Pagina 11 van de 21 EersteEerste ... 910111213 ... LaatsteLaatste
Resultaten 101 tot 110 van de 210

Onderwerp: Europese maatregelen tegen "invasieve soorten".

Super Moderator ele's Avatar
    Thanks
    11
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek Bekijk Bericht
    Voor er weer een links-rechts-discussie volgt, van welke partij(en) komen deze voorstellen eigenlijk?

Ik heb net een mail gestuurd aan "mijn" politieke partij met de vraag om hun standpunt en om een lijst met soorten, ik ben benieuwd.
    Heeft "je" politieke partij je al een antwoord gegeven of is dat "geheime" informatie?

mvg. Eelke

Hallo,

Henk Adelerhof;
    Enquete had ik al ingevuld, zie dit topic nummer 23
    Oké, had ik even niet gezien, excuses.
    voor de rest ben ik het volledig met je eens.
    Oké, bedankt.

Groeten, Serinus.
    The proof of the pudding is in the eating

Excuses? waarvoor?,

vergissen is menselijk toch
    maar aanvaard

groet Henk.

Nog geen antwoord Eelke, da's niet geheim. Ik wacht het nog even af.

ben hier eens mee vragen gaan stellen in de politiek hier een antwoord van de partij voor dieren

Hartelijk dank voor uw email over het beleid van Brussel wat betreft de import van dieren.

De Partij voor de Dieren is van mening dat exotische dieren, zoals halsbandparkieten, niet bestreden moeten worden. Het zou van een xenofoob standpunt getuigen om zo nadrukkelijk onderscheid te maken tussen inheemse en uitheemse diersoorten. Tal van diersoorten zoals bijvoorbeeld de fazant en het damhert zijn van oorsprong uitheemse diersoorten, maar inmiddels volledig ingeburgerd. Zoals buitenlandse bomensoorten niet bestreden worden, zou dat ook niet moeten gebeuren met -van oorspong- uitheemse fauna.

De Partij voor de Dieren vindt daarnaast wel dat veel dieren vanwege hun aard en behoeften niet geschikt zijn om gehouden te worden als gezelschapsdier. Vooral aan exotische dieren en vogels kan meestal geen geschikte leefomgeving worden geboden. De Partij voor de Dieren wil het aantal diersoorten dat in Nederland mag worden verhandeld sterk beperken, waarbij het natuurlijke gedrag, de aard en de behoeften van het dier als uitgangspunten worden genomen.

Daarom moet er op korte termijn een beperkte positieflijst komen met dieren die gehouden mogen worden als gezelschapsdier. Daarbij staan het natuurlijk gedrag, aard en behoeften van het dier centraal als afwegingscriterium. Van de dieren die niet op deze lijst staan, wordt de handel verboden en het bezit uitgefaseerd. Niet-gedomesticeerde zoogdieren en vogels mogen in elk geval niet meer gehouden worden in Nederland, evenmin als reptielen en amfibieën.

Als de Europese wet behandeld zal worden in Nederland, zullen wij als Partij voor de Dieren bovenstaand standpunt innemen en ons uiterste best doen om dierenwelzijn en het behoud van natuur ook bij andere partijen als uitgangspunt te laten gelden.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geďnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Eva van Esch

Partij voor de Dieren
    snap je het nog??????
    met 1 zebra in de hand ben je nog niet de beste van het land

Thanks
    11
    Ik vraag me af welke vragen u heeft gesteld?
    Wat snapt u niet?

mvg. Eelke

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ele Bekijk Bericht
    Ik vraag me af welke vragen u heeft gesteld?
    Wat snapt u niet?

mvg. Eelke
    ik heb gevraagt wat het standpunt is van onze regerings partijen over dit topick onderwerp namelijk de mogelijke nieuwe wet geving aangaande import exoten

hier maken ze onderscheid tussen dieren die hier niet horen maar die ze wel willen houden terwijl ze aan de andere kant willen voorkomen dat exoten zich vestigen in onze natuur.

ik proef hier duidelijk uit dat jou oma straks haar kanarie kan inleveren daar deze zich niet kan handhaven hier in ons kikker landje
    met 1 zebra in de hand ben je nog niet de beste van het land

Senior lid sepke's Avatar
    Thanks
    1
    Ik heb met belangstelling dit topic gelezen maar als beginnend volierehouder begrijp ik het niet helemaal. Als ik het goed heb bestaat de kans dat in mijn geval valkparkieten niet meer in mijn voliere gehouden mag worden.

Of zie ik het nu te zwart wit.
    M.v.g. Sepke

Hallo,

Inderdaad is dit een zeer duidelijk standpunt, van deze politieke partij.
    Hoewel er met dit antwoord niet echt wordt ingegaan op het fenomeen "Invasieve Exoten" en de daarbij behorende problematiek.
    De zinsnede mbt de "Halsband parkieten" gaat daar zelfs lijnrecht tegen in....
    Enkele kanttekeningen
    Zoals buitenlandse bomensoorten niet bestreden worden
    Amerikaanse eiken worden, zo ver ik weet, actief uit de bossen gekapt vanwege het feit dat ze van nature hier niet thuis horen.
    Maar ja; de douglasspar mag dan weer wél blijven staan.......

De rest is de bekende retoriek van deze partij;
    De Partij voor de Dieren wil het aantal diersoorten dat in Nederland mag worden verhandeld sterk beperken, waarbij het natuurlijke gedrag, de aard en de behoeften van het dier als uitgangspunten worden genomen.
    Daarom moet er op korte termijn een beperkte positieflijst komen met dieren die gehouden mogen worden als gezelschapsdier. Daarbij staan het natuurlijk gedrag, aard en behoeften van het dier centraal als afwegingscriterium. Van de dieren die niet op deze lijst staan, wordt de handel verboden en het bezit uitgefaseerd. Niet-gedomesticeerde zoogdieren en vogels mogen in elk geval niet meer gehouden worden in Nederland, evenmin als reptielen en amfibieën.
    Tsja, met het bovenstaande hoef je niet blij te zijn, maar echt verrassende taal is dit niet....
    Daarom is het belangrijk om ook in Europees verband (waar de bedoelde wetgeving wordt gemaakt) een tegengeluid te laten horen.
    Inmiddels heb ik nog steeds niets van "mijn" NBvV gehoord, iemand anders misschien wél?
    Of misschien van een andere belangenbehartiger (AOB/ANBvV/KBOF)?
    We hebben nog een paar weken.......

Groeten, Serinus.

Ps ik heb inmiddels op de ledenvergadering van mijn locale "NBvV-vereniging" dit mogelijke probleem onder de aandacht gebracht.
    Het bestuur had er nog niets van vernomen en zou het op "Districts niveau" aankaarten en die dan misschien weer op "Bondsniveau"?
    Hopelijk komt daar dan een antwoord uit, met een standpunt van de NBvV en een eventueel stemadvies.
    We hebben nog een paar weken.......
    Of maken we ons hier druk om "niets"....?
    Ik weet het niet.......
    Wie wél....?
    The proof of the pudding is in the eating

Thanks
    11
    "Uitgefaseerd" is een mooi woord voor "uitsterfbeleid" neem ik aan.

"Ingeburgerde" diersoorten hebben ze "niets" op tegen.

Gezelschapsdieren welke gehouden mogen worden willen ze gaan benoemen en de soorten zeer sterk beperken.

Handel in dieren aan banden leggen / zeer sterk beperken, bijv. geen dierenverkoop via internet, certificeringen, kinderen mogen geen dieren meer kopen (dus een soort leeftijdsgrens invoeren), misschien moet je straks zelfs een bewijs kunnen leveren dat je financieel in staat bent dat je het dier een juiste verzorging kan geven, een iq-test afleggen, enz.

Woorden als "intrinsieke waarde" van het dier zijn "heilig". Het nuanceren van dit begrip kan nog wel eens strafbaar worden.

Domesticatie is een altijd doorgaand proces van aanpassing aan de mens en is dus een slechte graadmeter, dit zal volgens mij alleen een momentopname opleveren.

Natuurlijk gedrag, de aard en behoeften van een dier zijn per individu verschillend en kunnen volgens mij nooit in 1 potje gegoten worden.

@ Sepke:
    Op korte termijn zal dat waarschijnlijk meevallen. Ik sluit niet uit dat je in de toekomst bijv. verplicht zult worden om bijv. de vogels te ringen, een min. hoeveelheid ruimte moet bieden en een max. aantal dieren mag houden wanneer bepaalde invloeden de overhand krijgen. (dus een overtreding ook strafbaar wordt, zodat de dierenpolitie en justitie ook werk hebben)

@ Serinus:
    Ik denk dat we zeker alert moeten zijn, ze zullen proberen om in kleine stapjes hun uiteindelijke doel te bereiken.

Net als justitie zal proberen om o.a. via nepsites en nepbedrijven informatie / gegevens te verkrijgen, zo zullen ook tegenstanders van onze hobby niet nalaten om o.a. op het internet "bewijzen" te maken en te verzamelen.

Für Elise uuuuuhhhhhm bedoel Eva:
    http://www.youtube.com/watch?v=uahnq...endscreen&NR=1

Pagina 11 van de 21 EersteEerste ... 910111213 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten