Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke frequenties licht voor aanmaak vitamines, opneembaarheid van stoffen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    Voor de opneembaarheid van calcium is o.a. vitamine D3 nodig.
    Neen. De opneembaarheid van calcium hangt niet af van de hoeveelheid vitamine D3.

    Calcium en vitamine D3 hebben een relatie met mekaar bv. in verband met beendervorming.

    De opneembaarheid van calcium hangt niet af van licht, onder welke vorm dan ook.

    De opneembaarheid van calcium hangt af van een hoeveelheid aan factoren zoals een optimaal werkend darmstelsel, geen aanzuring van het drinkwater, de scheikundig ionische vorm van het calcium dat wordt toegediend, de binding van calcium aan eiwitten en zijn relatie met het toedienen van aangezuurd drinkwater, de onderlinge biologisch actieve relatie van calcium met andere mineralen in het vogellichaam, de biologisch actieve relatie van calcium met andere vitaminen, de relatie van calcium met de farmacologische werking van geneesmiddelen op korte- en lange termijn, ...

    Opmerking


    • #17
      Alfons, hartelijk dank voor uw aanvulling / correctie.

      Het gaat dus niet om de opneembaarheid, maar om de "verwerking" van calcium?


      mvg. Eelke

      Opmerking


      • #18
        Pluim Ele

        Ja, Ele zo zie ik het ook. Algemeen bekend is dat donkergekleurde medelanders extra vitD3 moeten slikken om botontkalking te voorkomen. Ze komen gewoon UV licht te kort. Hoe dat zit kun je vast wel op het internet vinden. Wat Alfons beweert: geen idee waar hij die ideetjes vandaan haalt. Als ik om feiten/bewijzen vraag wordt het erg stil aan de andere kant tenminste wat verifieerbare info betreft. In mijn hoofdhuid zitten zeker ook geen lichtsensoren, in de zin van lichtgevoelige neuronen, voor zover ik weet.

        Ik ben wel een wetenschapper, werk ook aan de Universiteit, maar dat is volstrekt irrelevant wanneer het over bewijsvoering of autoriteit gaat. Ik heb veel respekt voor de kennis die je als autodidact hebt opgebouwd: duidelijke verwijzingen en een heldere kritische geest. Jouw verhalen over het licht en de eigenschappen ervan vind ik boeiend en verdiepend. Wat ervan klopt blijkt pas als je je er echt verder in verdiept en daarbij kritisch blijven. Steeds het principe van meten is weten en systematisch naar de feiten kijken. Zaken die gisteren volgens de gangbare mening op een bepaalde manier werden geinterpreteerd, voor waar werden aangenomen of zelfs geloofd en hartstochtelijk verdedigd blijken in het licht van vandaag opeens niet houdbaar meer. Dit is nog niet zo erg maar ik ben soms expres op het verkeerde been gezet omdat dat de ander beter uit kwam.

        Ik heb sinds kort citroengele kanaries in mijn bezit en heb ze oa. met blauw licht beschenen. Het viel mij ook op dat de dieren weinig meer konden zien. Eigenlijk was dat voor mij iets nieuws: ik heb altijd geleerd dat vogels 4 soorten kegeltjes hebben (de mens heeft er 3) en de blauwreceptor is er 1 van. Heb jij toevallig info over de vogeloogreceptoren bij de hand dan houd ik me aanbevolen.

        Opmerking


        • #19
          Misschien staat hier iets in: http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/00...12_0001_AC.pdf
          Groeten Michael

          https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

          Opmerking


          • #20
            Populier bedankt voor de super mooie link.


            De relatie vitamine D en calcium zou wat mij betreft ook best anders kunnen zijn dan wat algemeen wordt aangenomen op basis van de huidige kennis.

            Florino, voor info mag je me best mailen.
            (kan het zijn dat ik je naam ben tegen gekomen in een onderzoek / verslag?)

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door populier
              ken het stuk dit 2.3.3. Vederkleed en broedsucces werd mijn als broekie 33 jaar geleden al vertelt over de vlek van de elegant hoe groter hoe vruchtbaarder ,was een ouden kweker die mijn mijn eerste koppeltje elegante verkocht.

              Opmerking


              • #22
                @ Eric:
                Dankje voor het delen van je praktijkvoorbeeld. (je hebt het niet over de "oranjebuikeleganten" toch?)
                Welke plek bedoel je?



                @ Alfons:
                U schreef: "De opneembaarheid van calcium hangt niet af van licht, onder welke vorm dan ook".
                Zou u dat ook kunnen en willen toelichten?
                Wilt u zeggen dat "vitamine" D3 ook door voeding kan worden opgenomen en licht in die zin misbaar is in zijn rol in het |"vitamine" D3-verhaal?



                @Florino.
                Ik wil je alsnog heel hartelijk bedanken voor je positieve oordeel.
                Zoek je nog een hulpje?


                Ik snap je reactie richting Alfons niet zo goed.
                Wat ik denk te lezen in het stukje van Alfons is dat "vitamine" D3 alleen voor de botvorming nodig is / een rol speelt wanneer we het hebben over het calciumverhaal.
                Zijn er andere gegevens Florino?


                In het verleden heb ik een goulds met legnood (windei) van het ei afgeholpen en extra vers uitgekookte eierschalen gegeven maar geen vitamines, alleen tropenzaad ("APV").
                De volgende dag kwam er weer een compleet ei uit deze vogel.
                Een poos later weer een keer hetzelfde gehad met deze vogel . (jaja, ik heb een vermoeden van wat jullie denken)
                Andere vogels hadden geen last van dit "euvel".


                Met mijn opmerking over dat ik je naam was tegengekomen doel ik op een verslag over een bat-detector in relatie met tl-armaturen.


                Er zijn wel wat gegevens over hoe diep licht doordringt, maar ik heb mij daar nog niet erg in verdiept.
                Een overdenking van mijn kant:
                Wanneer er brandende zaklantaarn tegen de hand wordt gehouden zal dit licht door de hand heen te zien zijn, dit lijkt mij een teken dat het licht van bijv. de zon ook door menselijk weefsel heen zou moeten kunnen gaan, eventueel onder bepaalde omstandigheden en zo (eventueel iets afgezwakt) een innerlijke lichaamsdeel / orgaan o.i.d. zou kunnen bereiken.
                Is het nodig dat de signalen van het licht moeten starten vanaf / bij het oog?
                Kan een "lichtimpuls" / kunnen de impulsen ook direct op bijv. een "lichtsignaalverwerkend" orgaan / lichaamsdeel of baan opgenomen worden?
                Dus als het ware de "halte" oog overslaan.


                Iets over schade door UV- en blauw licht:

                Intensiteit, sterkte, kleur, afstand en duur van blootstelling spelen o.a. een rol.
                Relatie te fel licht en vitamine A-tekort:

                (mogelijk rekening houden met lichtkleur)
                Ook heeft Josly eens iets geschreven / een hint gegeven over blauw licht.

                Er zijn o.a. kegeltjes, staafjes en lichtgevoelige ganglioncellen.
                Het zou volgens mij prima kunnen dat er vogels te vinden zijn die 2, 3, 4 of 5 soorten kleuren kunnen waarnemen d.m.v. de kegeltjes.
                Volgens de gegevens die ik tegen kom zou dit kunnen doordat er 2, 3, 4 of 5 soorten kegeltjes zijn, maar ook de onderlinge verbindingen tussen die kegeltjes (die elk een specifieke gevoeligheid hebben voor een bepaalde kleur) zouden een soort van menging van kleur (als energiedeeltje, elke kleur heeft z'n bijbehorende hoeveelheid energie) kunnen doorzenden naar o.a. de diverse hormoon producerende lichaamsdelen.

                Er zijn in het algemeen niet zomaar iets van misschien maximaal 5 soorten kegeltjes (of misschien zelfs meer?) voor kleur waarneming.
                Bij mensen (meestal 3 kegeltjes, maar sommige vrouwen schijnen er 4 te hebben) heeft een kegeltje voor bijv. het ontvangen van rood licht een andere samenstelling (meerdere soorten kleurpigment per soort kegeltje) dan voor het zien van rood licht door een vogel.

                Het gevoeligheidspunt (soort van maximum waarneming) voor de kleur die onze waarneming voor rood het best benaderd zou best een meer richting het roze kunnen zitten. Dus op een ander frequentie (frequentie en kleur zijn gerelateerd en geven een daarbij behorend signaal af in de vorm van een foton?).

                Tevens zorgen de onderlinge connecties tussen de kleurgevoelige kegeltjes voor diverse mogelijkheden van kleurwaarnemingen.


                Een rode lap bij een stier heeft zeer weinig effect op de stier, omdat de stier rood niet goed kan zien. Het beweging van de lap schijnt het grootste effect te hebben.
                Ik denk / vermoed dat dit een voorbeeld is van een verbuiging naar de (on)mogelijkheden van de mens (de kleur rood heeft op mensen een andere uitwerking en wij mensen kunnen deze kleur "goed waarnemen".


                P.S. Een paar jaar terug zou een hele hoop van mijn geschreven stukjes als "Het zal wel" bestempeld hebben, maar ik zie er wel licht in.
                Sorry dat ik jullie al zo lang lastig val met mijn interesse in dit onderwerp.
                Dit is lichtelijk aangewakkerd door een bezoekje aan ene J.H. uit Meppel
                Ik hoop snel een alternatief te hebben voor mijn teveel aan vrije tijd.



                mvg. Eelke

                Opmerking


                • #23
                  hoi ele

                  Dankje voor het delen van je praktijkvoorbeeld. (je hebt het niet over de "oranjebuikeleganten" toch?)
                  Welke plek bedoel je?
                  oranjebuik is selectie kweek ik praat over de natuurlijke spot tussen de poten hoewel de natuur ook aan selectie doet de grote bepaal en speelt mee in vruchtbaarheid ook zien we dit terug bij de blauwvleugels een simpele test zou zijn om ze in broed stemming te krijgen zonlicht en kunstlicht hier zou je het verschil makkelijk kunen waarnemen ,D3 versterkt dus meer als men wil geloven ,ik lees je stukken graag .

                  Opmerking

                  Working...
                  X