Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: starten met een buiten voliere.

starten met een buiten voliere.

Hallo allemaal.

Ik heb al een tijdje binnen vogels.

Nu ga ik verhuizen en dan heb ik een dakterras!
    Ik wilde mn vogeltjes lekker de ruimte geven in een voliere buiten.

Nu weet ik wel hoe ik ze binnen moet huisvesten maar buiten vind ik wel een heel ander iets!

Het gaat om 2 diamant duifjes. Deze zijn beide buiten gekweekt.
    1 van de 2 heb ik nu zon 6 maanden binnen en de ander is er later bij gekomen en nu staan ze al een maand of 2 bij mn vader in de garage (ivm een muizenplaag in mijn huidige woning).

* Kunnen de duifjes nu zomaar naar buiten?
    * hoe kan ik een binnen gedeelte maken? en is dit nodig?
    * Is er een bepaalde beplanting aan te raden?
    * raden jullie nog een bepaalde plek aan om de voliere te plaatsen? (tegen een muur aan of juist niet bijv.)

De voliere is 1,60 hoog en 60 cm breed.

Nu heb ik ook nog een vink en kanarie samen zitten. De Vink heeft in het verleden een van mn duifjes kaal gepikt (zaten eerst samen) maar vraag me af of ze in een grotere voliere als nog samen kunnen? of zou ik dan een apparte voliere bij moeten kopen?

De vink is buiten geboren maar zit al ruim een jaar binnen en nu dus 2 maanden bij mn pa in de garage, de kanarie heeft altijd binnen gezeten en nu dus in de garage.

Ik zou van jullie graag wat tips willen!
    Wil het beste voor mijn vogeltjes!

Bedankt alvast!

3 Zebravinkjes
    7 diamantduifjes
    2 Engelse grasparkieten
    2 Chinese dwerg kwartels

Lieve Vink ik mis je nog elke dag!

Junior lid
    Thanks
    0
    ik wou juist dezelfde vrage stelle haha maar ik heb een grasparkiet en een zebravink die nu in 2 kooien zitten omdat ik weet dat grasparkieten heel agressief kunnen zijn .maar mijn pa is de vuiligheid en de 2de kooi beu en probeerd mijn zebravink heel de tijd weg te geven , toen kwam ik met de oplossing om een volière te zetten maar hij moest dan wel buiten maar kunnen zij wel in die kou leven? enzo
    GR bert

In principe kunnen deze vogels gewoon naar buiten,mits de vooruitzichten goed blijven.
    Beter is het echter om het volgend jaar te doen zodat ze de gehele zomer kunnen afharden,zorg wel voor een vorstvrijnachthok.

En niet kwaad bedoeld maar waarom koopt iedereen van die kooien die hoger dan lang/breed zijn,een voliere is het niet,niets meer of minder dan een gewone kooi en vogels vliegen graag in de lengte,schuin omhoog hebben ze niets aan zeker diamantduiven niet.

Een kooi van 160 breed/lang en 60 hoog en 60 diep hebben ze veel meer aan.
    Mvg,
    Kingfisher.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kingfisher Bekijk Bericht
    In principe kunnen deze vogels gewoon naar buiten,mits de vooruitzichten goed blijven.
    Beter is het echter om het volgend jaar te doen zodat ze de gehele zomer kunnen afharden,zorg wel voor een vorstvrijnachthok.

En niet kwaad bedoeld maar waarom koopt iedereen van die kooien die hoger dan lang/breed zijn,een voliere is het niet,niets meer of minder dan een gewone kooi en vogels vliegen graag in de lengte,schuin omhoog hebben ze niets aan zeker diamantduiven niet.

Een kooi van 160 breed/lang en 60 hoog en 60 diep hebben ze veel meer aan.
    ja het is dat de nieuwe huurbaas ook niet teveel huisdieren (en we hebben er nog al wat) in huis wil... maja als het beter is dan blijven ze gewoon nog binnen! Ze staan nu wel al ruim 2 (denk al bijna 3) maanden bij mn vader in de garage (en overdag in de tuin) dus ik dacht dat de overstap dan misschien minder groot was.

En ik krijg deze voliere 2de hands... de maat heeft die al...

kan ik een vorstvrij nachthok gewoon kopen af zou ik zelf moeten maken (ben niet zo handig) waar moet ik daarbij op letten?

3 Zebravinkjes
    7 diamantduifjes
    2 Engelse grasparkieten
    2 Chinese dwerg kwartels

Lieve Vink ik mis je nog elke dag!

Stamgast Troetelduifje's Avatar
    Thanks
    8
    Ik zou de duifjes niet buiten in zo'n akelige ijzeren kooi zetten.
    Net als hierboven al gezegd is; die afmetingen zijn waardeloos, wie dat ooit ontworpen heeft, heft zelf nooit vogels gehouden.

Beter is even wat te sparen en van de winter met tuinhout en gaas je eigen mooie volièretje te maken. (Op Marktplaats wordt ook heel veel aangeboden. Even heel goed speuren, dan heb je soms voor niet veel geld een mooie buitenkooi.) Dan kunnen ze van de lente, als het 's nachts niet meer onder 8-10 graden is, naar buiten en, zoals al gezegd is, afharden. Nu is het te laat om ze nog naar buiten te doen.

Mijn ervaring met diamantduiven is dat ze niet naar binnen gaan (ik heb een heel mooi nachthok, dat zij nog nooit van binnen gezien hebben, omdat ze daar nooit in willen).
    Wat echter wel belangrijk is, is dat je aan de oostkant de boel goed afschermd, zodat ze geen last hebben van snijdende oostenwind.
    En desnoods de bovenkant helemaal een beetje afschermen, zodat ze hoog op een tak kunnen zitten en dan beschut kunnen zitten tegen regen en wind.

Het beste is de volière tegen een noord muur te bouwen en dan de oostkant dicht te maken met board. (als hij vrij staat; noord- en oostkant dicht maken)
    Dan 'wijst' de kooi naar het zuiden, zodat er lekker zon binnen komt. DD zijn zonneaanbidders. Ze vinden het ook heerlijk om op de grond in het warme zand te liggen.
    Zet de kooi dan ook niet te ver van je raam; in de winter kom je minder buiten misschien en dan kun je er vanachter het raam toch van genieten.

60 cm is gewoonweg te krap; dan vliegen ze te snel tegen de tralies. 100 cm breed vind ik het minimum.
    Mooie afmeting minimaal is 100x180 en dan zo hoog als je kunt staan; als jij 2 meter bent is het moeilijk werken in een hokje van 150 hoog. maar dat is optioneel, dat moet je zelf weten.

Liefst gewoon stokken erin hangen en geen takken van bomen; DD schrikken erg snel en vliegen dan etgen takken aan. Die van mij had haar borst helemaal open gehaald en het duurde een paar weken voor dat helemaal dicht is.
    DD zijn nu eenmaal een beetje lomp.

Als je in de lente nestkastjes ophangt van 15x15x15 cm, of een ander soort nestkastje van ongeveer die inhoud, dan heb je volgend jaar kans op 2 lieve (maar zó lelijke!) jongen.

Dan nog extra tips; DD knoeien erg met voer, dus ik zet een schaal op de grond. Pas dan wel op voor muizen. Water kun je gerust ophangen.
    Om te voorkomen dat het hout wegrot zou je eerst een randje stenen kunnen leggen. Van die soort bakstenen. daar kun je de kooi op vastschroeven.
    Wellicht dat je vader daarbij kan helpen, als je daar zelf niet zo handig in bent. (daar zijn pappies immers voor.... of echtgenoten)

Heel veel succes en ik vind het erg leuk dat je ze buiten wilt houden. Binnen is ook maar binnen, buiten kunnen ze frisse neus halen. En als je nu begint aan de bouw van je hok, heb je de hele winter en dan is het in april/ mei (afhankelijk van de nachttemperatuur) echt genieten om te zien hoe ze hun nieuwe hok verkennen en heerlijk in het zonnetje gaan zitten.

Succes!
    'Vliegde ik?'
    -'Nee, je valde.'

Forum Rechten