Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: kaardebol/ teunisbloem

Senior lid
    Thanks
    1

kaardebol/ teunisbloem

ik heb dit jaar zaad gewonnen van de kaardebol voor mijn putters. ik wil een gedeelte opnieuw uitzaaien en heb een aantal plantenforums bezocht, maar ben er nog niet uit. de kaardebol is een tweejarige plant. als ik het zaad nu zaai kan ik dan volgend jaar zaad oogsten? of is het nu zo dat ik volgend jaar alleen een bladrozet krijg, en het jaar daarop (2013) de plant pas omhoogschiet en zaad gaat vormen. hetzelfde geldt t.a.v. de teunisbloem. wie van jullie heeft hier ervaring mee. graag de nodige tips
    vr.gr. loxia

Lid
    Thanks
    0
    tip voor als je ze wilt kweken. ze eten ook insecten en produceert veel nectar. maar hij is ook wettelijk beschermd en krijgt pas zaad als hij 2 jaar is en heel groot kan worden.

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    56
    Tweejarigen zijn planten waar bij de levenscyclus plaats heeft in 2 kalenderjaren.

In het eerste jaar worden de planten gezaaid, kiemen en groeien uit tot een bladrozet.

In het daaropvolgende groeiseizoen zal de plant bloemen vormen en voor zaad zorgen waarna de levenscyclus beëindigd is

Dus bij beide planten heb je pas in 2013 zaden.

Maar met name moet je bij de kaardebol nu al zaaien want die moet de winterkou meemaken.

Als je ze rechtop wil houden, zou ik een stokje per plant gebruiken, bij mij kropen ze over een groot deel van de bodem.

Stamgast Hans de Vries's Avatar
    Thanks
    4
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door populier Bekijk Bericht
    Tweejarigen zijn planten waar bij de levenscyclus plaats heeft in 2 kalenderjaren.

In het eerste jaar worden de planten gezaaid, kiemen en groeien uit tot een bladrozet.

In het daaropvolgende groeiseizoen zal de plant bloemen vormen en voor zaad zorgen waarna de levenscyclus beëindigd is

Dus bij beide planten heb je pas in 2013 zaden.

Maar met name moet je bij de kaardebol nu al zaaien want die moet de winterkou meemaken.
    Helemaal correct Michael...
    Toch komt het ook voor dat sommige exemplaren van de teunisbloem direct het eerste jaar al tot bloei komen.... Ze staan in mijn tuin gebroederlijk naast elkaar; het rozetje en de complete plant. Vreemd toch?

gr
    Hans.
    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Lid putterke's Avatar
    Thanks
    1
    mijn persoonlijke ondervinding is eens je deze hebt gezaaid je deze heel moeilijk kunt kwijt geraken mijn planten zijn reeds 2 jaar weg en nog komen er wel ergens scheutjes uit ,daarom heb ik deze plant op een braak liggend perseel gezaaid (bufferzone) en kan ik ze daar gaan plukken planten zijn hier tussen 1m en 1.8m hoog

grt Rudi

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    56
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries Bekijk Bericht
    Helemaal correct Michael...
    Toch komt het ook voor dat sommige exemplaren van de teunisbloem direct het eerste jaar al tot bloei komen.... Ze staan in mijn tuin gebroederlijk naast elkaar; het rozetje en de complete plant. Vreemd toch?

gr
    Hans.
    Idd. vreemd, Ik heb ook teunisbloem in mijn tuin, maar die is spontaan op gekomen en de rozetplant is mij eigenlijk nooit op gevallen

Ook heb ik nu op een andere plek opeens teunisbloen, en die staat nu nog helemaal in de bloei, ook de zaaddozen zijn nog lang niet rijp, denk dat het door het zachte weer komt, dit is denk ik ook een plant die zaad gaat geven in het eerste jaar.
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails teunisJPG.jpg   teunisJPG.jpg  

Stamgast Hans de Vries's Avatar
    Thanks
    4
    Zolang het niet vriest zit je goed....

Hans
    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Forum Rechten