Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Europese maatregelen tegen "invasieve soorten".

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Hm even denken, euhm, de slavink, blindevink en rundervink

    o e r h o l l a n d s

    Maar ach, ze zijn ooit allemaal aankomen vliegen vanuit het buitenland toch?

    Toen vroeger veel soorten waren verdwenen door het gebruik van o.a. pesticides, kwamen ze weer van over de grenzen terug, gelukkig.
    Met vriendelijke groet:
    Henk.

    Opmerking


    • Oorspronkelijk geplaatst door Henk Adelerhof
      Hm even denken, euhm, de slavink, blindevink en rundervink

      o e r h o l l a n d s

      Maar ach, ze zijn ooit allemaal aankomen vliegen vanuit het buitenland toch?

      Toen vroeger veel soorten waren verdwenen door het gebruik van o.a. pesticides, kwamen ze weer van over de grenzen terug, gelukkig.
      en niet te vergeten de wc eenden !!!

      Opmerking


      • Maar die halsbanden zitten slechts in grote steden. Daar zitten bv ook stadsduiven. Die paar spechten die er in de parken zitten in die grote steden zijn niet de vogels waar de populatie van afhankelijk is. Toen ik nog in Amsterdam woonde zag je heel duidelijk dat de halsbanden echt alleen in de steden zitten. In de kleinere plaatsen rondom Amsterdam zag je sporadisch een halsbandparkiet. In de natuur kunnen ze echt niet overleven. Ze moeten bijgevoerd worden in de winter. Dus om die halsbanden maak ik me niet zo'n zorgen vwbt de invloed op inheemse vogels.

        De nijlgans is erger. Ik heb een koppel bezig gezien met het uitmoorden van een nest jonge eenden. Stuk voor stuk werden de eendjes afgemaakt en opgespoord in het riet. Zodra ze om hun moeder gingen piepen werden ze uit het riet getrokken en onder water gehouden. Ik kan me dus zomaar voorstellen dat als alle plassen en watergaten geclaimd worden door Nijlganzen dat veel invloed zal hebben.

        Ik ben laatst naar het Lauwersmeer geweest. Daar waar zeearenden broeden. Geen Nijlgans te zien. Dus ik denk dat ze daar in aantal beheerd worden. Immers, dat zou Nijlganzen paradijs moeten zijn.

        Opmerking


        • Halsbanden worden tot op heden inderdaad voornamelijk in stedelijke gebieden aangetroffen. Dit is al jarenlang de situatie en impliceert dat bijvoeding een belangrijke rol speelt.
          De impact op inheemse spechten is minder groot dan de eveneens jarenlange vermoedens hieromtrent.
          Halsbanden zijn geen lieverdjes, maar spechten kunnen eveneens zeer fel uit de hoek komen en zeker als het gaat om verdediging van hun nestplaats.
          Bovendien komen spechten ook gewoon nog voor in gebieden waar veel halsbanden aanwezig zijn.

          Het Lauwersmeergebied is inderdaad zeer geschikt voor ganzen, zo ook voor de Nijlgans, die er dan ook echt wel voorkomt.
          Voor wat betreft het reguleren van de nijlgans is juist diezelfde zeearend een belangrijke speler in het veld, want deze soort is heel goed in staat om ze te prederen.
          Wanneer de grote aantallen overwinteraars vertrekken is o.a. de Nijlgans de rest van het seizoen een heel geschikt prooidier.
          Amigo de los Psittacidos

          Look deep into nature and you will understand everything better

          Opmerking


          • Uitleg over de positieflijst

            Lezing over de positieflijst voor zoogdieren door Gerrit Hofstra op de Tilburgse Terrarium Dagen in de Oliemeulen. Gerrit Hofstra zal in de toekomst meer lez...
            Groeten Niels

            Opmerking


            • Evenals het geval aangaande de deadline voor de bijlagen (positief/negatieflijsten) bij de wet dieren is ook de deadline voor de bijlage (soortenlijst) ongewenste invasieve exoten op 1 januari 2015 gesteld.

              Tot op heden is er dus nog geen duidelijkheid.
              Amigo de los Psittacidos

              Look deep into nature and you will understand everything better

              Opmerking


              • Opmerking


                • het gaat niet alleen om halsbanden ma ook om muis parkieten toen er spraken was dat de fazant

                  niet meer uit gezet mocht worden zeiden er ook velen dat redden ze nooit ma je ziet wel

                  en daarom moeten we er wat tegen doen

                  Opmerking


                  • Nog heel even geduld!

                    In het (recent gelekte) voorstel van de Europese Commissie lijkt de 'schade' v.w.b. vogels op de lijst ongewenste invasieve exoten minimaal.
                    Amigo de los Psittacidos

                    Look deep into nature and you will understand everything better

                    Opmerking


                    • laten we dat met zijn allen dan ma hopen

                      Opmerking


                      • Waarom niet gewoon jagers premies geven om invasieve schoten te schieten? De populatie zou dan volgens mij wel effectief teruggedrongen worden.

                        Opmerking


                        • Oorspronkelijk geplaatst door DeHeide Bekijk Bericht
                          Waarom niet gewoon jagers premies geven om invasieve schoten te schieten? De populatie zou dan volgens mij wel effectief teruggedrongen worden.
                          Lijkt me niet zo een fijn idee want dan mag je ook in Frankrijk Japanse nachtegalen uit de lucht schieten.

                          Opmerking


                          • Om allerlei speculaties een beetje uit de lucht te halen geef ik hier onder voorbehoud (want het gaat tenslotte om een voorstel van de Europese commissie) de vogelsoorten die men voornemens is op de lijst Invasive Alien Species (ongewenste invasieve exoten) te plaatsen:



                            Corvus splendens - de huiskraai

                            Threskiornis aethiopicus - Heilige Ibis

                            Oxyura jamaicensis - Argentijnse Stekelstaarteend


                            Bij acceptatie van het voorstel door Europese parlement mogen deze soorten per ingangsdatum niet langer worden gehouden, gefokt en verhandeld.


                            opm. Je zou kunnen stellen dat met name Aviornis in deze wordt getroffen.

                            Enkele soorten papegaaiachtigen zijn naar verluid pittig besproken, maar uiteindelijk onder druk van enkele lidstaten vooralsnog niet in het voorstel meegenomen.

                            Voor wat betreft de ontwikkelingen op de langere termijn heeft het er alle schijn van dat men -mogelijk in het kader van ontmoedigingsbeleid- een min of meer permanente onzekerheidsfactor heeft ingebouwd, want men houdt steeds de mogelijkheid open om bij latere beschouwing soorten toe te voegen of af te schrijven.
                            (een tactiek die staatssecretaris Dijksma ten aanzien van de regelgeving rond de positieflijsten overigens ook heeft ingebouwd.)



                            #
                            Last edited by rupicola; 28-07-2015, 11:16.
                            Amigo de los Psittacidos

                            Look deep into nature and you will understand everything better

                            Opmerking


                            • Oorspronkelijk geplaatst door rupicola Bekijk Bericht
                              Voor wat betreft de ontwikkelingen op de langere termijn heeft het er alle schijn van dat men -mogelijk in het kader van ontmoedigingsbeleid- een min of meer permanente onzekerheidsfactor heeft ingebouwd, want men houdt steeds de mogelijkheid open om bij latere beschouwing soorten toe te voegen of af te schrijven.
                              (een tactiek die staatssecretaris Dijksma ten aanzien van de regelgeving rond de positieflijsten overigens ook heeft ingebouwd.)

                              In Jip en Janneke taal: De positieflijst kan ten alle tijden wordt geupdated. met soorten die vanaf die datum niet meer mogen worden gehouden en soorten die van de lijst af worden gehaald. (?)

                              Opmerking


                              • Yep, klopt ook in J&J taal voor zowel positieflijst als ook de invasieve exotenlijst, . . . je kunt je vraagteken dus gewoon weghalen!
                                Amigo de los Psittacidos

                                Look deep into nature and you will understand everything better

                                Opmerking

                                Working...
                                X