Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zelf Pinkies Kweken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    Een nichtje van me kende een kweker en die had haar aangeraden haar kanaries buffalowormpjes te geven. Het zou erg goed voor ze zijn.
    Ik heb dat ook even gedaan maar er waren maar enkele liefhebbers.
    De dierenwinkel waar ik ze ging halen is nu verhuisd. Het is nu een heel eindje rijden. Daarom vroeg ik me af of er andere alternatieven waren.
    Maar nu blijkt dat kanaries helemaal geen levend voer hoeven?
    Grit met koraaltjes krijgen ze onbeperkt en eivoer enkel in het broedseizoen.
    Of is het beter om dit ook onbeperkt te geven?
    Groetjes,
    Ilse

    Opmerking


    • #17
      Onder andere onze vriend de topic-starter, de heer Antoni heeft hier al vele tientallen malen voedingsadviezen gegeven voor kanaries, kijk even in die rubriek, of gebruik de zoekmachine.

      Opmerking


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door krien
        Onder andere onze vriend de topic-starter, de heer Antoni heeft hier al vele tientallen malen voedingsadviezen gegeven voor kanaries, kijk even in die rubriek, of gebruik de zoekmachine.
        Ik weet ondertussen wel wat ik mijn kanaries moet voeren.
        Het was me alleen niet meer duidelijk of levend voer nu wel of niet goed voor ze is omdat de meningen (ook op dit forum!) hierover verdeeld zijn.

        Opmerking


        • #19

          Opmerking


          • #20
            normaal dat je kanaries . al het beste op eten ..

            Opmerking


            • #21
              Een bevriend vogelkweker met veel vrije tijd kweekte vroeger zelf kilo's pinky's met slachtafval uit een kippenslachterij. Deze pinky's werden nooit levend gevoerd. Voor ze werden diepgevroren werden ze eerst enkele minuten in heet water gegooid. Dit had als voordeel dat de pinky's hun darmkanaal ledigden en zo eventuele giftige stoffen uit hun lichaam verdwenen. Even aanstippen dat de geur tijdens het verzamelen en "blancheren" niet echt als aangenaam kan omschreven worden. Verder nog vermelden dat er een aparte diepvries werd aangekocht om alle insecten in te bewaren (echtgenotes houden namelijk niet zo van het aanzicht van wormen & sprinkhanen tussen de koteletjes )

              Kanaries eten wel degelijk pinky's wanneer deze worden aangeboden. Tevens handig voor als die kanaries niet enkel kanaries grootbrengen Vaak is het zo dat de kanarie een pinky een paar malen door z'n snavel haalt en enkel de inhoud van de pinky opneemt en het lege omhulsel (de huid) niet en deze in z'n kooi op de bodem deponeert.

              Opmerking


              • #22
                Ik hoop straks met een ervaren kweker te mogen assisteren om de voorraad pinkies voor een gans seizoen te bereiden.

                Hoe?
                Levende pinkies bestellen bij een lokale visshop, vervolgens per 5 liter enkele minuten koken, dan uitspreiden op een grote zeef en laten drogen. Verpakken in kleine porties om in te vriezen.

                Waarom?
                Diepvries pinkies uit de handel zouden te droog zijn na ontdooien. Knijp je erin gebeurt er weinig, bij zelf gekookte spatten ze uiteen omwille van de vloeibare inhoud... dus (waarschijnlijk) voedzamer.
                +
                Kostprijs is ongeveer 1/3 (mooi meegenomen, maar dat is bijzaak).
                www.veugelkoer.be Voorlopig nog non-actief

                Opmerking


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door koene

                  Waarom?
                  Diepvries pinkies uit de handel zouden te droog zijn na ontdooien. Knijp je erin gebeurt er weinig.
                  dat is natuurlijk weer te ondervangen door de pinky's in een bakje met daarin een laagje water aan te bieden ( laagje water kan ook vitamine preparaat bevatten etc. dus van toegevoegde waarde in de kweek).
                  pinky's blijven dan ook mals/zacht op deze manier en word door veel vogels graag geaccepteert voor hun jongen.

                  ik weet van 1 persoon die het koken tot "drap" ook doet, hij redeneert dat de inhoud na goed te zijn uitgezeefd en als 1 grote plak zijnde te zijn ingevroren geweest, je dit in de mixer gooit en dit dan toevoegd aan het eivoer, vogels eten dan het eivoer zonder eigenlijk weet te hebben van de "stoffe"die erin zitten.

                  moet je dus wel eivoer etende en voerende vogels hebben natuurlijk, ik zeg dan geef 1 of ander suplement door eivoer vanuit een potje, zit dan toch meer in qua stoffen en er zit vele malen risico aan verbonden.

                  gr

                  Opmerking


                  • #24
                    hmhm

                    ik voeder al jaren diepvries eten .

                    Opmerking


                    • #25
                      van toegevoegde waarde

                      Oorspronkelijk geplaatst door medaar
                      ik voeder al jaren diepvries eten .
                      echt? nou je ben vast niet de enigste in de wereld.

                      Oorspronkelijk geplaatst door koene
                      Ik hoop straks met een ervaren kweker te mogen assisteren om de voorraad pinkies voor een gans seizoen te bereiden.

                      Hoe?
                      Levende pinkies bestellen bij een lokale visshop, vervolgens per 5 liter enkele minuten koken, dan uitspreiden op een grote zeef en laten drogen. Verpakken in kleine porties om in te vriezen.

                      Waarom?
                      Diepvries pinkies uit de handel zouden te droog zijn na ontdooien. Knijp je erin gebeurt er weinig, bij zelf gekookte spatten ze uiteen omwille van de vloeibare inhoud... dus (waarschijnlijk) voedzamer.
                      .
                      ik denk dat je eens een tabelletje erbij moet pakken als het gaat om "voedingswaarde"van pinky's.

                      dat voedzamer zal wel meevallen koene, als je ze wilt verbeteren dan zal je toch met preparaten aan de gang moeten ( bepoederen/danwel in laagje met water waarin bv multi vitaminen zit).
                      gewoon vanuit de vriezer in laagje vitaminewater leggen, zo blijven de pinky's mals en goed verteerbaar voor de jongen. ( sommige soorten accepteren de pinky's op deze manier beter/eerder).

                      anders gewoon uit vriezer halen en bepoederen en geven aan je vogels.( kleine porties die gelijk opgevoerderd worden aan de jongen zodat ze niet taai /oud/vies worden).

                      wil je pinky"pap"maken kan je de pinky's verrijken met preparaten ( na uitlekken) en dan invriezen alszijnde een "plak".( als dan niet gelijk in je eivoer verwerken/verwerkt).

                      eivoer kan je dan in porties verdelen en eruit halen als er gevoerd moet gaan worden. ( is bv. handig als kinderen of vrouw eens een keertje moet voeren i.v.m. zelf op werk zijn of zo).
                      vrouwen en kinderen zijn vaak niet van "die vieze beesten" en onder het mom van wat niet weet wat niet deert kan je ook deze methode hanteren ( wederom moet je wel vogels hebben die eivoer willen voeren, niet iedere soort is hiervoor geschikt).

                      sommige soorten hebben gewoon het voederinsectna de diepvries.

                      de vraag was om zelf pinky's te kweken en dat kan, daar zijn diverse methodes voor en dat kan je heel goed zelf ( want wat een commerciele instelling kan dat kan jij/men ook op een kleinere schaal, maar "loont"het is de vraag dan vaak) maar dan moet je/men ook zelf controleren op eventuele schadellijke schimmels/bacterien of infectieverwekkers.
                      gewoon de diepvries pinky's kopen en verder met zorg behandelen( begint al met de aankoop van een bak/pak pinky's , denk bv. alleen al aan hoe je ze vervoerd en in welke omstandigheden( tijd/temperatuur) van de winkel naar huis etc.) eer je ze aan de vogels geeft en de manier waarop je ze geeft is belangrijk natuurlijk en de externe factoren in de gaten houden ( temperatuur in verblijf etc.)

                      levende pinky's /maden zijn aantrekkelijker word er wel eens gezegd, en dat zal in sommige gevallen ook zeker zo zijn, echter zijn er ook weer "truukjes"om diepvriespinky's te laten bewegen in de voederbak (d.m.v. wat levende andere voedseldieren erbij te doen).

                      mvg

                      Opmerking

                      Working...
                      X