Mededeling

Collapse
No announcement yet.

luchtvochtigheid te laag, wat moet ik doen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • luchtvochtigheid te laag, wat moet ik doen?

    hallo,

    Een pop van mij zit vandaag voor de 14 dag op nest. en nog geen 1 uitgekomen ei (van de 5). ik heb net de luchtvochtigheid opgemeten en dat bleek rond de 62% te zijn. en als ik het goed heb zou het 70 moeten zijn?

    Wat kan ik hier aan doen???

    ik kweek op zolder

    alvast bedankt,

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door bas097
    hallo,

    Een pop van mij zit vandaag voor de 14 dag op nest. en nog geen 1 uitgekomen ei (van de 5). ik heb net de luchtvochtigheid opgemeten en dat bleek rond de 62% te zijn. en als ik het goed heb zou het 70 moeten zijn?

    Wat kan ik hier aan doen???

    ik kweek op zolder

    alvast bedankt,
    62% is mijns inziens goed,ik zit rond de 55% en geen problemen met uitkomen of onbevruchte eieren.
    Als ik mijn luchtbevochtiger weg haal kom ik niet boven de 35-39%.
    Wil je hoger dan zou je een luchtbevochtiger kunnen plaatsen maar lijkt me niet nodig als ik kon ruilen met je en dan standaard 62 % dan graag
    Misschien dat er nog wel meer reacties komen,even afwachten.
    Mvg,
    Kingfisher.

    Opmerking


    • #3
      ik weet zelf ook niet of ze bevrucht of onbevrucht zijn. ik heb de eieren niet geschouwd. ik wil de vogel zo veel mogelijk rust bieden. maar ik ben bang dat de eieren niet meer uit zullen komen. dan maar opnieuw proberen.

      ze hebben trouwens helemaal geen nest gemaakt. dat heb ik ook bij een ander koppel die op 5 eieren zit.
      ze leggen het gewoon in het vilt dat ik in een sisal nestje heb gedaan en aan de ingesmeerd heb met anti-bloedluismiddel. (weet niet precies wat, vloeibaar spul). en deze ligt in het nestkommtje. maarja even afwachten nog en anders eruit halen (jammer!!)

      Opmerking


      • #4
        Met een luchtvochtigheid van rond de 62% moeten de eieren zeker wel uitkomen.

        Gewoon de vogels badwater blijfen geven, dan regelen ze het zelf wel.

        Alleen zou ik toch in het vervolg na 5 a 6 dagen de eieren maar eens gaan schouwen, gewoon even doen als de pop even van het nest is om b.v. wat te gaan eten.

        Ik zelf laat geen vogels broeden op onbevruchte eieren, die haal ik meteen weg.

        Het broeden kost de vogels heel veel energie en dat zou zonde zijn als dat voor niets is geweest.

        Wie weet komt er nog iets uit en anders succes de volgende keer
        Groeten Michael

        https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

        Opmerking


        • #5
          dit is zobiezo een beetje vreemd koppel:

          1e dag een ei. 2e dag een ei. 3e dag geen ei. 4e dag ei en eruit gegooid dus man apart. 5e dag een ei. 6e dag nog een 5e ei. nu is ze 14 dagen aan het broeden en de pop zit ook al zo;n 15 dagen gescheiden

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door bas097
            dit is zobiezo een beetje vreemd koppel:

            1e dag een ei. 2e dag een ei. 3e dag geen ei. 4e dag ei en eruit gegooid dus man apart. 5e dag een ei. 6e dag nog een 5e ei. nu is ze 14 dagen aan het broeden en de pop zit ook al zo;n 15 dagen gescheiden
            14 dagen zeg je,gerekend vanaf welk ei?
            Want dat scheelt nogal of je uit gaat van het eerste of laatste ei.
            Vaak gaan ze pas broeden vanaf het derde of vierde ei.
            Mvg,
            Kingfisher.

            Opmerking


            • #7
              Ik sproei met wat water (+azijn) op de eitjes met een plantensproei. Dan kan je dat mooi verstuiven dat de nest niet klets nat is.
              Azijn tast de schaal van de eitjes aan zodat deze wat brozer word en hierdoor makkelijker te kippen zijn.
              http://dewittn17.skyrock.com/

              Opmerking


              • #8

                Opmerking


                • #9
                  ja met goudvinken.

                  ik wacht af tot morgenochtend en als de pop van nest is op te voeren toch maar even de eieren schouwen. dan even verder kijken. ik hou jullie op de hoogte.

                  ik heb trouwens ook een andere pop vandaag voor de 5e dag aan het broeden en zit ook op 5 eieren en hetzelfde, ook geen nest gebouwd.

                  Opmerking


                  • #10
                    mijn nest: (zoals ik het heb aangeboden)

                    1. plastic nestkommetje 12cm doorsnede
                    2. sisal nestje
                    (3.) er zit een laag anti-bloedluismiddel tussen 2 en 4
                    4. een viltje
                    5. geen nestmateriaal. de 5 eieren

                    aangeboden nestmateriaal:

                    kokusvezel en mos

                    Temp. = 18 a 19 graden

                    luchtvochtigheid = circa 62 %

                    Opmerking


                    • #11

                      Opmerking


                      • #12
                        He winterkoning,

                        ja ze komen van 1 kweker. en die had 4 grijsvleugel kanaries. geen handopvok.

                        nog even ter verduidelijking. ik heb het sisal nestje aan de binnenkant met vloeibaar spul tegen bloedluis met een kwast ingesmeerd en toen gewoon het viltje erboven op gedaan.

                        maar ik heb beter nieuws:

                        toen ik vanochtend ging voeren. zag ik eieren schalen in de bak liggen en toen wist ik al genoegen. later nog even gekeken en er lag een jong in het nestje. ik hou jullie nog wel op de hoogte hoe het verder gaat.


                        PS: winterkoning, ik er op dit moment ook al achter dat het niet aan de luchtvochtigheid ligt maar dat ik gewoon even geduld moest hebben.


                        iedereen bedankt voor de reacties

                        Opmerking


                        • #13

                          Opmerking


                          • #14
                            Zie je nou wel, gewoon even afwachten en het komt vanzelf goed.

                            Je kan in het vervolg ook zorgen voor meer soorten nesten en nestmateriaal.

                            Cocos nestjes in plaats van sisal nestjes, en de viltjes eens weglaten, je moet er een beetje mee spelen en observeren.

                            Naast cocosvezel en mos ook stukjes sisal, sharpie, dierenharen, hooi, enz. aanbieden, wel alles in korte stukjes.

                            Misschien worden de toekomstig nesten dan beter gebouwd.

                            Succes met de kweek.
                            Groeten Michael

                            https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                            Opmerking


                            • #15
                              sorry,

                              het was geen sisal nestje maar een cocusnestje. (net de verkeerde)

                              bedankt voor alle info Winterkoningen en Populier en succes met de kweek

                              Opmerking

                              Working...
                              X