er zijn erg veel mensen die vogels houden en kweken ,die geen lid zijn van een vereniging of bond en die hun vogels nooit zullen gaan ringen.
                      Als men dan van zijn vogels af moet, gaat dat vanwege de ringplicht niet meer ,dus er zullen veel vogels losgelaten worden.

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik dacht dat al de komende regels waren om het welzijn van de vogels te verbeteren.
                        Ik krijg helaas (!) niet de indruk dat dat het doel was of is. Het imago lijkt belangrijk, dat wel.
                        Groet Ton,
                        www.allevogels.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          Wat is het verschil?

                          Halfjaarlijks:
                          Hok volledig schoonmaken en ontsmetten
                          Vogels een parasieten bestrijding geven
                          Uitgebreide controle op gezondheid

                          Jaarlijks:
                          Ontwormkuur
                          Inenten tegen MKV-pokkenvirus
                          M.v.g. Sepke

                          Opmerking


                          • #14
                            was niet mijn bedoeling en op het "beestje"z'n stemmingmakerij reageer ik niet

                            Oorspronkelijk geplaatst door ele
                            Door de ringverplichting loopt men het risico dat er een hoop vogelhouders tot "crimineel" worden verklaard.

                            mvg. Eelke
                            lieve schat van me, dat zijn we al.
                            wij stoppen vogeltjes achter tralies.

                            verder denken dan neus lang is a.u.b. vanuit welke "hoek" word de druk opgevoerd denk jij?

                            ringplicht ( met juiste ringmaat) voor iedereen. (lees het verhaal van Hans) en denk wat verder.( bestrijding illegale importen , kaf van koren scheiden etc.)

                            het ontmoedigingsbeleid is reeds al jaren geleden ingezet.( heb ik al jaren geleden een balletje van over opgegooid op dit forum).


                            mvg

                            Opmerking


                            • #15
                              Ik vrees dat de huidige voorstellen niet ver genoeg gaan. Er staan zeer goede aanknopingspunten in, maar ik had het liever nog een stap verder zien gaan. En een ringverplichting voor alle vogels gaat er vanzelf komen of we die nu zelf opleggen of niet. En ik geloof niet dat dit ten koste gaat van de welzijn van vogels. ut

                              Ik zou zelf willen pleiten om nog een stap verder te gaan en om huisvesting msvoorschriften in te voeren net als in Duitsland.

                              Daarnaast zouden de grote bonden misschien eens bij Aviornis in de keuken gaan kijken. Die lopen op divere terreinen ver voorruit op de andere spelers. Hun lobbie is goed georganieerd zie de verschillende acties dit jaar richting de invasieve soorten consultatie en nu weer hun rapport over mogelijke positieflijsten. Daarnaast is dat ook een bond die aan kan tonen dat hun kennis nut heeft voor natuurbescherming en diverse projecten actief ondersteunt.

                              Opmerking

                              Working...
                              X