Mededeling

Collapse
No announcement yet.

verplaatsen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • verplaatsen

    Goedenavond allen,,

    omdat ik bezig ben met het maken van nieuwe broedkooien moet ik nu 2 koppels goulds verplaatsen.
    Zou ik deze koppels bij elkaar in kunnen doen of gaat dit niet goed?
    Ze komen dan in een broedkooi van 180*40*40

    Bij voorbaat dank marc

  • #2
    Hallo Marc.
    Mooie grote broedkooi zeg. Twee koppels Gould amadines in dit soort kooi gaat zeker.
    Voor een eventuele kweek zou ik deze broedkooi in tweeen verdelen voor Goulds. Is in mijn ervaring ruim voldoende.

    Succes met de bouw van de nieuwe kooien. Leuke bezigheid over de winter maanden.

    Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

    Opmerking


    • #3
      dank je voor het antwoord, deze broedkooien kan ik in 3 delen opdelen.
      Maar wist niet zeker of de twee mannetjes bij dit soort samen konden vandaar.

      Marc

      Opmerking


      • #4
        Hoi,

        ik heb ze nu bij elkaar ingedaan en de ene man is nogal fel naar de andere man.
        Is dit om de rangorde te bepalen in de nieuwe kooi?

        Marc

        Opmerking


        • #5
          dat komt wel goed ze moeten even aan elkaar gaan wennen
          ik zou deze broedkooi wel nooit in 3 delen als je erin wild kweken
          ik vind 40 bij 40 veelste kleine voor goulds
          ik kweek zelf in kooien van 82 breed 50 hoog 40 diep met goulds

          Opmerking


          • #6
            hoii,

            Is 60*40*50 te klein dan voor gouldamadines.
            Bij mij zijn ze ook 50 hoog (frontje is 40).
            ik heb toch al bij verschillende kwekers gezien dat daar goede resultaten in worden gehaald

            Marc

            Opmerking


            • #7
              Hoi Marc, ik ben ook naast de forpussen begonnen met vier koppeltjes goulds. Ik ben bij een aantal kwekers wezen kijken en de maat kooi van jou is heel netjes. Niets mis mee. Ik kweek zelf in 60x40x40 en ze zien er heel goed uit.
              Uiteraard kan het nooit groot genoeg, wanneer je de ruimte er voor hebt.
              Ik heb daarnaast wel twee uitvliegkooien van 120 cm breed, voor de jongen.
              http://www.deforpusliefhebber.webs.com

              Opmerking


              • #8
                nee hoor marc die maten gaan wel
                alleen 40 bij 40 is echt te klein
                andere maten er boven gaat wel

                Opmerking


                • #9
                  40 cm diep is prima.
                  persoonlijk zou ik een hoogte en een lengte van 50 cm nemen

                  Opmerking


                  • #10
                    nu met deze broedkooien (door het mooie ontwerp van peer) kan ik kiezen tussen 60 breed 50 hoog 40 diep of 120 breed 50 hoog 40 diep om te kweken.
                    Als uitvliegkooi gebruik ik een hele lengte van 180 breed 50 hoog 40 diep.

                    De 2 koppels doen het goed samen en als alles af ik ga ik ze opnieuw opkooien om mee te kweken
                    En een paar nieuwe koppels natuurlijk om de lege hokjes op te vullen

                    Is de maat ook voldoende om spitsstaarten in te kweken? (60 breed)

                    Marc

                    Opmerking


                    • #11
                      Meningen over de grootte van kooien en kweekbakken zullen vast wel verschillen maar ik ben geen voorstander van kweek kooien kleiner dan 80 cm.(kanaries uitgezonderd)
                      Zelf heb ik in het verleden met deze vogels in kooien van 80 cm gekweekt.

                      Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

                      Opmerking


                      • #12
                        Dat er verschillende meningen zijn over afmetingen wist ik, maar heb hier dan nog een vraagje over.
                        Waarom zijn dan voor de meeste vogelsoorten de broedkooien te klein en kunnen bijv kanaries wel in een kooitje van 40 bij 40 bij 40.
                        Ik hou er zelf ook van om mijn vogels zoveel mogelijk ruimte te geven maar waar zit nu het verschil in.

                        Marc

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door marc30b
                          Dat er verschillende meningen zijn over afmetingen wist ik, maar heb hier dan nog een vraagje over.
                          Waarom zijn dan voor de meeste vogelsoorten de broedkooien te klein en kunnen bijv kanaries wel in een kooitje van 40 bij 40 bij 40.
                          Ik hou er zelf ook van om mijn vogels zoveel mogelijk ruimte te geven maar waar zit nu het verschil in.

                          Marc
                          Op een dergelijke vraag heb ik al een tijdje gewacht. Iedereen heeft zo wel zijn maten. Of ze geschikt zijn voor de vogels? In de jaren tachtig heb ik goed gekweekt met goulds en andere tropen in kooien van 50x40x40. Nu de kanaries in 40x40x40 eventueel groter omdat de kooien zelf 1,20 zijn. De overige broedkooien zijn 80x40x40. In principe zijn er geen kooien voor specifieke vogels. Broedkooien wat grootte betreft is afhankelijk van de voorhanden zijnde ruimte maar ook wat de liefhebber wenselijk acht. Momenteel en gelukkig wordt steeds meer aan het welzijn van de vogels gedacht. Zo komen steeds meer vogels in een grotere kweekkooi. Nog niet zo lang geleden moesten de kweekvogels bij wijze van spreken weer leren vliegen als ze uit de kweek kwamen. Nu wordt daar meer rekening mee gehouden. Evenwel bij de fabriekskooien zie ik dat nog niet zo gebeuren. Of je moet en dat is dan denk ik de keuze die je hebt grotere broedkooien aanschaffen.
                          Los even van het dierwelzijn gaat het ook erom of een vogel groot is, rustig etc. Dit kan afhankelijk zijn van het soort. Maar ook een kanarie mag in mijn ogen een wat grotere kooi.
                          Jo

                          Opmerking


                          • #14
                            Goed antwoord Vinkie, op een ding na.

                            "Broedkooien wat grootte betreft is afhankelijk van de voorhanden zijnde ruimte"
                            Mijn pleidooi is voor zo groot mogelijke kooien voor alle vogels. Maar als je er de ruimte niet voor hebt, waarom er dan aan beginnen?

                            Wij hebben hier nu een paard maar als ik nog op Jansstraat 1 in Haarlem had gewoond, was ik er nooit aan begonnen.

                            Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door casehulsebosch
                              Goed antwoord Vinkie, op een ding na.

                              "Broedkooien wat grootte betreft is afhankelijk van de voorhanden zijnde ruimte"
                              Mijn pleidooi is voor zo groot mogelijke kooien voor alle vogels. Maar als je er de ruimte niet voor hebt, waarom er dan aan beginnen?

                              Wij hebben hier nu een paard maar als ik nog op Jansstraat 1 in Haarlem had gewoond, was ik er nooit aan begonnen.

                              Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland
                              Op zich heb je gelijk Kees maar is ruimte niet relatief? Soms heeft men wel ruimte maar voor max 40x40x40. En wie weet had je in Haarlem misschien wel ruimte voor een dwergpaardje. Maar je hebt gelijk, ergens moet je wel een grens stellen. Fijne jaarwisseling.
                              Jo

                              Opmerking

                              Working...
                              X