Mededeling

Collapse
No announcement yet.

niet bevruchte eieren en uitgekomen eieren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • niet bevruchte eieren en uitgekomen eieren

    Goedendag,

    ik heb dit weekend mijn eerste twee nestjes uit zien komen. Een nest was op de 14e of 15e dag uitgebroed, dit nest had ik wel geschouwd omdat ik een ander nest compleet onbevrucht had.
    Dit geschouwde nest levert 2 bevruchte en 2 onbevruchte eieren. nu heb ik 2 jongen en 2 eieren nog liggen....Kan ik deze eieren weghalen of 'regelt' de vogel dit zelf?

    Ik heb zaterdagmiddag om 15.00 nog gekeken of ik jongen had en zondag morgen zag ik het eerste nest met jongen....Zijn deze jongen dan van zaterdag of van zondag? ik las dat de eieren meestal laat in de middag uitkomen...Deze vraag even ivm het ringen van de vogels.

  • #2
    niet bevruchte eieren

    Oorspronkelijk geplaatst door Gutser
    Goedendag,

    ik heb dit weekend mijn eerste twee nestjes uit zien komen. Een nest was op de 14e of 15e dag uitgebroed, dit nest had ik wel geschouwd omdat ik een ander nest compleet onbevrucht had.
    Dit geschouwde nest levert 2 bevruchte en 2 onbevruchte eieren. nu heb ik 2 jongen en 2 eieren nog liggen....Kan ik deze eieren weghalen of 'regelt' de vogel dit zelf?

    Ik heb zaterdagmiddag om 15.00 nog gekeken of ik jongen had en zondag morgen zag ik het eerste nest met jongen....Zijn deze jongen dan van zaterdag of van zondag? ik las dat de eieren meestal laat in de middag uitkomen...Deze vraag even ivm het ringen van de vogels.
    Ik laat de eieren minstens een week liggen,maar je kunt ze ook omruilen met kunst eitjes.

    mvg jan

    Opmerking


    • #3
      Ik heb ze gewoon laten liggen dit regelen ze zelf. Ze eten het op voor kalk (was er bij) maar volgens mij kun je ze ook gewoon weg halen want na dat de jongen uit zijn gekomen gaat ze toch niet meer broeden maar ze gaat zich dan bezig houden met het voeren van de jongen.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Gutser
        Goedendag,

        ik heb dit weekend mijn eerste twee nestjes uit zien komen. Een nest was op de 14e of 15e dag uitgebroed, dit nest had ik wel geschouwd omdat ik een ander nest compleet onbevrucht had.
        Dit geschouwde nest levert 2 bevruchte en 2 onbevruchte eieren. nu heb ik 2 jongen en 2 eieren nog liggen....Kan ik deze eieren weghalen of 'regelt' de vogel dit zelf?

        Ik heb zaterdagmiddag om 15.00 nog gekeken of ik jongen had en zondag morgen zag ik het eerste nest met jongen....Zijn deze jongen dan van zaterdag of van zondag? ik las dat de eieren meestal laat in de middag uitkomen...Deze vraag even ivm het ringen van de vogels.
        Altijd de eitjes laten liggen. Daaraan hebben de uitgekomen jongen steun
        en voorkom je nestpootjes.
        Wat ringen betreft moet je gewoon elke dag even kijken of er ontlasting
        van de jongen op de rand van het nest ligt. Zodra je dat ziet moet je ringen.
        Daarbij kan je wat zuurvrije vaseline gebruiken,verkrijgbaar bij drogist/apotheek. Na het ringen heel voorzichting het ppotje wat masseren.
        Vr.groeten van
        Antoni





        homepage:
        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

        Opmerking


        • #5
          Ik laat ze meestal liggen tot na het ringen, soms ruil ik ze ook om voor nep eitjes.

          Het is wel belangrijk dat er de eerste dagen eitjes, al dan niet neppers, in het nest liggen om de kleintjes te beschermen tegen het gewicht van de pop.

          Anders loop je het risico op spreidpootjes.

          Als je ze niet raapt zulen je eieren vaak in de avond uitkomen maarnoteer gewoon Zondag, zo belangrijk is die dag niet.

          Hoogst waarschijnlijk zijn er een paar van Zaterdag en een paar van zondag als je een nest van 4 zou hebben.
          http://wiggel.skyrock.com/

          Opmerking


          • #6
            niet bevruchte eieren en uitgekomen eieren

            Ik laat de onbevruchte eieren wat langer liggen, denk ik.
            Na de geboorte hebben de jongen een zwak en kwetsbaar gestel. Kijk maar eens in een nest van 5, de jongen steunen elkaar, koppen bijeen in het centrum, dat vergt minder energie en ze zijn dan minder kwetsbaar. 1-2 of 3 jongen overleven het eea in de eerste dagen door hun kopjes op de niet uitgekomen eieren te leggen, eenzelfde vorm van steun en voorkoming van kwetsbaarheid. Je ziet vanzelf wannneer de eieren weg kunnen, de jongen steunen er niet meer met hun kopje op. Vaak kan het al een dag of wat na het ringen. Tot die tijd de eieren laten liggen of vervangen door een kunstei. Die leg ik er altijd in als er maar 2 eieren uit zijn gekomen en er verder geen ei meer in het nest ligt. Gelukkig komen deze problemen bij mij zelden voor.

            Opmerking

            Working...
            X