Mededeling

Collapse
No announcement yet.

scherp aan het licht zeilen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • scherp aan het licht zeilen

    Wie heeft er ervaring of liefst een verwijzing naar een goed verhaal ((oud) Vogelblad/boek?) gevonden met betrekking tot lichtduur en broed gezien het volgende:

    Ik voer mijn vogels het hele jaar door rond 6.30, dan gaat het licht aan en om 9.00 uur weer uit, schemering en donker worden gaat op het daglicht. ik zou ze ook s'avonds rond 20.00 uur kunnen voeren maar dan moet dat bij een schemerlichtje en dan zie ik door de weeks alleen slapende vogels... Dat betekent dat de dieren nu al weer maanden (vanaf eind november) op 10-11 uur zitten. Geen van mijn poppen is op dit moment broeds en dat is ook de bedoeling (late kweker). Temperatuur is minimaal 5-7 graden, tot januari was het erg zacht buiten dus was de temperatuur toen rond een graad of 10-15.

    Nu heb ik eind November een bruingele pop uit een buitenvoliere (niet bijgelicht: late kweker) aangeschaft. Dit dier begon eind januari broeds te worden: de sprong van 9 naar 11 uur (zijdelingse bijlichting met HF TL buizen, zie onder bij de mannen) is blijkbaar niet geleidelijk genoeg geweest. Of het is een driftig typetje. Dit was eigenlijk niet de bedoeling maar ook weer geen ramp: Ik heb toen de man van mijn keuze direct in een andere ruimte bij zijn oude kameraad op 14 uur gezet en 2 weken later de pop en man in de broedkooi (op 14 uur uiteraard) gezet. Ze broedt nu op 5 eieren in mijn schuur. Toch een vroege kweek dit jaar.

    Ik heb ook 2 mooie mannen na de bondsshow opgehaald, eerder wilde de kweker ze niet vrijgeven. Die zaten op 14 uur. Met de agaatpastelivoorschimmel man wil ik kweken, de andere is een zwart-wit, split phao die de kweker kwijt wilde (waarschijnlijk impulskoop van hem) en ik gewoon mooi vind als afwisseling in mijn voliere. Dus de agaatpastel wordt bijgelicht maar... de zwart wit heb ik bij de andere mannen op 11 uur zitten. De mannen zitten in het volle licht van 2 daglicht High Frequency TL buizen, de armatuur hangt een halve meter van de meest gebruikte zitstok af: behoorlijk intens licht. Tot nu toe geen tekenen van rui.
    Aangezien de meeste TT kwekers vroege kwekers zijn komt het probleem van een groot tijdsverschil met mijn vogels ieder jaar terug.

    Kan het zijn dat 11 uur hoge intensiteit licht net genoeg is om rui te voorkomen bij vogels die teruggezet worden van 14 uur? Ik weet dat je kanaries een plotseling lichtverschil van meer dan 3 uur moet geven wil je ze binnen 2-3 weken in broedstemming brengen. Zit op 11 uur het kantelpunt: scherp aan de wind zeilen?
Working...
X