Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 210

Onderwerp: Europese maatregelen tegen "invasieve soorten".

Hybride Weergave

Europese maatregelen tegen "invasieve soorten".

Hallo,

Hebben jullie dit al gelezen?
    http://ec.europa.eu/environment/cons...ive_aliens.htm
    Wat zou hier de consequentie van kunnen zijn voor onze Tropische vogels in het voličre milieu?

Groeten, Serinus.
    The proof of the pudding is in the eating

Zoals gebruikelijk lastig leesbaar maar toch.

Allereerst mis ik een goed definitie van "uitheems". Is de aardappel uitheems, de tulp? De fazant, de wolf?

Ik vind het van een aantal passages zeer merkwaardig dat die als waarheid aangenomen lijken te worden. Bijvoorbeeld:
    In Europa is de aanwezigheid vastgesteld van 10822 uitheemse soorten, waarvan naar schatting 10 ŕ 15 % negatieve economische of ecologische effecten veroorzaakt of kan veroorzaken.

Zo kan ik het ook, ik schat dat een deel mogelijk misschien eventueel....

Daarnaast vind ik de terminologie in doelstelling erg eng, "monitoren en uitroeien" zijn m.i. niet erg zorgvuldig gekozen kreten. Ze doen me ergens aan denken.

Ik dat bleker hier wčl blij mee zal zijn.

Hallo,

Probleem zou kúnnen zijn, (ik zeg niet dat het zo gaat gebeuren, maar het zou zó maar kunnen), dat alles wat niet van nature hier voorkomt op een lijst wordt geplaatst, dus geschaard wordt onder "invasieve exoot".
    Dan zou dat in kúnnen houden, (ik zeg niet dat dat gebeurd, maar het zou zó maar kunnen) dat óók "onze" tropische vogeltjes allemaal op die lijst terecht komen.
    Dat zou dan weer in kúnnen houden, dat een zebravinkje (als voorbeeld) niet meer "vrij verhandeld" zou mogen worden, omdat die op "de lijst" voorkomt.....
    En áls je soortje er dan toevallig op voorkomt; zie hem er dán maar weer eens áf te krijgen......

Het ligt er, in mijn ogen, maar nét aan hoe de Europese Unie haar regels gaat opstellen.
    Het schijnt zo te zijn dat ze zich daarvoor óók laat leiden door de ingevulde enquętes die er worden opgestuurd.

Of zie ik het wat te somber in wat dit betreft?

Groeten, Serinus.
    The proof of the pudding is in the eating

Senior lid Lucky's Avatar
    Thanks
    1
    Wat denken jullie dan van onze eigen huis-tijgers(katten). De grootste invasieve diersoort in europa. Uitroeien?

Senior lid
    Thanks
    0
    Ga er maar vanuit dat bepaalde groepen deze vragenlijst gaan proberen te gebruiken om het houden van niet-inheemse soorten gaan proberen te verbieden. Een direct mogelijk gevolg van deze vragenlijst (welke al in la ligt) is een positief lijst, waarbij alleen die soorten gehouden mogen worden die aantoonbaar geen gevaar opleveren als invasieve soort. En die bewijslast komt dan gedeeltelijk bij de vogelwereld te liggen. En bewijzen dat een soort geen gevaar oplevert om een invasieve soort te worden is erg lastig.
    Mijn advies. Vul zo massaal mogelijk de vragenlijst in.

Super Moderator ele's Avatar
    Thanks
    11
    Jammer dat er geen Nederlandstalige versie van is.

1 Van de nadelen van een democratie zou kunnen zijn dat iemand in een flatje op 10 hoog kan bepalen wat de plattelandsmens in z'n tuintje mag doen en laten.

Zou het ook zover kunnen komen dat er bepaalde zaadsoorten niet meer mogen worden ingevoerd?

mvg. Eelke

Senior lid
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lucky Bekijk Bericht
    Wat denken jullie dan van onze eigen huis-tijgers(katten). De grootste invasieve diersoort in europa. Uitroeien?
    Uitroeien niet, maar zeker verplichtte castratie of sterilisatie. Al die verwilderde katten vormen een plaag voor het vogelbestand...

andre 44
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kimmm Bekijk Bericht
    Uitroeien niet, maar zeker verplichtte castratie of sterilisatie. Al die verwilderde katten vormen een plaag voor het vogelbestand...
    sta ik 100% achter

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lucky Bekijk Bericht
    graaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten