Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kiemzaad schimmelt.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kiemzaad schimmelt.

    Dag,

    Een week geleden heb ik een bioset gekocht om zaden te kiemen voor mijn valkparkieten. Ik gebruik hiervoor het gewone zaadmengsel (grote parkietenzaad). Het biosetje bestaat uit 5 schaaltjes die een torentje vormen. In de middelste 3 schaaltjes komt het zaad waarna er in het bovenste schaaltje water wordt in geschonken en dit druppelt naar beneden en dit herhaal ik elke 24 uur.
    Echter na 2 dagen als er wat kiemscheutjes zichtbaar zijn vormt er ook al schimmel.

    Wat doe ik niet goed?
    M.v.g. Sepke

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door sepke
    Dag,

    Een week geleden heb ik een bioset gekocht om zaden te kiemen voor mijn valkparkieten. Ik gebruik hiervoor het gewone zaadmengsel (grote parkietenzaad). Het biosetje bestaat uit 5 schaaltjes die een torentje vormen. In de middelste 3 schaaltjes komt het zaad waarna er in het bovenste schaaltje water wordt in geschonken en dit druppelt naar beneden en dit herhaal ik elke 24 uur.
    Echter na 2 dagen als er wat kiemscheutjes zichtbaar zijn vormt er ook al schimmel.

    Wat doe ik niet goed?
    Steeds maar spoelen,Sepke. Dan krijgt schimmel geen kans.
    Ik heb het zelf niet zo op biosets. Gewoon het zaad in een plastic zeef.
    Of de gewone parkieten zaadmengeling voor kiemen geschikt is weet ik niet.
    Zelf gebruikte ik altijd raapzaad en negerzaad.
    Vr.groeten van
    Antoni





    homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

    Opmerking


    • #3
      Beter kiemzaadmengeling gebruiken,dit zijn zaden speciaal daarvoor bedoeld en met ongeveer dezelfde kiemtijd en zoals Antoni zegt goed spoelen.
      Even hier op het forum zoeken onde kiemzaad is al wat over geschreven.
      Mvg,
      Kingfisher.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door kingfisher
        Beter kiemzaadmengeling gebruiken,dit zijn zaden speciaal daarvoor bedoeld en met ongeveer dezelfde kiemtijd en zoals Antoni zegt goed spoelen.
        Even hier op het forum zoeken onde kiemzaad is al wat over geschreven.
        Ik heb uiteraard al de zoekfunctie gebruikt, er zijn een aantal topics over kiemzaad echter is het voor mij niet duidelijk of er speciaal kiemzaad voor grote parkieten te koop is. Bij de dierenspeciaalzaak is wel kiemzaad te koop maar dit is volgens de verkoper voor kannaries.
        M.v.g. Sepke

        Opmerking


        • #5
          (Bij de dierenspeciaalzaak is wel kiemzaad te koop maar dit is volgens de verkoper voor kannaries.)

          Andere zaak proberen

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door aat
            (Bij de dierenspeciaalzaak is wel kiemzaad te koop maar dit is volgens de verkoper voor kannaries.)

            Andere zaak proberen
            Er is dus wel speciaal kiemzaad voor valkparkieten te koop?
            M.v.g. Sepke

            Opmerking


            • #7
              Ben ik even blij met mijn theezeefjes , ik maak mijn kiem mengeling zelf en heb nooit schimmel gehad, ik heb het idee dat in die biosets het zaad alleen maar staat te broeien en daar door de schimmelvorming eerder op treed.

              Hier staan nog wat instructies voor de bioset:http://www.valkparkiet.com/nl/files/voedingkiemzaad.htm
              Groeten Michael

              https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

              Opmerking


              • #8
                ja, met zeefjes heb je dit probleem niet, ook omdat er meer zuurstof bij komt, en zeer gemakkelijk te spoelen is.
                www.fretteren.eu

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door sepke
                  Er is dus wel speciaal kiemzaad voor valkparkieten te koop?
                  Vandaag toevallig bij een vogel- en zaadhandel geweest en daar lag zowel voor kleine als grote parkieten kiemzaad.
                  Groetjes Karin

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door K@rin
                    Vandaag toevallig bij een vogel- en zaadhandel geweest en daar lag zowel voor kleine als grote parkieten kiemzaad.
                    Zoals Aat al zei. Een andere zaak opzoeken.
                    Kan geen kwaad je wat te orienteren.
                    Karin kwam in ieder geval kiemzaad voor parkieten tegen.
                    Vr.groeten van
                    Antoni





                    homepage:
                    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                    Opmerking


                    • #11
                      ik mag geen reclame maken

                      (Er is dus wel speciaal kiemzaad voor valkparkieten te koop)

                      Ja, er is kiemzaad voor grote parkieten, zelfs voor papegaaien

                      Ik kan Sepke geen mail sturen. (slotje)

                      Opmerking


                      • #12
                        Dat is duidelijk, ga op zoek naar een goede zaak in zuid-oost brabant.
                        M.v.g. Sepke

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door aat
                          (Er is dus wel speciaal kiemzaad voor valkparkieten te koop)

                          Ja, er is kiemzaad voor grote parkieten, zelfs voor papegaaien

                          Ik kan Sepke geen mail sturen. (slotje)
                          @aat,

                          Ik heb mijn instellingen aangepast, volgens mij is een email sturen nu mogelijk.
                          M.v.g. Sepke

                          Opmerking


                          • #14
                            Kiemzaad.

                            Ik dacht dat de meeste mensen toch tegenwoordig wijzer waren dan over kiemzaad praten wat 50 jaar terug werd gebruikt omdat de kennis nog niet zo groot was als tegenwoordig.
                            Kiemzaad is gewoon slecht, het bevat wel goede vit. maar daar heb je perse geen kiemzaad voor nodig.
                            Ik ben vroeger een poosje slijter geweest en daar moest je toen natuurlijk de gistingsprocessen kennen voor het maken van jenever en ander dranken die uit zaden cq granen werden gemaakt.
                            De zetmeel is nl niet voor de plant verteerbaar om zich te ontspruiten. Het zetmeel moet eerst omgezet worden in maltosesuikers, dit vindt dus plaast in het kiemproces.
                            als je dus granen of zaden verkregen hebt door kieming, wordt in de drankenindustrie deze maltosesuiker die er nu in het gekiemdezaad zit gebruikt om te vergisten in alcohol. Bij het alcohol maken wordt er snel een gistsoort toegevoegd die lekker is om die specifieke drank te verkrijgen.
                            Wordt deze gistsoort niet toegevoegd dan komen dus de gisten die in de admosfeers zitten in de zaden er treedt er dus ook een vergisting op, alleen zijn dit dus gisten welke zeer giftig zijn en hebben ook een walgelijke muffe smaak. Je kunt de drank dan gewoon gooien, want het is niet meer drinkbaar.
                            Nu hebben wij gekiemdzaad waarop dus spontaan deze gisten zijn op gekomen. Je hebt dan de giftige soort schimmels (gisten). Waarom dit risico nemen?
                            Beter is je zaadmengsel te 12 uur te weken of 10 min. te koken.
                            Met koken zijn de celwanden kapot gebroken en is het zaad veel beter opneembaar voor de jongen.
                            Daarnaast zijn de maltosesuikers uit het zaad zeer laccerend, je kunt echt van die spuit jongen krijgen.

                            Alle mensen die hier beweren, dat je goed moet spoelen, weten dus duidelijk niet waar ze over praten, want tijdens het kiemen gebeurd het nl al en dat valt met spoelen niet meer weg te krijgen.
                            In mijn ogen speel echt met vuur als je gekiemdzaad blijft geven.
                            Ik werd hier vroeger door een collega ook voor gek verklaard totdat op een gegeven moment de helft van zijn vogelbestand stierf. Na onderzoek bij het lab. bleekt dat het gekiemdezaad de boosdoenner was. Vergiftigd door de aanwezige schimmels (gisten).

                            Opmerking


                            • #15
                              Die kiemapparaten zijn natuurlijk gewoon waardeloos.
                              De vogels moeten elke dag kunnen beschikken over vers gekiemd zaad.
                              Dus met plastic zeefjes werken. Steeds spoelen. Zodra je een wit puntje ziet
                              geef je een kleine hoeveelheid. Het best door eivoer. Het is zeer vitaminenrijk en bijzonder rijk aan vit.E. Kijk uit bij warmte,want dan bederft
                              het gauw. Dus nogmaals slechts heel kleine hoeveelheden geven.
                              Voor wie het te bewerkelijk is,haalt tarwekiemen bij de reformzaak.
                              Als je je hier streng aan houdt,dan hoef je niet te vrezen voor schimmel
                              en andere narigheden.
                              Op weg naar de broedtijd kan aan de fokvogels i.p.v. gekiemde zaden
                              een druppeltje tarwekiemolie door het eivoer worden gemengd.
                              Vr.groeten van
                              Antoni





                              homepage:
                              http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                              Opmerking

                              Working...
                              X